menu denk mee beslis mee maak mee

Orchestra With Signs

Drie ensembles, twee concerten, één gebarentaal!

Wijkorkest De NoordOoster
8 juni 2017 tot 9 juli 2017
film, muziek
volwassenen
onze website
€3.200

Dit project wil subsidie. Geef je stem! Denk mee Beslis mee Maak mee
FCP33
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek45
max 50 / 89 gestemd
totaal78
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.
Vandaag is de laatste dag om te stemmen
Login of registreer om dit project te volgen.

Ga direct naar de reacties

Orchestra With Signs

Drie ensembles, twee concerten, één gebarentaal!

afbeelding van Kay Krijnen Begheyn

Ingediend door:

Kay Krijnen Begheyn

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Waar moet in de mini-documentaire het zwaartepunt liggen? Wat is interessant voor de kijker?

Wat ga je doen?: 

<p>Een wereldmuziekorkest, een vrouwenkoor en een percussiegroep: deze drie amateurensembles met een verschillende muzikale insteek verenigen zich voor een experimentele samenwerking! Voor het project 'Orchestra With Signs' laten ze zich leiden door een dirigent, die ter plekke de muziek componeert. In het 'Orchestra with Signs' wordt namelijk niet met bladmuziek gewerkt, maar met improvisatie, creativiteit en een uitgebreide gebarentaal. Deze interactieve compositiemethode wordt gebruikt voor spannende, nieuwe en verrassende muziek die is geïnspireerd op de input van de deelnemers. Een enorme uitdaging, met spectaculaire resultaten voor zowel musici als publiek.<br />
De drie deelnemende groepen hebben in meer of mindere mate enige ervaring met deze vorm van improvisatie, maar niet eerder vormden ze zo'n groot improviserend orkest: maar liefst 60 musici staan op het podium. In een aantal workshops zullen ze zich deze muzikale gebarentaal eigen maken.<br />
Er vinden 2 concerten plaats te Utrecht en Amsterdam. Bovendien wordt er een video gemaakt over het project, om zo meer mensen enthousiast te maken voor 'Orchestra with Signs' en de projecten van de muziekgroepen.</p>

Hoe ga je te werk?: 

De concerten zijn een unieke samenwerking van drie amateurensembles die buiten hun veilige eigen repertoire willen opereren en de uitdaging aangaan om samen tot nieuwe muziek te komen.
Deze ensembles vinden improviseren belangrijk – de musici worden flexibeler op de instrumenten, het samenspel verbeterd en het prikkelt de creativiteit.
Ook is ons publiek bij het luisteren naar improvisatie een ervaring rijker.
Aandachtiger luisteren is een sterk effect, dat ook na een concertbezoek vaak nog doorwerkt.
De gebarentaal die wordt gebruikt bij ‘Orchestra with Signs’ is gebaseerd op een proces op basis van collectiviteit, participatie en impuls. De musici improviseren onder leiding van een dirigent die middels gebaren en tekens instructies geeft aan de groep. Ook de dirigent improviseert, en laat zich leiden door de muziek die al doende ontstaat. Zo ontstaat in real-time een collectieve compositie. Het vocabulaire van deze muzikale 'taal' taal is gebaseerd op die van twee bestaande talen: ‘Sound Painting’ en ‘Rhythmn with Signs’. Er zijn ruim 90 verschillende gebaren waarmee o.a. dynamiek, toonhoogte, ritme, ontwikkeling van de muziek en zelfs chaos kan worden aangeduid.

De deelnemende groepen krijgen afzonderlijk drie workshops van dirigent Kay Krijnen. Bovendien komt er een speciale gast uit Belgie: Augustin de Bellefroid. Hij zal in een gastles aan de slag gaan met de groepen. De Bellefroid is een absolute meester van de gebruikte gebarentalen, en heeft in Belgie zijn eigen groepen ‘Sysmo’ en ‘Matters Collective’. Hij ging hiervoor twee jaar in de leer bij Walter Thompson, de bedenker van ‘Sound Painting’.
Na deze workshops zal er één workshopdag zijn waarin de groepen zich gezamenlijk voorbereiden onder leiding van de twee dirigenten die uiteindelijk ook de uitvoering zullen leiden: Kay Krijnen en Eli Wing.
 

