menu denk mee beslis mee maak mee

Masker af!

Een uniek participatieproject waar vijftig...

Stichting Bühnenbiest
8 januari 2018 tot 15 februari 2018
theater
jongeren, volwassenen
onze website
€7.160

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee
Login of registreer om dit project te volgen.

Ga direct naar de reacties

Masker af!

Een uniek participatieproject waar vijftig jongeren en een team professionele kunstenaars elkaar ontmoeten, inspireren en uiteindelijk samen een danstheatervoorstelling zullen creëren. Een project waar jongeren en profs elkaar ontmoeten - on en off stage.

afbeelding van Kathrin Gramelsberger

Ingediend door:

Kathrin Gramelsberger

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Dit project wordt gesteund door Danstheater Aya - zij geven artistiek en zakelijk advies en door het Kaj Munk College dat Masker af! graag aan hun leerlingen wil aanbieden. Zij hebben de workshops danstheater, scenografie, theatertechniek en marketing bij

Wat ga je doen?: 

Een groep van vijftig jongeren maken samen met professionals uit het vak in vijf weken tijd een danstheatervoorstelling. Een voorstelling die nog niet bestaat, die nog helemaal bedacht moet worden! Vind je eigen stem is het thema. Zijn Nederland, de maatschappij, jouw school zoals jij het graag wil? Durf je je eigen mening te uiten zonder een ander uit te sluiten. Neem een standpunt in en vertaal die vervolgens fysiek. Danstheater is het medium waarin gemotiveerd worden om naar elkaar te kijken en luisteren zonder oordeel maar met een eigen mening. Geen voorgekauwd standaard antwoord. Niet ‘Dat vind ik mooi of lelijk’ maar meer ‘Wat raakt mij’, ‘Wat vind ik belangrijk?’, ‘Hoe neem ik een eigen standpunt in en kan ik die via de voorstelling met het publiek delen?’ Gebruik kunst om je mening te uiten of een discussie te starten. Wat vind jij belangrijk in het leven? In Masker af! gaan wij op zoek naar ons eigen statement - woordeloos- maar wel begrepen door de toeschouwer.

Het eindproduct van dit intens maakproces wordt in totaal vier keer getoond: twee try outs en twee voorstellingen.

Zelf in het maakproces van een voorstelling betrokken zijn of je beste vriend of vriendin, broer, zus, zoon of dochter op het podium zien shinen - in Maskers af! wordt iedereen bij elkaar gebracht. 

Initiatiefnemer Kathrin:

“Als docente bij workshops en participatietrajecten voor oa Danstheater Aya valt mij iets op:

Het beeld over dans is vaak eenzijdig. Dans in TV-shows, battles, music clips en youtube is bekend maar dans als kunstvorm, de hedendaagse dans ideologie - zelden. Na mijn ervaring in het werken met jongeren kan je zodra het lukt de nogal rigide stereotypes van dans weg te halen, ontzettend geïnspireerd raken! Dit bracht mij op een idee: “Waarom niet die door de dansworkshops opgewekte inspiratie bij de jongeren door laten groeien naar een voorstelling?”

Mijn conclusie was eenvoudig:

“Ik wil een voorstelling met jongeren en professionele kunstenaars maken. Een samenwerking van begin tot einde!” 

 

Hoe ga je te werk?: 

Doelgroep

Met dit project wil stichting Bühnenbiest vijftig jongeren tussen de 12 en 16 jaar direct bij het maakproces van een danstheater voorstelling betrekken. Wij willen deze groep jongeren al doende van binnenuit kennis laten maken met alle aspecten van een danstheaterproductie: dans, toneelbeeld, lichtontwerp, marketing. Het publiek zijn naast de ouders en vrienden van de betrokken jongeren ook alle 2de-, 3de en 4de jaar leerlingen van het Kaj Munk College. 

Doelstellingen

➢De jongeren in contact brengen met hedendaagse dans en danstheater.

Door de betrokkenheid bij het hele creatieproces maken de jongeren op een unieke en actieve wijze kennis met danstheater. Zo hopen wij nieuwsgierigheid naar danstheater op te roepen en een nieuwe generatie danstheater publiek te bereiken.

➢ Het stimuleren van daadkracht, communicatievermogen, doelgerichtheid.

Het gesprek tussen jongeren en kunstenaars staat hier centraal. De voorstelling Masker af! bestaat immers nog niet. Geen voorbestemd gegeven maar alles vanaf scratch bedenken! Belangrijk hierbij is het geïnspireerd worden door de ander. Onder leiding van de kunstenaars creëren de jongeren waarbij zij niet alleen de kennis van de profs mogen gebruiken maar ook opdrachten door de kunstenaars kunnen laten uitvoeren.

