menu denk mee beslis mee maak mee

pluswhat talent program

Iedereen is geboren met minstens twee talenten.

Stichting wedowe
1 maart 2018 tot 1 december 2018
animatie, beeldend 3D, circus, crafts
jongeren
onze website / check facebook
€15.000

Dit project wil subsidie. Geef je stem! Denk mee Beslis mee Maak mee
FCP15
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek29
max 50 / 58 gestemd
totaal44
nog nodig31
Morgen is de laatste dag om te stemmen

Ga direct naar de reacties

pluswhat talent program

Iedereen is geboren met minstens twee talenten.

afbeelding van Aiman Hassani

Ingediend door:

Aiman Hassani

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Hoe kunnen de impact zo groot mogelijk houden over een langere periode?

Wat ga je doen?: 

pluswhat wil gaan vernieuwen hoe we momenteel met onze artistieke talenten omgaan. Wij geloven dat iemand met minstens 2 pluswhat-talenten is geboren en willen hiermee experimenteren en deze op zo een manier bundelen dat het een kracht wordt. We laten jongeren tussen 16-27 die verschillende talenten in combinatie die in uitingen komen tot korte (audio-)visuele vormen. Deze vormen zullen geinspireerd zijn door of gaan over sociale impactvolle iniativen en ideeen. Deze pluswhat videos worden wekelijks gedeeld op het internet. 

We zullen ook het eerste creatieve bureau zijn, een speelveld voor talent, die kwetsbare jongeren een kans geeft om zichzelf te cultureel ontplooijen en artistieke (audio-)visuele uitingen maakt over sociale impact onderwerpen/iniatieven. We stimuleren hiermee ook cultuurbeoefening in de vrije tijd van jongeren. De bureau zal uiteindelijk dit mooie programma financieel kunnen dragen en een platform kunnen bieden, als de plek waar jongeren hun experimentele artistieke uitingen kunnen delen met een groot publiek (wat nu groeiende is). Gezien de vaardigheden die de jongeren meekrijgen ook professioneel ingezet kunnen worden, mochten ze dit willen, creeeren wij een grote waarde voor de jongeren en voor de maatschappij.

Waarom doen we dit?
We willen dat jongeren zichzelf blijven en ontdekken en ontplooien. We vinden dat we een unieke manier hebben gevonden die elke week resultaat boekt, omdat dat experimenteren met zichzelf duidelijk in uiting komt in de videos. Na afloop van het traject bij ons in hun vrije tijd wat ze hebben doorlopen komen zij ook door het experimenteren, ontdekken en ontplooien meer in contact met wie zij zijn en/of willen zijn. Probleem cultuurbeoefening in de vrije tijd probleemjeugd
In het werken voor de diverse gemeentes, organisaties en scholen zijn we er achtergekomen dat het voor jongeren met moeilijke achtergronden/thuis situatie belangrijk is dat programma's georganiseerd worden op een manier waarbij hun aandacht vastgehouden kan worden. Dit in de uitvoeringen van de opdrachten tot in hoe lang het duurt dat er een "resultaat" te zien is. Ook is het heel belangrijk dat de vrijheid van expressie en het gebruik van creativiteit aan hun standaarden/eisen voldoet. We hebben op basis van onze ervaringen met dit programma een optie gebracht, die wel werkt voor deze doelgroep. 

Wat is pluswhat?

We laten jongeren tussen 16-27 die verschillende talenten in combinatie die in uitingen komen tot korte (audio-)visuele vormen. Deze vormen zullen geinspireerd zijn door of gaan over sociale impactvolle iniativen en ideeen. Deze pluswhat (audio-)visuele vormen worden wekelijks gedeeld op het internet via ons creatief bureau waar (audio-)visuele uitingen worden gemaakt door kansarme/kwetsbare talenten.

Op jaarbasis zullen 21 tot 36 jonge mensen uit Eindhoven en omgeving in de leeftijd van 16 tot 27 jaar trainingen ontvangen in een leer-werkomgeving in hun vrije tijd. De totale periode van het programma bedraagt 10 maanden (2 termijnen). Het doel is een langdurig programma hebben (3+ jaar). 

Het praktische doel is om 21 jonge creatievelingen die ook kwetsbare jongeren zijn te empoweren en de skills te geven om zelfstandig kunstbeoefenaar te worden, terwijl ze hun eigen perspectief gebruiken om video's te maken over relevante sociale onderwerpen en uitdagingen/initiatieven. 

De video is meer een middel om in het algemeen hun vaardigheden en hun talenten te ontwikkelen (wat wel het talent voor filmmaker kan zijn). Binnen het programma worden ze in juist aangemoedigd om hun andere talenten verder te ontwikkelen (daarom wordt het programma ook pluswhat genoemd) en, wanneer mogelijk, te combineren met video (als ze bijvoorbeeld kunnen dansen, kunnen ze een video maken met dans erin). Of ze gebruiken dans om de manier waarop ze filmen te laten beinvloeden.

Het belangrijkste doel is om jonge mensen die vaardigheden te laten verwerven om zelfstandig of in groepsverband kunstbeoefenaar te kunnen worden (mocht dit hun wens zijn), terwijl ze zichzelf als unieke professionals branden (met hun combinatie van pluswhat-talenten) en hun zelfvertrouwen en eigen zekerheid ontwikkelen tijdens het traject.

Wat hebben we dus nodig?

Om 28 weken lang activiteiten voor 21 jonge mensen te kunnen maken, hebben we financiering nodig om één mentor te dekken, aankoop van apparatuur die we kunnen gebruiken voor de volgende termijnen, met een ruimte die we voor toekomstige doeleinden kunnen hergebruiken.

Hoe we anders zijn dan de rest.

Onderscheidend, want er is geen creatieve agency in Nederland die bestaat uit kwetsbare jongeren die (audio-)visuele uitingen maken over sociale impactvolle iniativen en ideeen. pluswhat laat deze jongeren kennis maken met hun pluswhat-talent, hun tweede, derde of vierde talenten en hoe ze deze het beste kunnen bundelen om en zichzelf te kunnen zijn. Onze partners hebben aangegeven dat dit een gat is wat ze graag dicht zouden gezien hebben en zien ons programma als een uitstekend voorbeeld daarvan.

Wat bieden we de stad (Eindhoven)?

Vanuit een artistiek perspectief concreet zou het pluswhat-programma voornamelijk op drie manieren waarde toevoegen aan de stad:

Verlaag de belemmeringen om professionele filmvorming aan jonge creatieven op een effectieve manier te verbinden.
In de tijd van smartphones en youtube zijn er altijd meer jonge mensen die zichzelf als filmmakers improviseren zonder een bepaalde achtergrond te hebben, maar een grote passie. Door middel van pluswhat-talent programma kunnen we die talenten versterken om de kwaliteit van hun werk te versterken of te beginnen in een professionele omgeving die up to date is met de nieuwste trends in de industrie.

Geef jonge creatieven een krachtig platform om hun creatieve werk te tonen.
Hoogwaardige apparatuur en goede distributiekanalen zijn wat jonge creatievelingen in staat stelt zichzelf te branden en hun doelgroep te bereiken. Onze distributiekanalen hebben betrekking op onze sociale media kanalen en offline kanalen die door onze partners worden aangeboden. Tot nu toe hebben het Van Abbe Museum en Natlab interesse in het tonen van de uitingen van onze talenten. Gezien de hoge frequentie van video's, de focus op engagement en de focus op professionele doelstellingen, pluswhat is van plan om het eerste audio-visueledistributieplatform van Eindhoven te worden, waarmee jonge creatievelingen een plek in de markt hebben, zonder hun artistieke kwaliteiten in gevaar te brengen.