Met wie werk je samen?: 

Door de samenwerking krijgen de ensembles de kans om hun klankpalet enorm te verruimen. Waar de groepen eerst enkel te maken hadden met percussie, zang of instrumenten, klinken deze drie elementen nu samen. Ook is dit project genre-verbredend: popmuziek, wereldmuziek en percussiemuziek komen samen in een experimentele setting waarbij een maximale concentratie wordt gevraagd van de deelnemende musici. Gezamenlijk, onder leiding van de dirigent die de ideeën van alle individuele musici vertaalt tot één compositie.

De samenwerking wordt ook op film vastgelegd, met als doel toekomstige projecten te realiseren. Alle workshops worden met een GoPro gefilmd en gedeeld op Youtube. Zo kan iedereen zich de taal eigen maken. 
De professionele documentaire die wordt gemaakt, is bedoelt om de kijkers over het ‘Orchestra with Signs’ te vertellen en ze enthousiast te maken om te participeren bij improvisatieprojecten. ‘Orchestra with Signs’ is lastig om op beeld te vangen: de composities duren langer dan 10 minuten en zijn vooral een ervaring voor de aanwezigen. De reacties zijn altijd heel enthousiast, van zowel de deelnemers als het publiek. Maar het werven van nieuwe musici voor de projecten is lastig omdat muzikanten zich er moeilijk een voorstelling van kunnen maken.

Daarom wordt van dit project een mini-documentaire gemaakt, waarin het plezier en de bijzonderheid van deze manier van muziek maken uitgebreid in beeld komen. Zo worden nieuwe musici aangetrokken voor toekomstige ‘Orchestra with Signs’ projecten. Een camerateam is aanwezig bij de concerten en de workshopdag. Ook zullen er interviews worden geregistreerd met de deelnemers en publiek. In het budget zit ook een professionele audio-registratie van een van de concerten. De video wordt onder meer verspreid door Stichting Huismuziek.

Wat is verder van belang om te weten?: 

Wereldmuziekorkest de Noordooster is de initiatiefnemer van ‘Orchestra with Signs’. Dit amateurorkest is in 1996 opgericht en geeft 5 tot 10 concerten per jaar. Het repertoire kenmerkt zich door een gevarieerde mix van wereldmuziekstijlen. Hiermee wil het orkest op een laagdrempelige manier de verscheidenheid van wereldmuziek voor een breed publiek tonen. Zo zijn de stukken geïnspireerd op stijlen uit Cuba, de Balkan, China, Turkije, Midden-Oosten, Bolivia en Argentinië.
Vrouwenkoor ‘Angels’ is een bijzondere vocale groep: veertien kleurrijke vrouwen maken samen muziek en brengen deze op een eigenzinnige manier op het podium. Variërend van wereldmuziek tot popsongs, van traditionals tot Nederlandstalig. Soms begeleid door professionele muzikanten, meestal a capella.
Sysmito werkt al langer met deze vorm van improvisatie en speelt 100% geïmproviseerde live percussiemuziek, samen met steeds weer andere gast-musici. Er wordt gespeeld op djembe, conga, surdo, shakers en andere spannende percussie instrumenten.
Kay Krijnen studeerde in 2007 with honours af in compositie en muziekproductie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht In 2014 volgde hij de workshop ‘instant composing’ georganiseerd door de ‘Other Music Academy’ in Berlijn. Sindsdien werkt hij veel met de gebarentaal voor muziek. Zo zette hij de groepen ‘Sysmo’ en ‘Sysmito’ op.
Eli Wing komt uit New York en studeerde percussie aan het conservatorium van Brooklyn. Hij woont inmiddels in Nederland en is de vaste d

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
9 workshops 15-25 0
1 workshopdag 70 0
2 uitvoeringen 70 100
1 documentaire 70 <1000
       
       

 

De documentaire wordt verspreid via Youtube. Het bereik bestaat uit 3 doelgroepen

  • Eigen kring: de eigen achterban van de deelnemers, bereikt via mail, social media en mond-op-mond. +-500 unique views
  • Geintresseerden in 'Orchestra With Signs': potentiele deelnemers van toekomstige projecten om ze een insight-view te geven van wat ze kunnen verwachten. Verwacht bereik: > 300 uv
  • Geintresseerden in sign-languages: via zoektermen op Youtube komen mensen die bekend zijn met andere muzikale gebarentalen, terecht bij Orchestra With Signs. Bereik > 2000 uv

De workshops zullen met een GoPro worden opgenomen. Deze video's zijn bedoelt voor de deelnemers zelf en geintresseerden in de taal: de gebaren zijn vanuit het dirigenten-oogpunt duidelijk te zien. Bereik: 100-200 uv