➢ Een oproep om je eigen mening te vormen en te uiten.

Ook als opgroeiende tiener is het belangrijk om je eigen mening te vormen en te uiten. Binnen het Masker af! team worden de jongeren constant gestimuleerd om hun eigen mening over uiteenlopende maatschappelijke  thema's met de groep te delen en naar die van anderen te luisteren.

➢ Kunst als venster naar een meer open minded perspectief.

In het maakprocess worden de jongeren gevraagd om naar elkaar te luisteren zonder meteen een oordeel klaar te hebben. Hoe kan ik analyserend naar iemand luisteren/ kijken? Geen zwart wit denken maar juist de verschillende tinten grijs ontdekken. Masker af! daagt de jongeren uit om het empathisch en analytisch denkvermogen te activeren.

➢ Beroepsvoorlichting in een modern interactief jasje gestoken!

De jongeren worden in contact gebracht met verschillende kunstvormen. Door het samenwerken met professionals maken de leerlingen al doende kennis met de verschillende kunstrichtingen die tijdens het maakproces van een voorstelling te pas komen. Er word niet alleen over choreografie en dans verteld maar ook over het toneelbeeld, het licht - of het marketingplan. In plaats van een lezing of een saaie powerpoint presentatie volgen, kunnen de jongeren bij Masker af! actief onderzoeken en meewerken.

Werkwijze

Alle repetities en voorbereidingen worden begeleid door professionals uit het vak en vinden in de late namiddag en de avonduren plaats. Ze zijn onderverdeeld in de groepen dans, scenografie (toneelbeeld), theatertechniek (licht), marketing.

Dans

In de eerste repetitie maken de jongeren kennis met de choreografe en de dansers. Het thema van de voorstelling wordt besproken en gezamenlijk worden opdrachten bedacht die zowel door de dansers als ook door de jongeren voor de volgende repetitie voorbereidt moeten worden. Beide groepen werken dan even apart ter voorbereiding van de volgende repetitie waar iedereen het bedachte dansmateriaal aan elkaar laat zien. Inhoudelijk zal het deel dat door de professionele dansers ontwikkeld is versmelten met de choreografieën van de jongeren. Ook kunnen de kids opdrachten en choreografieën bedenken die door de dansers uitgevoerd moeten worden. De choreografe leidt de repetities, geeft opdrachten en stelt scènes en choreografieën samen.

 

Scenografie (toneelbeeld)

Onder leiding van een scenografe komt de toneelbeeld groep bij elkaar. Zij bespreken het thema van de voorstelling en hoe die in beeld een vorm te geven. De scenografe geeft de leerlingen een aantal opdrachten die zij voor het volgende meeting moeten voorbereiden. In januari/ februari krijgen de leerlingen steeds 2 uur in de week begeleiding . Het toneelbeeld en de kostuums worden in die tijd bedacht en ontwikkeld. De groep laat de bedachte plannen en ideeën aan de scenografe zien en werken dan vervolgens weer verder.

 

Theatertechniek (licht)

Een lichtontwerper gaat vanaf januari de jongeren wekelijks 1 uur begeleiden. Zij kijken naar de doorlopen tijdens de dansrepetities en bespreken de verschillende choreografieën met de choreografe en de dansers. De lichtontwerper laat de leerlingen de kneepjes van het vak zien zodat zij uiteindelijk een lichtplan kunnen uitwerken en toepassen.

 

Marketing

Een marketing expert leidt de marketing groep. Samen bedenken zij een reclamecampagne voor de voorstelling. Dat kunnen bijvoorbeeld vlogs, korte interviews, een online quiz of een zelfbedachte challenge rond het voorstellingsthema zijn. Ook de posters worden door team marketing ontworpen.

 

Met wie werk je samen?: 

In dit project wordt stichting Bühnenbiest gesteund door danstheater Aya en het Kaj Munk College.Danstheater Aya denkt mee en geeft zakelijk en artistiek advies. Ook benadert Bühnenbiest professionals uit het Aya netwerk voor dit project.Het Kaj Munk College heeft dans-, scenografie-, theatertechniek en marketing workshops bij Bühnenbiest geboekt. Dit geeft Bühnenbiest de kans om een groot groep jongeren te benaderen en te werven voor dit project. De jongeren maken kennis met de verschillende kunstdisciplines en kunnen zich opgeven voor het maakproces voor Masker af! Verder stelt het Kaj Munk College zijn lokalen als oefenruimtes ter beschikking. Zij zullen met alle tweede-, derde- en vierdejaars leerlingen vwo, havo en vmbo naar de voorstelling komen kijken.