Het verhogen van de hoeveelheid waardevolle (audio-)visuele uitingen die op maandbasis uit de stad Eindhoven worden gemaakt. Eindhoven zit vol met kunstenaars die bijdragen aan de bekendmaking van Eindhoven op verschillende disciplines, zoals bijvoorbeeld muziek, dans, theater, design en dans. De pluswhat-talenten, die constant naar content zoekt voor de (audio-)visuele uitingen, creëren kunst en cultuur die de stad Eindhoven laat stralen, terwijl ze op weekbasis Eindhoven-gemaakte korte vorm (audio-)visuele uitingen maken.

Doel van deze aanvraag is

Wanneer de jongeren ons verlaten, moeten ze vaardig zijn om korte (audio-)visuele vormen van begin tot einde te maken en daardoor een kans als kunstbeoefenaar hebben in het reguliere arbeidsmarkt en het freelance circuit (als ze dit willen). Zij zouden met zelfvertrouwen moeten vertrekken en in staat zijn om zichzelf en hun ambacht op een unieke manier te presenteren.

Alle jongeren krijgen een certificaat van deelnemerschap die in detail uitlegt over welk soort vaardigheden zij hebben gewerkt. De jongeren die één termijn voltooien zouden één van de volgende hebben bereikt:

  • Ontwikkelde zijn/haar vaardigheden om werknemer te worden van ons pluswhat communication agency;
  • Een stage vinden in een bedrijf uit ons netwerk;
  • Een opdracht krijgen als freelancer van een bedrijf uit ons netwerk;
  • Verder gaan met zijn/haar opleiding op een nauwkeurig beoordeelde leerweg (ze kunnen ook langer dan een termijn blijven, als er voor de navolgende termijn(en) winst zien in doelstellingen die behaald kunnen worden voor de jongere).

Het traject is heel eenvoudig. Het is een full-time programma. Parallel aan het feit dat ze wekelijks een video per team afleveren, zullen ze elke week hun persoonlijke en professionele vaardigheden ontwikkelen door middel van de (groeps-)sessies die elke week zal plaatsvinden. Elk van de 14 groepssessies is gericht op een specifiek onderwerp, van de meest technische over het maken van films, tot meer professionele onderwerpen over het benaderen van potentiële klanten en kijken naar iemands personal branding, naar de meest persoonlijke, over het vermogen om te communiceren met onze collega's in een teamverband of ongemakkelijkheden aangaan. Daarom zitten de meeste van de 40 wekelijkse uren vol met aan het maken van (audio-)visuele uitingen gerelateerde taken in het tempo van de deelnemers, maar vanwege wat tot nu toe is uitgelegd, dient het als een raamwerk om de verdere ontwikkeling van de deelnemers mogelijk te maken.

We willen de deelnemers de mogelijkheid bieden om in een communicatiebureau voor sociale projecten te werken zodra ze hun traject succesvol hebben beëindigd en we willen financieel sustainable worden (via ons bureau voor sociale communicatie) om het talentprogramma ook na de start van het programma in stand te kunnen houden, na de 3 jaar.

dowe video The Peace Culture Festival

dowe video #pimp my clothing

Hoe ga je te werk?: 

Deze aanvraag is voor de eerste 10 maanden van het programma. Per termijn van 14 weken zijn dit de activiteiten die zullen worden uitgevoerd:

Elke jongere neemt gedurende 14 weken (3,5) maanden deel aan het traject, wat een termijn van het project maakt. In totaal doen we een aanvraag voor 2 termijnen (7 maanden). Met als toevoeging de 6 weken per termijn voordat we een termijn beginnen (in totaal 12 weken, dus 3 maanden in totaal) om de jongeren te bereiken en de juiste selectie te maken.

Het selecteren van de jongeren door onszelf en de selectie in samenwerking met onze partners Dynamo Jeugdwerk, Neos, Futuris en Sint Lucas: Er worden 9 jongeren geselecteerd voor de eerste periode van 14 weken, 12 jongeren voor de tweede.

We hebben al contacten met jonge mensen vanwege onze achtergrond (met breakdance, urban culture en filmproductie). Elk van onze partners zal bijdragen aan het werven van 2 deelnemers in het eerste termijn:

  • 2 van het Sint Lucas-netwerk;
  • 2 van het Dynamo Jeugdwerk netwerk;
  • 2 van het Futuris Network;
  • 2 van het NEOS-netwerk;
  • 1 uit ons eigen netwerk.

Ons doel is om 12 deelnemers per termijn (3,5 maanden) te bereiken. We beginnen eerst met 9 en laten dit aantal groeien tot 12 in het tweede termijn (21 in totaal). In de volgende jaren hebben we de ambitie om drie termen per jaar van 14 weken te hebben, met 12 deelnemers per termijn, wat het in totaal 36 per jaar maakt.

De belangrijkste activiteit van het programma: pluswhat jongeren zijn verdeeld in groepen van 3 personen. Elk team van jongeren zal een video per week creëren, de ideeën/conceptuitwerking/script schrijven op maandag starten en op vrijdag het eindresultaat op onze sociale media delen.

Elk team van drie jongere creëert in ieder geval een video over de volgende thema's over een periode van 14 weken:

  • korte vorm audio visuele uitingen over sociale impact projecten en de mensen en organisatie achter hen. Mensen, van welke achtergrond dan ook, etniciteit en gemeenschap zullen uitgenodigd worden om deel te nemen aan de korte vorm audio visuele uitingen volgens videoformatten die al zijn ontwikkeld.
  • korte vorm audio visuele uitingen over de talenten en dowes(= een dowe is een project wat mensen tot actie brengt over specifieke themas die verandering brengen in de wereld) van de jongeren in elk van de teams. Zo krijgt elk teamlid een video over hem / haar en zijn / haar talent / dowe.

Andere taken die elk team moet uitvoeren zijn:

  • Het maken van grafisch ontwerp uitingen voor deelbare content;
  • Werken aan hun persoonlijke portfolio;
  • Werken aan hun "pluswhat" vaardigheden.

In termen van mentorschap, zowel professioneel als persoonlijk, worden de jongeren individueel en in groepsvorm op verschillende manieren begeleid.

  • Elke groep krijgt 4 uur per week projectcoaching.
  • Elke jonge persoon zal ook de mogelijkheid hebben om contact te hebben met onze mentoren die ten alle tijden beschikbaar zijn in het agentschap.
Met wie werk je samen?: 

De samenwerking is innovatief en biedt andere partijen nieuwe mogelijkheden omdat we organisaties samenvoegen die normaal gesproken niet samenwerken met elkaar. Wij vinden door te brengen van deze organisaties (die normaal gesproken niet met elkaar werken) in contact met ons programma dat dat innovatief is. Want allen zijn gebaat bij dit programma omdat het een probleem oplost wat elke organisatie weer op zijn manier ervaart. Sint Lucas omdat afgestudeerden toch niet klaargestoomd zijn voor de industrie zoals ze dachten te kunnen doen binnen de 4 jaar (gegeven om dat te doen). Dynamo en Neos en Futuris voor de jongeren die ze graag verder willen laten ontwikkelen, omdat de jongeren bij hun programma’s het ontwikkelplafond hebben bereikt van de mogelijkheden.

Onze bedoeling is in de toekomst natuurlijk altijd te blijven veranderen naar nog betere manieren van samenwerken met organisaties, vanuit onze gedachten van altijd onszelf te bevragen hoe we dingen beter kunnen doen.

We werken samen met diverse organisaties in Eindhoven. Als ambulante hulp nodig is, hebben we goede relatie met Dynamo Jeugdwerk en Stichting Neos om hen door te verwijzen. Door de manier waarop ons project is gestructureerd, gaan we begeleiden om een brede waaier van vaardigheden te ontwikkelen, met een focus op filmvorming en audiovisuele content creatie.