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Door de samenwerking ontstaat er nieuwe muziek, die alleen kan ontstaan door de samenwerking van deze drie groepen. Elke minuut is anders en elk concert is anders en is een ervaring voor de musici en het publiek. Er is een hoge mate van experiment en samenwerking tussen verschillende groepen. De korte documentaire maakt de kijkers enthousiast voor experimentele samenwerkingen en is sterk activerend om zelf mee te musiceren.
Natuurlijk komt het FCP duidelijk als fonds in beeld.
Het project sluit zo dus perfect aan bij de doelstelling van FCP/JijMaaktHetMee.

Begroting: 

Uitgaven 
Bedragen zijn incl btw 
 
Organisatiekosten  350
Workshop Noordooster  570
Workshop Angels  570
Workshop Sysmito  570
Zaalhuur  CBK Amsterdam  350
Zaalhuur Buurtcengtrum de Leeuw  75
videoregistratie uitvoering, docu-style  2000
Dirigent uitvoering  500
PR Facebook, aankondiging concerten, publicatie film  100
 
Gezamenlijke repepitie - dirigent  500
Gezamenlijke repepitie - Ruimte  150
Workshop Augustin (op 1 zaterdag (workshopdag NO) en 1 vrijdag, alle 3 de ensembles  500
Onvoorzien  300
Totaal  6535
 
 
 
  Opbrengsten 
Eigen inbreng 'De NoordOoster'*  820
Kaartverkoop  1400
Deelname projectleden  315
Korting Lovid Video Productions  800
Totaal  3335
 
Aangevraagd bedrag  3200

Locatie(s): 
Buurtcentrum De Leeuw Utrecht
CBK Amsterdam
Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Giovanni Campbell

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Drie amateurensembles die buiten hun eigen repertoire treden, een improviserend orkest vormen en daarbij begeleid worden door internationale professionals. Dat klinkt als een mooi inhoudelijk experiment.
Het plan geeft voldoende zicht op de mogelijkheden om amateurs met elkaar te verbinden en de zichtbaarheid van improvisatie te vergroten. Jullie zijn concreet over de organisatorische opzet en de inhoud van de samenwerking, waardoor ik voldoende meekrijg over de nieuwe perspectieven waar jullie naar streven. De plannen rondom de filmpjes vind ik erg passen bij deze tijd, maar dit onderdeel is nog slechts op hoofdlijnen uitgewerkt. Mijn tip is om de komende tijd vooral ook na te denken over een (offline)strategie om nieuw publiek naar de YouTube-site te krijgen. Door het in de huidige opzet te laten afhangen van mensen die gaan zoeken op woorden maak je je nog iets te afhankelijk van het toeval, terwijl je wel degelijk concreter kunt sturen op views. Bijvoorbeeld door het te delen op andere digitale platforms.

afbeelding van Willemijn in &#039;t Veld

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Wat een goed idee om de Belgische Augustin de Bellefroid voor een gastles naar Nederland te halen. Niets beter dan leren van de meester zelf! Deze bijzonder, interactieve compositiemethode inspireert en kan zorgen voor nieuwe dynamiek in de muziekwereld: het werken vanuit improvisatie maakt de presentaties tot onvoorspelbare, spannende ervaringen, zowel voor de deelnemers als voor het publiek. Goed om te horen dat De Noordooster inmiddels voldoende zelfvertrouwen heeft om zich met deze muzikale gebarentaal in het openbaar te presenteren, zodat deze werkwijze ruimere bekendheid krijgt in Nederland. Door opnames van de workshop en de concerten tot een documentaire te verwerken en deze ruim te verspreiden via Huismuziek creëer je als het ware een long tail: nog lang na de twee concerten kunnen andere musici en orkesten hun voordeel doen met dit initiatief en dat versterkt de impact van dit project. Tip: Zou de komst van De Bellefroid niet een mooie aanleiding zijn voor extra media-aandacht. Ik droom even groot: Podium Witteman, Opium of Kunststof?

afbeelding van Giovanni Campbell

Bedankt voor jullie uitgebreide toelichting op onze vragen. Zo vlak voor de deadline van de denk mee fase zou ik toch nog even willen in gaan op het onverwachte dat ik eerder benoemde.