Wat is verder van belang om te weten?: 

 

 

 

 

Bereik: 
aantal activiteit aantal deelnemers aantal bezoekers
12 dansrepetities 20  
5 toneelbeeld ontwerp 10  
5 lichtontwerp 10  
5 marketing campagne 10  
2 try outs 50 400
2 voorstellingen 50 500

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Een waardevol project

In Masker af! maken de jongeren op een actieve manier kennis met kunst en cultuur. Uit de ervaringen die Kathrin Gramelsberger met de verschillende participatietrajecten onder danstheater Aya heeft gemaakt is duidelijk geworden dat jongeren beter op die manier bereikt kunnen worden. Het zelfmee hebben gedaan aan zo een project kweekt meestal ook een nieuwsgierigheid naar andere voorstellingen. Niet alleen bij de betrokken jongeren maar ook bij de ouders die ook naar de voorstelling van hun kroost komen kijken. Op die manier word er een breed publiek bereikt dat waarschijnlijk vaker naar het theater zal komen. Ook bijzonder is dat de jongeren de eigen ideeën tot leven zien komen. Van een concept tot de volledig uitgewerkte voorstelling. De magie van iets creëren dat zij helemaal  zelf hebben bedacht. En daarbij ontdekken zij ook nog dat theater zoals alle kunstvormen een stem kan zijn, een stem die gehoord en gediscussieerd kan worden en daarmee een waardevol onderdeel van onze maatschappij is.

 

Een onderscheidend project

Er worden voorstellingen door professionele mensen voor jongeren gemaakt, ook zijn er meerdere voorstellingen die jongeren in een bestaand stuk laten meedansen. Wat Masker af! innovatief maakt is het van begin tot einde creëren van een voorstelling samen met een professioneel team en dat alle jongeren samenwerken in de verschillende disciplines die bij danstheater komen kijken. Beide groepen - jongeren en professionals- stellen zich open voor de ideeën van de ander. De kunstenaars geven guidance en tips vanuit hun expertise maar laten zich ook inspireren en leiden door de kids. Zo ontstaat er uniek gesprek tussen kunstenaars en jongeren.

Locatie(s): 
Theater de Meerse

afbeelding van Diane Frenay

Ha Kathrin:  het concept klinkt interessant, het is wel vrij ingewikkeld beschreven voor iemand die nooit eerder iets met dans heeft gedaan. Bedenk dat dit een platform is waar iedereen op kan reageren en aanvullen. Kun je een uitleg schrijven die de jongeren rechtstreeks aan zou spreken? Je kunt jongeren ook vragen hier te schrijven waarom ze het leuk vinden en mee gaan doen bijv.

Kun je wat meer vertellen over: Waarom moeten ze meedoen, whats in it for them? Wat brengt het hen? En aan welke jongeren denk je precies? Waar zijn zij te vinden?

let op: Als je het project op scholen aanbied, is deze subsidie niet mogelijk, deze is bedoeld voor kunst en cultuur als vrijetijdsbesteding. Daarin kan ontwikkeling natuurlijk wel een rol spelen. Waar ontmoeten jouw project en de jongeren elkaar?

afbeelding van Kathrin Gramelsberger

Hallo Diane,

Bedankt voor je reactie. Ik zal mijn project verder bewerken en jou tips daarin meenemen.

Groet,

Kathrin

afbeelding van Rob Berends

Beste Kathrin,

Welkom op dit platform! Ik denk de komende tijd graag met je mee om van je idee een kansrijke aanvraag te maken. Je geeft al een interessante aftrap. Om een beter beeld te krijgen van je aanpak is de aanvraag makkelijk uit te breiden door op de knop Bewerken > Denk mee (meer projectinformatie) te drukken. Dan zie je vanzelf alle rubrieken die je moet invullen.

Wordt dit een project dat binnen de schoollessen valt of vindt het buiten schooltijd plaats? Ik ga het weer lezen.

Vriendelijke groet,

Rob

afbeelding van Kathrin Gramelsberger

Beste Rob,

Bedankt voor je bericht. Mijn project vindt niet binnen de schoollessen plaats.

Ik zal mijn aanvraag verder bewerken.

Met vriendelijke Groet,

Kathrin