Helpen met het leveren en bereiken van jongeren en kennisdeling:

  • Dynamo Jeugdwerk;
  • Futuris;
  • Stichting Neos;
  • Sint Lucas.

Exposeren en een lokaal (Eindhovens) podium geven voor hun talenten:

  • Broet platform;
  • Natlab;
  • Baltan Laborotories; 
  • Van Abbemuseum.

We hebben in het voortraject diverse meetings gehad met de partijen en zullen dat blijven doen. Tips en kennis zal gedeeld blijven worden. Maar op de vraag of andere samenwerkingspartijen specifiek trainingen gaan geven aan onze coaches, dat zullen ze niet doen. Dat doen we namelijk zelf. We zullen wel blijven doorontwikkelen op basis van de tips en de kennis die ze ons meegeven natuurlijk.

Wat is verder van belang om te weten?: 

Onze visie is om een agentschap op te bouwen die projecten met sociale impact helpt, meer zichtbaarheid te krijgen en meer mensen activeert om actie te nemen voor het goede. Dit agentschap is een maatschappelijke onderneming die kansarme jonge mensen in het project begeleidt en bestaat uit een voortdurend vaardigheidsgericht programma voor jongeren om als kunstbeoefenaar getraind te worden en ze krijgen een kans om aangenomen te worden als medewerkers van het agentschap, mochten ze dit willen.

Constatering in de creative arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt voor de jonge creatieveling van vandaag waardeert geen creativiteit en wanneer het wel doet, is de vrijheid van expressie en het gebruik van creativiteit nooit aan de standaarden van de jeugd. Bovendien bereidt het onderwijssysteem de jongeren niet genoeg voor om een ondernemer te zijn van zichzelf, vooral voor jongeren met een moeilijke situatie thuiseen observatie van zowel onszelf en de jongeren. Als het gaat om observaties in over de arbeidsmarkt, hebben we het volgende er over te zeggen:

Onszelf:
(Aiman, co-directeur wedowe)
"In het bedrijfsleven komen we dit zelf tegen met de manier van hoe veel organisaties werken, best vastgeroest in bepaalde patronen en niet voorbereid voor mogelijk snelle veranderingen die nodig zijn (slecht in innoveren, of meebewegen bij wat nodig is).

Ik heb zelf voor diverse corporates gewerkt en zodra ik ideeën had, die ook als goed bevonden werden door de organisatie, werd ik bedankt voor ze en werd er niks mee gedaan. In die gevallen houdt middenmanagement het tegen en komt het nooit tot een positieve verandering voor het bedrijf zelf. Er zijn wel bedrijven nu die denken aan innovatie en daar een bepaalde zone voor hebben gecreëerd binnen dat bedrijf. Maar dat is dan nog steeds een plek aanwijzen waar creativiteit mag gebeuren. Dat is ook de reden waarom ik niet ben gebleven. Ik vind de gedachte dat creativiteit, zelfontplooiing en het continue blijven bevragen van wat we aan het doen zijn de sleutel is naar positieve verandering."

(Cristian, co-directeur wedowe)
"Ik heb ervaring in de creatieve sector, omdat ik zelf ook een danser ben. De wereld van de dans is een zeer competitieve wereld waar geen kennis wordt gedeeld over professionele ontwikkeling van de dansers, maar alleen over hun techniek en hun kunst. Dankzij mijn technische professionele achtergrond was ik in staat om in veel situaties professioneel handelen, waar veel van mijn leeftijdsgenoten dat niet konden. Een grote gemiste kans dus. De manier waarop jonge creatievelingen en kunstenaars in het algemeen worden opgeleid, met zo veel aandacht voor de kunst of de creatieve discipline zelf, maakt dat de jongeren snel teleurgesteld zijn als ze eenmaal beseffen dat de arbeidsmarkt niet alleen waarde hecht aan hun talenten, maar ook manier waarop ze fungeren als professionals."

De jongeren:
Van de jonge mensen waarmee we in contact zijn geweest en waar we de afgelopen jaren mee hebben samengewerkt (inclusief onze collega's en mede-werkzamene vanwege onze achtergrond in de creatieve industrie als filmmaker en danser), merken ze zelf tegen barrières aan te lopen omdat ze of niet de juiste taal spreken die een bedrijf van hun eist of niet duidelijk binnen de kadrering van een bedrijf hun talent kunnen overbrengen. Ook merken ze dat ze geen sterke ondernemersgeest hebben om zichzelf opnieuw uit te vinden op de arbeidsmarkt, wanneer de arbeidsmarkt dat van hen vraagt. 



Waar komt de methodiek vandaan?

De methodiek komt voort uit onze ervaring met straatjongeren en uit wat ik zelf heb ervaren toen ik bij BNN aan een talentontwikkelingsprogramma deelnam met diverse andere talenten, allen met een andere achtergrond.

(Aiman, co-directeur wedowe)
"Toen ik een tiener was, nam ik deel aan een talentontwikkelingsprogramma van BNN, wat tegenwoordig BNN University heet, ik zat bij de allereerste lichting. Toen heten het nog niet zo. Het was een full-time programma voor 1 jaar, waarbij we van A tot Z acht afleveringen van tv mochten maken. Het format en de context waarin we werkten was zo duidelijk dat alle jonge mensen in het programma elke week content afleverden, terwijl we onze talenten ontwikkelden en plezier hadden."

Bij het werken met straatjongeren kwamen we er al snel achter dat met een tempo en een actief werkgericht programma te houden de jongeren gemakkelijk mee gingen. Het werkte echt, keer op keer. En het leuke hiervan is dat het de jongeren de mogelijkheid geeft om creatief te zijn, daarnaast geven we de jongeren ook de mogelijkheid om hun impact (op een wekelijkse basis) te visualiseren, terwijl ze werken met film en media op een manier om hun eigen creativiteit te creëren.

(Aiman, co-directeur wedowe)
"Ik heb hier al jarenlang ervaring mee (met moeilijke doelgroepen), ook coach en mentor ik diverse jonge filmmakers of talenten. Nog iets meer over mijn achtergrond, Ik kom uit een familie, mijn vader is systeemtherapeut en mijn moeder is onderwijzeres waar didactiek juist iets is wat ik van jongs af aan al mee kreeg door over casussen te horen uit therapeutische gesprekken en op school te zien hoe er met studenten omgegaan werd."

We hebben ook al een kleine pilot van een week met volledig film onervaren 16-jarigen gedaan en het werkte en we bieden al een aantal dagen werk (periodiek) aan enkelen van onze jeugd uit de community als we af en toe onze evenementen houden, waar audiovisuele media bij voorop staat. Twee jonge mensen (beiden 16) van International School Eindhoven hebben een fulltime week bij ons doorgebracht. Ze kregen de opdracht (op hun eerste werkdag) om een korte video te maken over een project met een sociale impact in de regio Eindhoven. Zonder werkervaring en video-ervaring, moedigden we hen aan om de sociale projecten zelf te vinden, de projecteigenaar te informeren over hun project, naar de locatie te gaan om een video te maken en deze zelf te bewerken, terwijl ze leren over sociaal ondernemerschap, onze activiteiten en vaardigheden verwerven in communicatie en sociale media. Een van hen heeft ook een blog geschreven: https://www.wedowe.org/blog/my-week-working-at-wedowe 

Als de jongeren ambulante hulp nodig hebben of als we zien dat er te veel onverenigbaarheid bestaat tussen ons programma en een specifieke jongere, dan vertrouwen we op onze partners om een ​​alternatieve oplossing te vinden voor de jongere in kwestie. Onze partners dragen bij aan in kennis van hun ervaringen met het werken met deze doelgroep en door de casussen van elke specifieke jongere goed door te spreken.