Dit kan op verschillende manieren worden ingevuld, waarbij we vooral zoeken naar onderdelen die weinig voor de hand liggen. Jullie toelichting gaat nu vooral in op de interactieve compositiemethode die geinspireerd is op de input van de deelnemers. Tegelijkertijd lees ik dat er maar 1 gezamenlijke repetitie is. Dat is vrij beperkt, juist omdat ik denk dat de interactie tussen de drie amateurgroepen door die gezamenlijkheid sterker geprikkeld kan worden dan nu het geval is. Je zou het experiment concreter kunnen opzoeken, want hoe inhoudelijk en experimenteel kunnen de amateurgroepen zijn als ze maar 1 keer samen oefenen? Het resultaat op het podium zal dan zeker onverwacht zijn, maar uit het repetitieproces haal ik nog weinig spannende onderdelen mbt de interactie tussen de verschillende groepen. Is er een mogelijkheid dat je toch vaker met elkaar samenkomt om tot een meer uitdagende uitwisseling te komen? 

afbeelding van Daniëlle Koelemij

Jouw uitwisseling met Giovanni lezende, ontstaat bij mij het idee dat je de mensen die meedoen aan dit project actief kunt inzetten om de video 'viral' te laten gaan. Als je een mooie video op You tube Plaatst, met een goede tekstuitleg en webverwijzing er bij, kun je 'jouw' ensembles expliciet vragen om het via hun persoonlijke sociale media kanalen te delen. Daardoor bereik je veel netwerken rondom mensen die deze manier van muziek maken beoefenen en waarderen. Is dat een idee waar je iets mee kunt? 

afbeelding van Kay Krijnen Begheyn

Hoi Giovanni,

Het doel van onze video is niet om veel kijkers te krijgen maar de video heeft een informatief doel voor diegene die al enige interesse hebben. De video komt dan ook voort uit een vraag van projecten:

Er zijn op het moment meerdere activiteiten rondom 'Orchestra With Signs'. Zo bestaat Sysmito, die op zoek is naar nieuwe leden. Ook Stichting Huismuziek organiseert nu 2 workshop (op 4 Mei en 18 Januari). Het blijkt dat mensen zeker geprikkeld worden als ze lezen over het project, maar het is niet geheel uit te leggen met woorden alleen. Ook in de toekomst verwachten we dergelijke projecten te starten. Vandaar het belang van de video, die dit project een extra lange tijdspanne geeft. 

Youtube is een fantastisch platform voor dergelijke video's. Mensen die op zoek naar soortgelijke projecten (zoals Sysmo, Soundpainting) zullen ook bij onze video terecht komen door het gebruik van tags. Natuurlijk wordt de video binnen het netwerk van de ensembles volop gedeeld, waardoor deze bijzondere manier van muziek maken meer aandacht krijgt. 

Op je tweede vraag heb ik echt even moeten brainstormen. Want we treden absoluut buiten onze comfortzone en deze samenstelling van orkest-ritmegroep-koor zeker niet voor de hand liggend omdat niemand zijn 'normale' muziek zal kunnen spelen. Normaliter wordt muziek met bladmuziek gespeeld (behalve bij Sysmito), en dat is bij dit project niet aan de hand. Om daarmee op te treden, is bijzonder spannend. Voor Sysmito is het ook een out-of-comfort project: zij speelden nooit eerder met melodie instrumenten samen. 

Misschien doel je met onverwachte partners op bijv. dansers en er zijn zeker ook dergelijke projecten met dansers, VJ's en publiek: de gebarentaal is heel breed inzetbaar. Maar wij focussen ons heel bewust op muziek, omdat dit met 3 drie amateur-ensembles al meer dan voldoende uitdaging biedt.

Wel zullen tijdens het concert ook werken met input van het publiek: zij kunnen thema's aandragen. Misschien is dat de invalshoek die je zoekt?

 

 

afbeelding van Giovanni Campbell

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Daarmee heb je jammergenoeg nog niet al mn vragen beantwoord. Ik begrijp dat beeldmateriaal goed kan werken als promotiemiddel, maar omdat vrijwel iedereen een filmpje op YouTube kan plaatsen is het juist DE grote uitdaging om aan views te komen. Mijn vraag ging dus meer over de strategie die jullie zullen volgen om aan kijkers (publiek) te komen, want daar zit wat mij betreft ook een stuk effectiviteit. Wat je nu beschrijft, dat mensen kunnen zoeken naar de titel, maakt het erg vrijblijvend. Ik zou daarom meer willen lezen over de stappen die je neemt om tot een x aantal views te komen, zodat je weet dat er niet alleen een mooi filmpje wordt gemaakt, maar dat het ook echt wordt bekeken door anderen.