We begeleiden zelf de mentoren ook in het process en we zijn zelf ook in dit process mentor en coach in vele gevallen. Wij worden zelf dus ook begeleid door de kennisgeving die bovenstaand is aangegeven.

Onze visie is heel praktisch en actief gericht en vanuit het samen doen. Juist omdat we dit soort jongeren kennen. We hebben in hieronder 3 casussen vermeld over hoe wij jongeren categoriseren die we kunnen helpen.

We hebben onze doelgroep gedefinieerd in de volgende drie user case’s van jongeren die in Eindhoven bestaan:

1. Onderneemt soms iets in het leven, heeft hulp nodig, reageert op hulp wanneer het echt continu is en het echt actief is in de startfase.

2. Onderneemt iets, maar wil meer doen, reageert op hulp, maar alleen wanneer het blijvende hulp is.

3. Onderneemt best veel in het leven, reageert op hulp, maar heeft meer hulp nodig om dit te blijven doen.

Zoals getoond, is de user case met de meest benodigde begeleiding is # 1 en de # 3 heeft het minste begeleiding nodig. We weten hoe we de jeugd in Eindhoven kunt begeleiden, begeleiden en helpen uit deze usercases. Mannelijk en vrouwelijk. Onder #1 is wel echt de minimale requirement om mee te kunnen doen

Hoe gaan jullie dit project (tussentijds) evalueren?

Vanwege het intensiteit en tempo van het programma, is het eenvoudig om de betrokkenheid van de deelnemers en hun mening hierover te evalueren.

Per jongere zullen we hebben:

  • Hoeveelheid en kwaliteit van mentoring sessie;
  • Opgenomen video-content;
  • Algemene wekelijkse feedback van de jongeren;
  • Algemene wekelijkse feedback van de coaches;
  • Leads voor wanneer het programma wordt afgesloten;


Eens per zes maanden updates over de situatie van de jongeren na het programma:

  • X% zit nu op een school.
  • X% van hen heeft nu een baan.
  • X% van hen is een vlog gestart.

Aantekening: de bijgevoegde videos zijn videos die we zelf maken over sociale iniatieven, dit is meer om een idee te geven wat de videos zouden kunnen zijn die de jongeren maken. We hebben zelf niet geexperimenteerd met verschillende talenten (pluswhat talenten) om deze videos te maken, de jongeren zullen dat zelf wel doen. 

Bereik: 

Dit aantal is gebaseerd op de deelnemende jongeren. Het effect wat die jongeren door middel van de videos zullen creëren is natuurlijk veel groter.

We bereiken de participanten. Verder bereiken we via hun uitingen leeftijdsgenoten, jongeren uit de buurten van Eindhoven en nabij. Gezien de lage barrière die onze uitingen hebben, engels of engels ondertiteld zullen onze videos gratis wereldwijd toegankelijk zijn. wedowe doet al jaren projecten in diverse landen in het buitenland en heeft ook een internationale uitstraling.

Termijn 1 (14 weeks, 9 deelnemers)

42 producties verwijst naar het feit dat 1 video per week wordt gemaakt door elk team (3 teams van 3 jongeren per team) voor 14 weken. Daarom 3 video's (producties) per week gedurende 14 weken. 140 verwijst naar het feit dat in elke termijn van 14 weken er één groep mentor sessie per week zal zijn (dus 14 groepssessies in 14 weken) en één individuele mentor sessie per week (dus 9 sessies per week gedurende 14 weken, 126 sessies in totaal). 126 individuele sessies plus 14 groepssessies komen in totaal uit tot 140.

aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
42 Producties 9  
140 Coaching & Mentoring 9  
       
       
       
       

 

Term 2 (14 weeks, 12 deelnemers)

aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
56 Producties 12  
182 Coaching & Mentoring 12  
       
       
       
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Als het gaat om het ondersteunen van jongeren, zijn er verschillende manieren om te matchen, zodat ze de juiste organisatie / coach krijgen. Matchmaking is een zeer gevoelig proces dat vaak over het hoofd gezien wordt. Aangezien de jongeren dit uiteindelijk nodig hebben om onze organisaties meer waarde te geven en vice versa, zorgen we ervoor dat dit goed wordt gedaan door uitgebreide interviews en proefperiodes.

Er is geen Creatief Agentschap in Nederland alleen gericht op het creëren van (audio-)visuele uitingen over alleen sociale impactprojecten.

Er is geen Creatief Agentschap in Nederland, waar 100% van zijn talenten afkomstig zijn van kwetsbare achtergronden, met waar hun artistieke ontwikkeling voorop staat.

De jonge mensen hebben hun verantwoording en hun creatieve projecten (video's) worden via onze sociale mediakanalen aan ons publiek tentoongesteld.

De jonge mensen worden onderdeel van een werkelijke gemeenschap met een grote follow-up in Eindhoven, de wedowe gemeenschap, die hen in staat stelt een bredere ondersteuning te geven voor dingen die niet expliciet in het programma zijn opgenomen (zoals in het verzoek om extra mentoring, of alleen de mogelijkheid om te verbinden met mensen van verschillende achtergrond, leeftijd, etniciteit). 

Met ons "pluswhat" talentprogramma krijgen de talenten solide opdrachten en alle gereedschappen en plaatsen om zich uit te drukken. Elke frustratie of gedachte die ze hebben over het leven, kunnen ze er fysiek iets aan doen. Ze kunnen er een dowe over maken en over de dowe rapporteren. Geef hun frustraties, dromen en nog wat meer uit in de korte (audio-)visuele vormen die ze maken. Ze worden stemmen van zichzelf en hun generaties.

Vanwege wedowe's connectie in de film- en tv-werelden, zullen de pluswhat-talenten blootstelling krijgen voor hun korte (audio-)visuele vormen, gewoon door hun werk te delen op de sociale media van wedowe.

Er is geen ander platform in Eindhoven dat jonge creativiteit aanmoedigt om artistieke content te creëren die video-maken combineert met andere artistieke kwaliteiten zoals dansen of ontwerpen.

Het vraagstuk die we beantwoorden met ons programma bij Dynamo
Geen van de talentontwikkeling programma's bij Dynamo Jeugdwerk vraagt van de jongeren dat ze fulltime participeren aan een programma. Dat is ook waarom ze ons programma zo top vinden, omdat wij in toch een korte tijd, intensief stappen kunnen maken met die jongeren. Dit is eigenlijk de enige reden waarom we aangaven over het terugverwijzen, omdat je jongeren op een andere manier tegenkomt, als je in een voltijdse omgeving zit en alhoewel we voorbereid zijn op de meeste dingen.

Heb hier persoonlijk veel dingen in meegemaakt/ervaren, maar als het echt om dingen waar therapie bij nodig is of een thuissituatie die zo drastisch veranderd dat ze niet meer kunnen deelnemen maar wel hulp nodig hebben, verwijzen we ze naar Dynamo Jeugdwerk (Lumens groep), heeft namelijk wel therapeuten in huis, sociale werkers en andere dingen die hier dan echt aan te pas komen. Hier hebben wij het vakmanschap niet van in huis en dat willen we ook niet worden, de Lumens groep is hier echt in gespecialiseerd. Vandaar ook dat we zoveel tijd en aandacht nemen in de voorselectie, zodat we zoveel mogelijk van dit soort dingen kunnen voorkomen en kunnen inschatten hoe zeker de basis van zo een jongere is om dit programma aan te gaan.  

Begroting: 

Om 28 weken lang activiteiten voor 21 jonge mensen te kunnen maken, hebben we financiering nodig om één mentor te dekken, aankoop van apparatuur die we kunnen hergebruiken voor de volgende termijnen, met een ruimte die we voor toekomstige doeleinden kunnen hergebruiken.

Locatie(s): 
Eindhoven
Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Willemijn in 't Veld

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Als stichting wedowe doen jullie mooi werk, zoals onder andere blijkt uit de website van het pluswhat agency. Jullie werkwijze spreekt aan en het is duidelijk dat de doelgroep van dit project wel een steuntje kan gebruiken. Toch scoort dit initiatief te weinig 'sterren' van het Fonds om de gevraagde subsidie te kunnen toekennen. Die lage score heeft meerdere redenen. De projectomschrijving biedt om te beginnen te weinig zicht op de concrete activiteiten die de deelnemers gaan ondernemen en te weinig informatie over de mentoren en de begeleiding die zij bieden. Daarnaast lijkt de focus van het project vooral te liggen op de persoonlijke ontwikkeling en het vergroten van de kansen van de deelnemers op de arbeidsmarkt. Dat zijn mooie doelen, maar het project sluit hierdoor te weinig aan bij onze regeling, die is gericht op de vernieuwing of ontwikkeling van de cultuurbeoefening in de vrije tijd. Bovendien vraag ik me af in hoeverre dit nieuwe traject afwijkt van wat jullie als pluswhat agency eerder hebben gedaan. Teveel vragen en onderzekerheden, kortom, om een positievere beoordeling te kunnen geven.

afbeelding van Giovanni Campbell

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Ik heb waardering voor het enthousiasme waarmee jullie op een eigentijdse wijze een audiovisueel aanbod willen creëren en daarmee een uitdagend perspectief voor kwetsbare jongeren uit Eindhoven willen bieden. Het is duidelijk wat jullie willen betekenen voor de doelgroep en dat je constateert dat zij over meerdere talenten (kunnen) beschikken. De aanvraag is echter uitgebreid waarin jullie redelijk wat onderdelen en invalshoeken benoemen. Het plan verliest hierdoor zijn focus t.a.v. de doelstellingen die we met JMHM beogen. Het profiel van de deelnemers is bijvoorbeeld erg algemeen beschreven waardoor ik geen beeld krijg van het niveau van de deelnemers en hoe je in tweede instantie het niveau van je aanbod daarop hebt afgestemd. Er is namelijk een groot verschil in het begeleiden van deelnemers die nog niet ontdekt hebben dat ze een talent voor dans of filmmaken hebben en jongeren die al tijden met film of dans bezig zijn. Voor beide type deelnemers is een ander soort kwaliteit van begeleiding gewenst. In de aanvraag maken jullie hier geen onderscheid in, met als gevolg dat je ons weinig meeneemt in de stappen die je gedurende de sessies neemt. Ook ga je maar beperkt in op de werkwijze om achter het tweede of derde talent van de deelnemers te komen en hoe je de ontwikkeling van het talent volgt. Juist omdat je hen wilt klaarstomen voor een beroepsmatige toekomst had ik meer verdieping over de inhoud van het creatieve proces willen lezen. Dat het project meer dan 6.000 euro per deelnemer kost terwijl de deelnemers zelf geen bijdrage leveren maakt de noodzaak voor meer inhoud en een concreter resultaat wel erg noodzakelijk. Daarnaast geven jullie weinig zicht op de aansluiting bij mogelijke partners die in een vervolgstadium een rol kunnen spelen voor de jongeren. Hierdoor is het niet inzichtelijk welke duurzame verbinding je voor hen wilt leggen.

Kortom, ik heb zeker oog voor de potentie van jullie plan, maar ik zou jullie willen adviseren om bij een nieuwe aanvraag vooral in te gaan op het inhoudelijk aanbod dat is afgestemd op de wensen van de jongeren en op de meerwaarde van partners die na afloop van jullie project van betekenis kunnen zijn voor de doorstroom van de jongeren.

afbeelding van Aiman Hassani

Beste Giovanni, 

Er zijn teveel verschillende fondsnamen om te vermelden op de nietaanvulbare velden (maximaal 5 velden), vandaar dat we het daar vermeld in twee categorieen. Als je mij kan vermelden hoe ik dit wel kan doen, dan zet ik dat graag voor je uit. 

Ik zal zeker weer door het plan gaan met de rode draad en die versterken. Want uiteindelijk willen we de jonge mensen iets van waarde meegeven waardoor ze iets kunnen gaan doen in het professionele landschap of een leerweg, als ze dat willen. Alles wat we doen in het programma is wel echt vrijetijdsbeoefening. Ik zal zeker voor morgen het hele plan weer doorgaan om dit in het plan steviger laten terugkomen. 

Graag zsm antwoord desbtreffende jullie begrotings format  voor de begroting, want daar heb ik je hulp bij nodig. 

Groet, 

Aiman Hassani

 

afbeelding van Giovanni Campbell

Hi, bedankt voor jullie reacties en verdere uitwerking. Wat me opvalt is dat jullie je richten op deelnemers die als professional aan de slag willen gaan en die tot nog toe weinig aansluiting vinden bij het bedrijfsleven (arbeidsmarkt). Hou er rekening mee dat wij ons met dit platform richten op vrijetijdsbeoefenaars en dat het uiteindelijke doel dat jullie hebben nu nog te weinig past bij wat wij willen bereiken met JMHM. Het zit em vooral in de rode draad van jullie plan waarmee je de kansen op de arbeidsmarkt wilt vergroten voor jonge kunstprofessionals en mensen zonder startkwalificatie. Hiermee impliceer je zelf dat het project verder gaat dan vrije tijd.

Daarnaast missen we in de begroting nog een bijdrage van deelnemers en hebben jullie de cofinanciering en subsidiebijdragen van andere partijen niet uitgesplitst (bedrag per fonds) waardoor ik niet kan zien wat je concreet bij anderen gaat aanvragen. Daarmee is je dekkingsplan nog weinig helder.

Lukt het jullie om de insteek op deze korte termijn te behandelen vanuit het perspectief ‘vrijetijdsbeoefening’ en zien jullie kans om de begroting aan te passen?
 

afbeelding van Aiman Hassani

Beste Giovanni,

Naar mijn mening hebben we de kwesties die aan je vraag hingen wel geadresseerd, maar het kan zijn dat het niet duidelijk genoeg naar voren kwam, dus hierbij even een opsomming uit het plan met wat toevoegingen die ik ook aan het plan zal toevoegen. Bedankt voor het attenderen.

Hier beginnen we:

Op je vraag hoe we terugverwijzingen zullen voorkomen, in hoofdstuk: wat maakt je project bijzonder?, staat het volgende paragraaf:

“Als het gaat om het ondersteunen van jongeren, zijn er verschillende manieren om te matchen, zodat ze de juiste organisatie (na afloop) / coach (tijdens) krijgen. Matchmaking is een zeer gevoelig proces dat vaak over het hoofd gezien wordt. Aangezien de jongeren dit uiteindelijk nodig hebben om onze organisaties meer waarde te geven en vice versa, zorgen we ervoor dat dit goed wordt gedaan door uitgebreide interviews en proefperiodes.”

Geen van de talentontwikkeling programma's bij Dynamo Jeugdwerk vraagt van de jongeren dat ze fulltime participeren aan een programma. Dat is ook waarom ze ons programma zo top vinden, omdat wij in toch een korte tijd, intensief stappen kunnen maken met die jongeren. Dit is eigenlijk de enige reden waarom we aangaven over het terugverwijzen, omdat je jongeren op een andere manier tegenkomt, als je in een voltijdse omgeving zit en alhoewel we voorbereid zijn op de meeste dingen.