Over de wijze waarop je op zoek gaat naar onverwachte partners zou ik ook graag meer willen lezen, omdat dit een van de beoordelingscriteria op dit platform is. De samenwerking in jullie plan betreft nu vooral een uitwisseling tussen een orkest, koor en dirigent, maar dat is in onze ogen maar in beperkte mate onverwacht. Ik wil vooral zeggen dat het de methode is die het plan een bijzondere invalshoek geeft, maar dat zegt nog weinig over het onverwachte van de keuze voor partners. Is het mogelijk dat jullie wat dat betreft meer uit je eigen comfort zone treden?

afbeelding van Kay Krijnen Begheyn

Hoi Giavonni, 

Goed om te horen en bedankt voor je punten. En de gevraagde verdieping kunnen we natuurlijk geven. 

UITWISSELING

Het bijzondere om een 'Orchestra With Signs' te hebben met zang, instrumenten en percussie is dat de ideeen zich kunnen stapelen: een ritme van de drums kan middels het gebaar voor kopieren makkelijk worden overgenomen door de zangers, en terwijl de instrumentalisten bijv. gelijktijdig een melodie zingen en spelen. Er wordt dus samen muziek gemaakt en 'gebruik gemaakt' van elkaars expertise. Ook de toevoeging van woorden van de zang geeft inspiratie aan de anderen. Het ritme van Sysmito zorgt voor puls en zelfs voor dansbaarheid indien gewenst. Dit zijn allemaal dingen die alleen kunnen wanneer de orkesten samen komen. 
Het samen laten spelen is de verantwoordelijkheid van de dirigent. Het is daadwerklijk een taal: iedereen die bijv spaans spreekt, kan een verhaal in het spaans volgen. Zo is het ook met deze taal. Het spannende is om elkaars ideeen te vertalen naar je eigen instrument, maar hiervoor zijn diverse signalen ontwikkeld. Dit onderdeel wordt natuurlijk geoefend tijdens de workshopdag. 

De rol van Youtube is om mensen te bereiken die daadwerkelijk zoeken naar 'Orchestra with Signs', 'directing with signs' etc. De rol van de video die zal worden gemaakt, is om musici te enthousiasmeren. Wanneer er bijv. een workshop wordt gegeven voor een nieuw publiek (dit gebeurt bijv. bij Stichting Huismuziek) dan is het belangrijk dat geintresseerden een beeld krijgen van wat ze kunnen verwachten. Ook bij wervingscampagnes van bijv. Sysmito zal de video heel effectief werken. 

Het wijkorkest werkt al 2 jaar met de taal; elke repetitie start met 'Orchestra with Signs' en het orkest heeft dus al veel ervaring. Tot nu toe werd dit echter niet uitgevoerd, vanwege het experimentele karakter. Nu voelt het orkest dat het rijp is om ermee naar buiten te treden, maar dan liefst wel ondersteund met koor en percussie, om de klank compleet te maken en met een indrukwekkende presentatie naar buiten te treden.

Heb ik zo je vragen een beetje kunnen beantwoorden?
 

 

 

afbeelding van Giovanni Campbell

Hi Kay, ik denk de komende dagen ook nog mee met jullie. Er is al een uitgebreid plan, dat bijna gereed is voor de volgende fase, maar ik heb nog wel een paar aandachtspuntjes.

De toelichting richt zich heel erg op het artistieke concept, maar het ene moment waar de ensembles echt met elkaar uitwisselen is nog erg beperkt, wat volgens mij een gemiste kans is. Want in dat samenspel zit het echte experiment en inhoudelijke ontwikkeling: Hoe leren ze op elkaar te reageren, maar ook op de andere ensembles?

Daarnaast ben ik benieuwd naar de wijze waarop jullie ook een uitdaging zoeken in de onverwachte partners die je bij het project betrekt, bijv om andere dan de gebruikelijke doelgroepen te bereiken? Ook wat betreft de rol van YouTube. Dat is een enorm platform, hoe zorg je ervoor dat mensen die nog niet van jouw initiatief op de hoogte zijn zullen vinden wat je erop hebt geplaatst?