Heb hier persoonlijk veel dingen in meegemaakt/ervaren, maar als het echt om dingen waar therapie bij nodig is of een thuissituatie die zo drastisch veranderd dat ze niet meer kunnen deelnemen maar wel hulp nodig hebben, verwijzen we ze naar Dynamo Jeugdwerk (Lumens groep), heeft namelijk wel therapeuten in huis, sociale werkers en andere dingen die hier dan echt aan te pas komen. Hier hebben wij het vakmanschap niet van in huis en dat willen we ook niet worden, de Lumens groep is hier echt in gespecialiseerd. Vandaar ook dat we zoveel tijd en aandacht nemen in de voorselectie, zodat we zoveel mogelijk van dit soort dingen kunnen voorkomen en kunnen inschatten hoe zeker de basis van zo een jongere is om dit programma aan te gaan.  

Ik heb zelf ervaring met diverse (moeilijke-)doelgroepen, dit staat ook vermeld in het plan bij waar komt de methodiek vandaan?

“Bij het werken met straatjongeren kwamen we er al snel achter dat met een tempo en een actief werkgericht programma te houden de jongeren gemakkelijk mee gingen. Het werkte echt, keer op keer. En het leuke hiervan is dat het de jongeren de mogelijkheid geeft om creatief te zijn, daarnaast geven we de jongeren ook de mogelijkheid om hun impact (op een wekelijkse basis) te visualiseren, terwijl ze werken met film en media op een manier om hun eigen creativiteit te creëren.”

Ik heb hier al jarenlang ervaring mee, ook coach en mentor ik diverse jonge filmmakers of talenten. Nog iets meer over mijn achtergrond, Ik kom uit een familie, mijn vader is systeemtherapeut en mijn moeder is onderwijzeres waar didactiek juist iets is wat ik van jongs af aan al mee kreeg door over casussen te horen uit therapeutische gesprekken en op school te zien hoe er met studenten omgegaan werd.

Verder gaven we ook aan dat we doen aan kennisdeling. We hebben in het voortraject al diverse meetings gehad met de partijen en zullen dat blijven hebben. Tips en kennis zal gedeeld blijven worden. Maar op de vraag of andere samenwerkingspartijen specifiek trainingen gaan geven aan onze coaches, dat zullen ze niet doen. Dat doen we namelijk zelf. We zullen wel blijven doorontwikkelen op basis van de tips en de kennis die ze ons meegeven natuurlijk.

Onze visie is heel praktisch en actief gericht en vanuit het samen doen. Juist omdat we dit soort jongeren kennen. We hebben in hieronder 3 casussen vermeld over hoe wij jongeren categoriseren die we kunnen helpen.

We hebben onze doelgroep gedefinieerd in de volgende drie user case’s van jongeren die in Eindhoven bestaan:

1. Onderneemt soms iets in het leven, heeft hulp nodig, reageert op hulp wanneer het echt continu is en het echt actief is in de startfase.

2. Onderneemt iets, maar wil meer doen, reageert op hulp, maar alleen wanneer het blijvende hulp is.

3. Onderneemt best veel in het leven, reageert op hulp, maar heeft meer hulp nodig om dit te blijven doen.

Zoals getoond, is de user case met de meest benodigde begeleiding is # 1 en de # 3 heeft het minste begeleiding nodig. We weten hoe we de jeugd in Eindhoven kunt begeleiden, begeleiden en helpen uit deze usercases. Mannelijk en vrouwelijk. Onder #1 is wel echt de minimale requirement om mee te kunnen doen.

In reactie op je innovatieve samenwerkingsopmerking, we begrijpen wat je bedoelt met dat alleen leveren en terugsturen, niet innovatief is. Wij vinden door te brengen van deze organisaties (die normaal gesproken niet met elkaar werken) in contact met ons programma dat dat innovatief is. Want allen zijn gebaat bij dit programma omdat het een probleem oplost wat elke organisatie weer op zijn manier ervaart. Sint lucas omdat afgestudeerde toch niet klaargestoomd zijn voor de industrie zoals ze dachten te kunnen doen binnen de 4 jaar. Dynamo en Neos en Futuris voor de jongeren die ze graag verder willen laten ontwikkelen, omdat de jongeren bij hun programma’s het plafond hebben bereikt van mogelijkheden.

Onze bedoeling is in de toekomst natuurlijk altijd te blijven veranderen naar nog betere manieren van samenwerken met organisaties, vanuit onze gedachten van altijd onszelf te bevragen hoe we dingen beter kunnen doen.

Mocht je hier ideeën over hebben dan horen we dat ook heel graag.

Graag horen we als je nog vragen of opmerkingen hebt.

Groet,

Aiman Hassani

afbeelding van Giovanni Campbell

Beste Aiman, Bedankt voor de laatste toevoegingen aan het projectplan. Het is duidelijk dat jullie een bijzondere doelgroep willen bereiken en daar heb ik zeker waardering voor. Maar ik heb nog niet het gevoel dat je mijn eerste vraag hebt beantwoord. Misschien heb ik die verkeerd gesteld. Het betreft de inhoudelijke samenwerking met de jeugdorganisaties en in hoeverre jullie hun expertise ook tijdens het creatieve proces betrekken. Ik lees dat Dynamo jongeren levert en dat je jongeren naar Dynamo kan doorverwijzen. Maar de jongeren komen al van Dynamo, en daar weten ze vaak al wat er met hen aan de hand is. Om terugverwijzen te voorkomen zou ik graag willen weten hoe jullie de artistieke begeleiders begeleiden in het werken met moeilijke doelgroepen. En welke rol Dynamo of een andere partner kan spelen bij het geven van bijv. didactische tips aan de artistieke coaches. Iemand die muziek maakt met kinderen heeft een hele andere vaardigheid nodig wanneer hij met een demente ouderen muziek gaat maken. Ik zou graag willen weten wat jullie visie is op hoe dat voor jullie specifieke doelgroep het beste zou kunnen werken?

Hou er ook rekening mee dat wij op JMHM de aanvragen beoordelen op de mate waarop er innovatief wordt samengewerkt. Partnerschappen die je inzet om alleen te werven of door te verwijzen interpreteren wij niet perse als innovatief.

Hopelijk kun je hier nog wat mee bij de verdere aanscherping van het plan.

afbeelding van Aiman Hassani

Beste Alinde,

Thanks voor de tip van het volgen van het project. Dit had ik ook al telefonisch begrepen waardoor ik direct je bericht zag. Wat heel fijn was om te lezen. Thanks voor je punten en je feedback. Een sluitende begroting is zsm geupload.

Hierbij de antwoorden op je vragen, die ik ook zal toevoegen aan het plan.

- Wat me niet duidelijk wordt: leiden jullie de jongeren in 10 maanden op tot filmmakers of is video meer een middel om zich te ontwikkelen in algemene zin? Oftewel: omschrijf helderder waar dit traject uit bestaat, wat de jongeren leren en met welk doel.

Elke jongere neemt gedurende 14 weken (3,5) maanden deel aan het traject, wat een termijn van het project maakt. In totaal doen we een aanvraag voor 2 termijnen (7 maanden). Met als toevoeging de 6 weken per termijn voordat we een termijn beginnen (in totaal 12 weken, dus 3 maanden in totaal) om de jongeren te bereiken en de juiste selectie te maken.

De video is meer een middel om in het algemeen hun professionele vaardigheden en hun talenten te ontwikkelen (wat wel filmmaker kan zijn). Binnen het programma worden ze in juist aangemoedigd om hun andere talenten verder te ontwikkelen (daarom wordt het programma ook pluswhat genoemd) en, wanneer mogelijk, te combineren met video (als ze bijvoorbeeld kunnen dansen, kunnen ze een video maken met dans erin). Of ze gebruiken dans om de manier waarop ze filmen te laten beinvloeden.

Het belangrijkste doel is om jonge mensen die vaardigheden te laten verwerven om in de creatieve sector te kunnen werken, terwijl ze zichzelf als unieke professionals branden (met hun combinatie van pluswhat talenten) en hun zelfvertrouwen en eigen zekerheid ontwikkelen tijdens het traject.

- Je hebt het eerst over 18 tot 36 deelnemers, en later over 21 deelnemers, hoe zit dat? En kun je meer vertellen over de werving en hoe je daarin met partners samenwerkt? (Sowieso lees ik graag meer over de samenwerkingen, waar bestaan die concreet uit?)

Ons doel is om 12 deelnemers per termijn (3,5 maanden) te bereiken. We beginnen eerst met 9 en laten deze groeien tot 12 in het tweede termijn (21 in totaal). In het volgende jaar of de volgende jaren hebben we de ambitie om drie termen per jaar van 14 weken te hebben, met 12 deelnemers per termijn, wat het in totaal 36 per jaar maakt.

We hebben al contacten met jonge mensen vanwege onze achtergrond (met breakdance, urban culture en filmproductie). Elk van onze partners zal bijdragen aan het werven van 2 deelnemers in het eerste termijn:

- 2 van het Sint Lucas-netwerk;
- 2 van het Dynamo Jeugdwerk netwerk;
- 2 van het Futuris Network;
- 2 van het NEOS-netwerk;
- 1 uit ons eigen netwerk.

We hebben naar onze mening best concreet neergezet waar onze samenwerkingen uit bestaan in het plan. Als je specifiekere vragen hebt, dan hoor ik die graag.

- Later bij bereik schrijf je dat er 28 producties komen met 6 deelnemers en 112 coachingsessies met 6 deelnemers. Zijn dit dan weer andere deelnemers of dezelfde? De cijfers in het plan zijn voor mij nog niet helder.

42 producties verwijst naar het feit dat 1 video per week wordt gemaakt door elk team (3 teams van 3 jongeren per team) voor 14 weken. Daarom 3 video's (producties) per week gedurende 14 weken. 140 verwijst naar het feit dat in elke termijn van 14 weken er één groep mentor sessie per week zal zijn (dus 14 groepssessies in 14 weken) en één individuele mentor sessie per week (dus 9 sessies per week gedurende 14 weken, 126 sessies in totaal). 126 individuele sessies plus 14 groepssessies komen in totaal uit tot 140.

- Je schrijft dat de arbeidsmarkt weinig ruimte biedt voor creativiteit, kun je die bevindingen iets concreter maken? Is dit jullie eigen observatie, of komt er ook een directe vraag vanuit de jongeren die met dit probleem worstelen? Als je hier voorbeelden van kunt geven, wordt de urgentie misschien groter/concreter.

Het is een observatie van zowel onszelf en de jongeren.

Onszelf:

(Aiman, co-directeur wedowe) In het bedrijfsleven komen we dit zelf tegen met de manier van hoe veel organisaties werken, best vastgeroest in bepaalde patronen en niet voorbereid voor mogelijk snelle veranderingen.

Ik heb zelf voor diverse corporates gewerkt en zodra ik ideeën had, die ook als goed bevonden werden door de organisatie werd ik bedankt voor ze en werd er niks mee gedaan. In die gevallen houdt middenmanagement het tegen en komt het nooit tot verandering. Er zijn wel bedrijven nu die denk aan innovatie en daar een bepaalde zone voor hebben gecreëerd binnen dat bedrijf. Maar dat is dan nog steeds een plek aanwijzen waar creativiteit mag gebeuren. Dat is ook de reden waarom ik niet ben gebleven. Ik vind van de filosofie dat creativiteit, zelfontplooiing en het continue blijven bevragen van wat we aan het doen zijn de sleutel is naar positieve verandering.

(Cristian, co-directeur wedowe)

Ik heb ervaring in de creatieve sector, omdat ik zelf een danser ben. De wereld van de dans is een zeer competitieve wereld waar geen kennis wordt gedeeld over professionele ontwikkeling van de dansers, maar alleen over hun techniek en hun kunst. Dankzij mijn technische professionele achtergrond was ik in staat om in veel situaties professioneel handelen, waar veel van mijn leeftijdsgenoten dat niet konden. Een grote gemiste kans dus. De manier waarop jonge creatievelingen en kunstenaars in het algemeen worden opgeleid, met zo veel aandacht voor de kunst of de creatieve discipline zelf, maakt dat de jongeren snel teleurgesteld zijn als ze eenmaal beseffen dat de arbeidsmarkt niet alleen waarde hecht aan hun talenten, maar ook manier waarop ze fungeren als professionals.

De jongeren:

Van de jonge mensen waarmee we in contact zijn geweest en waar we de afgelopen jaren mee hebben samengewerkt (inclusief onze collega's en collega's vanwege onze achtergrond in de creatieve industrie als filmmaker en dansers), merken zelf tegen barrières aan te lopen omdat ze of niet de juiste taal spreken die een bedrijf van hun eist of niet duidelijk binnen de kadrering van een bedrijf hun talent kunnen overbrengen. Ook merken ze dat ze geen sterke ondernemersgeest hebben om zichzelf opnieuw uit te vinden op de arbeidsmarkt, wanneer de arbeidsmarkt dat van hen vraagt.
 

- Wat voor soort films/video’s gaan ze maken? Hoe verhouden creativiteit en maatschappelijke impact/thema’s zich daarin?

Elk team van drie jongere creëert in ieder geval een video over de volgende thema's over een periode van 14 weken:

- korte vorm audio visuele uitingen over sociale impact projecten en de mensen en organisatie achter hen. Mensen, van welke achtergrond dan ook, etniciteit en gemeenschap zullen uitgenodigd worden om deel te nemen aan de korte vorm audio visuele uitingen volgens videoformatten die al zijn ontwikkeld.

- korte vorm audio visuele uitingen over de talenten en dowes van de jongeren in elk van de teams. Zo krijgt elk teamlid een video over hem / haar en zijn / haar talent / dowe.

- Kun je concreter uitschrijven hoe het traject eruit ziet? Je schrijft bijvoorbeeld dat elke groep 4 uur per week projectcoaching krijgt, hoeveel uren zijn ze verder met het project bezig en hoe wordt dat ingevuld? Hoe verhoudt zelfstandig werken zich tot de begeleiding die ze krijgen? Wat gebeurt er in die 10 maanden, welke ontwikkeling maken ze door?

Het traject is heel eenvoudig. Het is een full-time programma. Parallel aan het feit dat ze wekelijks een video per team afleveren, zullen ze elke week hun persoonlijke en professionele vaardigheden ontwikkelen door middel van de (groeps-)sessies die elke week zal plaatsvinden. Elk van de 14 groepssessies is gericht op een specifiek onderwerp, van de meest technische over het maken van films, tot meer professionele onderwerpen over het benaderen van potentiële klanten en kijken naar iemands personal branding, naar de meest persoonlijke, over het vermogen om te communiceren met onze collega's in een teamverband of ongemakkelijkheden aangaan. Daarom zitten de meeste van de 40 wekelijkse uren vol met aan het maken van video's gerelateerde taken in het tempo van de deelnemers, maar vanwege wat tot nu toe is uitgelegd, dient het als een raamwerk om de verdere ontwikkeling van de deelnemers mogelijk te maken.

- Hoe gaan jullie dit project (tussentijds) evalueren?

Vanwege het intensiteit en tempo van het programma, is het eenvoudig om de betrokkenheid van de deelnemers en hun mening hierover te evalueren.

Per jongere zullen we hebben:

Hoeveelheid en kwaliteit van mentoring sessie;

Opgenomen video-inhoud;

Algemene wekelijkse feedback van de jongeren;

Algemene wekelijkse feedback van de coaches;

Leads voor wanneer het programma wordt afgesloten;

Eens per zes maanden updates over de situatie van de jongeren na het programma.

X% zit nu op een school.