En ik zou graag wat meer vanuit de visie van het wijkorkest willen lezen. Welke behoeften zijn er bij wijkorkest en wat moet de gepresenteerde opzet opleveren voor de amateurs?

afbeelding van Kay Krijnen Begheyn

Hoi,

Ik ben benieuwd of jullie het eens zijn met de video-begroting en het plan. Want ik denk dat het dan rijp is voor de volgende fase :)

Kay

afbeelding van Daniëlle Koelemij

Beste Kay, leuk dat je mijn suggestie overneemt. De videobegroting is inderdaad niet bizar hoog, Door je toelichting snap ik het wel. 

afbeelding van Kay Krijnen Begheyn

Hoi Daniëlle,

Het is een leuk idee om de video's van de workshops online te publiceren! Dat gaan we doen (en is gratis :) )

Wat betreft de kosten voor de video is het als volgt opgebouwd:

Audio Opname Concert (multi-track) + mix 350 E
Camera aanwezig bij workshopdag en 1 concert, dagprijs 300 euro 600 E
Montage 2 dagen 600 E
Voorbespreking met regisseur 100
BTW 350 E
afgesproken korting -800
   

 

Omdat het gaat om een proffesionele video, denk ik dat dit een goede prijs is. Met de korting blijft er dus een bedrag van 1200 euro over om te betalen. 

Dit is een video van Lovid Video Productions, die veel ervaring heeft met muziekvideo's en we daarom hebben gevraagd

https://youtu.be/Br9CAkantrk

Met deze info, vind je dan nog altijd dat het bedrag te hoog ligt? Zien we wellicht iets over het hoofd?

 

afbeelding van Daniëlle Koelemij

Fijn dat het goed gaat met Sysmito! In je antwoord aan Joop van Liere schrijf je dat je een video van vier minuten voor ogen hebt. Ik weet dat naast filmen vooral de montage een tijdsintensieve klus is, maar de verhouding kosten en beoogd resultaat lijken hierdoor wel uit balans. Hoe zie jij dat? Een documentaire is veelomvattender dan een korte impressie. Zou je wellicht de workshops online kunnen publiceren (die je dan simpel registreert, zoals met go pro, telefoon of eenvoudige camera)? Dan kunnen meer mensen leren dan alleen de deelnemers. Is dat een geschikte manier om je bereik te vergroten? Zie je andere mogelijkheden?

afbeelding van Kay Krijnen Begheyn

Aan Daniëlle:Klopt, ik weet jullie natuurlijk weer te vinden, ook omdat ik erbij was op jullie Makersmiddag. Sysmito is overigens nog altijd een succes! https://www.youtube.com/watch?v=GDw9WN5OkKMDe balans tussen Utrecht en Amsterdam is bewust iets 'scheef', er komen 2 groepen uit Amsterdam, 1 uit Utrecht. Er is 1 uitvoering in elke stad.Ik denk ook dat het concert minder intressant is. Wat ik zelf heel bijzonder vind de alertheid van de musici. Bij een goede compositie zit iedereen op het puntje van z'n stoel, met enorme aandacht naar de dirigent te kijken. Totaal anders dan wanneer je werkt met bladmuziek. Dat moet in elk geval in de documentaire. Ook denk ik dat het leuk is om de verschillen van de dirigenten te laten zien en horen. De camera zal er in elk geval bij zijn op de workshopdag. Misschien kunnen we de losse workshops gratis opnemen met bijv. een GoPro. Het wordt natuurlijk te kostbaar om alle workshops te filmen

afbeelding van Daniëlle Koelemij

Beste Kay, welkom terug op jij maakt het mee. Bij het lezen van je projectidee herinner ik me jouw eerdere aanvraag uit 2015: www.jijmaakthetmee.nl/aanvraag/sysmito. Laat ik mezelf opnieuw kort introduceren: ik ben coach op dit interactieve platform en geef tips, adviezen en inspiratie; zodat je jouw idee voor innovatieve actieve cultuurparticipatie in de vrije tijd kunt vervolmaken. Je huidige aanvraag richt zich meer op Utrecht dan Amsterdam. Heeft dat een speciale reden? (1 van 2)

afbeelding van Daniëlle Koelemij

Je vraagt wat interessant is voor de kijker in de te maken mini-documentaire Orchestra with Signs. De totstandkoming van het samenspel tussen wereldmuziekorkest, vrouwenkoor en Sysmito percussiegroep is misschien wel interessanter dan het uiteindelijke optreden zelf. Het resultaat volgt immers uit het proces. Wat heb je zelf voor ogen? (2 van 2)

 

Pagina's