X% van hen heeft nu een baan.

X% van hen is een vlog gestart.


- De pilot die jullie hebben gedaan, kun je concreter omschrijven wat de resultaten daarvan waren? Waaruit bleek voor jullie het succes?

Twee jonge mensen (beiden 16) van International School Eindhoven hebben een fulltime week bij ons doorgebracht. Ze kregen de opdracht (een hun eerste werkdag) om een korte video te maken over een project met een sociale impact in de regio Eindhoven. Zonder werkervaring en video-ervaring, moedigden we hen aan om de sociale projecten zelf te vinden, de projecteigenaar te informeren over hun project, naar de locatie te gaan om een video te maken en deze zelf te bewerken, terwijl ze leren over sociaal ondernemerschap, onze activiteiten en vaardigheden verwerven in communicatie en sociale media. Een van hen heeft ook een blog geschreven: https://www.wedowe.org/blog/my-week-working-at-wedowe

Graag horen we als je nog vragen of opmerkingen hebt.

Groet,

Aiman Hassani

afbeelding van Alinde Hoeksma

Beste Aiman, naast Giovanni als FCP-adviseur denk ik als coach ook nog graag met jullie mee om het plan aan te scherpen. Om je vraag te beantwoorden over notificaties: je kunt bovenin de pagina aangeven dat je dit project wilt volgen en dan ontvang je een mail bij binnengekomen berichten.

Ik wil je allereerst vragen om een (sluitende) begroting te uploaden, zodat we inzicht kunnen krijgen in de kosten en waar jullie de FCP-bijdrage aan willen besteden. Daarnaast roept het plan nog veel vragen bij me op, dus ik raad je aan om het nog eens goed door te lezen en dingen te verduidelijken. Bijvoorbeeld:

- Wat me niet duidelijk wordt: leiden jullie de jongeren in 10 maanden op tot filmmakers of is video meer een middel om zich te ontwikkelen in algemene zin? Oftewel: omschrijf helderder waar dit traject uit bestaat, wat de jongeren leren en met welk doel.

- Je hebt het eerst over 18 tot 36 deelnemers, en later over 21 deelnemers, hoe zit dat? En kun je meer vertellen over de werving en hoe je daarin met partners samenwerkt? (Sowieso lees ik graag meer over de samenwerkingen, waar bestaan die concreet uit?)

- Later bij bereik schrijf je dat er 28 producties komen met 6 deelnemers en 112 coachingsessies met 6 deelnemers. Zijn dit dan weer andere deelnemers of dezelfde? De cijfers in het plan zijn voor mij nog niet helder.

- Je schrijft dat de arbeidsmarkt weinig ruimte biedt voor creativiteit, kun je die bevindingen iets concreter maken? Is dit jullie eigen observatie, of komt er ook een directe vraag vanuit de jongeren die met dit probleem worstelen? Als je hier voorbeelden van kunt geven, wordt de urgentie misschien groter/concreter.

- Wat voor soort films/video’s gaan ze maken? Hoe verhouden creativiteit en maatschappelijke impact/thema’s zich daarin?

- Kun je concreter uitschrijven hoe het traject eruit ziet? Je schrijft bijvoorbeeld dat elke groep 4 uur per week projectcoaching krijgt, hoeveel uren zijn ze verder met het project bezig en hoe wordt dat ingevuld? Hoe verhoudt zelfstandig werken zich tot de begeleiding die ze krijgen? Wat gebeurt er in die 10 maanden, welke ontwikkeling maken ze door?

- Hoe gaan jullie dit project (tussentijds) evalueren?

- De pilot die jullie hebben gedaan, kun je concreter omschrijven wat de resultaten daarvan waren? Waaruit bleek voor jullie het succes?

- Jullie uiteindelijke doel is om een 3-jarig traject aan te bieden, hoe willen jullie daar naartoe werken?

Succes en hartelijke groet,

Alinde Hoeksma

afbeelding van Aiman Hassani

Dank voor je welkomst! We hebben geen notificatie gekregen over dit bericht, dus zie dit net pas, excuus hiervoor. Is er een manier om deze wel te krijgen?

Bedankt voor je antwoord en je feedback.

De methodiek komt voort uit onze ervaring met straatjongeren en uit wat ik zelf heb ervaren toen ik bij BNN aan een talentontwikkelingsprogramma deelnam met diverse andere talenten, allen met een andere achtergrond.

Toen ik een tiener was, nam ik deel aan een talentontwikkelingsprogramma van BNN, wat tegenwoordig BNN University heet, ik zat bij de allereerste lichting. Toen heten het nog niet zo. Het was een full-time programma voor 1 jaar, waarbij we van A tot Z acht afleveringen van tv mochten maken. Het format en de context waarin we werkten was zo duidelijk dat alle jonge mensen in het programma elke week content afleverden, terwijl we onze talenten ontwikkelden en plezier hadden.

Bij het werken met straatjongeren kwamen we er al snel achter dat met een tempo en een actief werkgericht programma te houden de jongeren gemakkelijk mee gingen. Het werkte echt, keer op keer. En het leuke hiervan is dat het de jongeren de mogelijkheid geeft om creatief te zijn, daarnaast geven we de jongeren ook de mogelijkheid om hun impact (op een wekelijkse basis) te visualiseren, terwijl ze werken met film en media op een manier om hun eigen creativiteit te creëren.

We hebben al een kleine pilot van een week met volledig film onervaren 16-jarigen gedaan en het werkte en we bieden al een aantal dagen werk (periodiek) aan enkelen van onze jeugd uit de community als we af en toe onze evenementen houden, waar audiovisuele media bij voorop staat.

Als de jongeren ambulante hulp nodig hebben of als we zien dat er te veel onverenigbaarheid bestaat tussen ons programma en een specifieke jongere, dan vertrouwen we op onze partners om een ​​alternatieve oplossing te vinden voor de jongere in kwestie. Onze partners dragen bij aan in kennis van hun ervaringen met het werken met deze doelgroep en door de casussen van elke specifieke jongere goed door te spreken.

We begeleiden zelf de mentoren ook in het process en zijn zelf ook in dit process mentor en coach in vele gevallen. Wij worden zelf dus ook begeleid door de kennisgeving die bovenstaand is aangegeven.

Hoop je hier voldoende mee geïnformeerd te hebben voor nu. Mocht je meer vragen hebben of opmerkingen horen we dit heel graag.

Mvg,

Aiman Hassani

afbeelding van Giovanni Campbell

Welkom op het JMHM-platform. De komende weken denk ik met jullie mee over het project en op welke onderdelen het eventueel aangescherpt kan worden om tot  een kansrijke aanvraag te komen.

Ik vind het een boeiend uitgangspunt dat jullie een traject voor multitalenten willen opzetten en dat je je daarbij specifiek richt op deelnemers met een maatschappelijke achterstandspositie. Jullie hebben al een uitgewerkt idee over wat je aanleiding is en het resultaat dat je wilt bereiken. Wat me wel nog interesseert is jullie werkwijze.
Je kiest uitdrukkelijk een uitdagende doelgroep en ik ben er benieuwd naar wat jullie aanpak is om de deelnemers gedurende het creatieve proces te begeleiden en blijvend te motiveren. Ik begrijp dat het inzetten van mentoren met een overeenkomstige achtergrond een goede eerste stap kan zijn, maar juist naar de tools die zij gebruiken voor een geslaagd traject ben ik geïnteresseerd. Zou je daar wat meer over willen toelichten? Begeleiden jullie de mentoren bijvoorbeeld ook in hun didactiek. En zoeken jullie daar inhoudelijke partners bij met specifieke kennis in het werken met soortgelijke doelgroepen? In deze elementen zit wat mij betreft een spannende uitdaging.

Succes met de verdere uitwerking van je plan!