menu denk mee beslis mee maak mee

Jungle Boogie

De ultieme injectie in de Rotterdamse...

Rajiv Bhagwanbali (stichting volgt)
28 juli 2018 tot 29 juli 2018
animatie, beeldend 3D, circus, crafts
jongeren, kinderen, ouderen, volwassenen
onze website
€15.000

Dit project heeft subsidie ontvangen. Blijf het volgen! Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Jungle Boogie the week after!

Door Rajiv Bhagwanbali op di 7 aug

Hey guys,

de officiele aftermovie van Jungle Boogie is een feit!

Bekijk deze hier:

...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Jungle Boogie

De ultieme injectie in de Rotterdamse Straatparade van het Zomercarnaval waardoor Rotterdam weer op de kaart gezet wordt als internationale speler! Dans, kostuums, decor op het hoogste niveau waar we trots op kunnen zijn!

afbeelding van Rajiv Bhagwanbali

Ingediend door:

Rajiv Bhagwanbali

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Hoe kunnen we dit het beste inplannen in de tijd zodat alle elementen correct gesynchroniseerd zijn op elkaar?

Wat ga je doen?: 

We willen een groep dansers, muzikanten, grafisch vormgevers, decorbouwers en kostuum designers samen laten werken om een bewegend straattheater beeld te vorm tijdens de straatparade van het Zomercarnaval in Rotterdam. 

Hoe gaan we dit doen?

Dans:

Een groep van 45-65 dansers wordt onderverdeeld in subgroepen van 4 a 5 dansers/performers. Elke subgroep creëert aan de hand van het centrale thema (Jungle Boogie) eigen bewegingsfrases/choreografiën. Een subgroep bestaat uit amateur dansers die begeleid worden door een professionele theatermaker/choreograaf. 

Op zo een manier ontstaat er een poule van dansende amateurs (40 a 50 personen) die begeleid worden door een poule van professionals (5 a 10 personen)

De dansers repeteren elke week in een periode van 10 weken tot aan de dag van de performance op 28 juli.

De professionals worden op hun beurt weer aangestuurd door ons, de leiding. Wij zorgen ervoor dat er aan het thema wordt voldaan en dat de kwaliteit van de performance gewaarborgt wordt. 

Grafisch Vormgevers:

De parade wordt onderverdeeld in

  • een muziekwagen (waar de DJ's en apparatuur op staan)
  • de performers op de vloer
  • 1 of 2 praalwagens waar de Queen van de groep op staat
  • proviandwagen (eten en drinken voor tijdens de parade, staat helemaal achteraan)

Al het bovenstaande moet worden aangekleed met mooie, interessante, creatieve designs
De grafisch vormgevers hebben de taak om binnen het thema een wereld te ontwerpen die binnen het thema "Jungle Boogie" valt door de juiste kleuren combinaties, vormen en animaties te creëren en deze af te stemmen op het decor, kostuums en de dans. 

Ook hier wordt de werkwijze dat we 1 hoofd grafisch vormgever (professional) aanstellen die werkt met een team van amateurs.

Het team krijgt van de professional begeleiding in het ontwerpen van de designs binnen het thema. Ook de eventuele uitvoering van druk/schilder en paneel werk wordt gedaan onder begeleiding. De ideeën zelf komen vanuit de amateurs die de professional faciliteert.

De professional wordt ook weer centraal aangestuurd door ons om het thema te waarborgen

Kostuum Design/Decor

De kostuums/make-up en decor staan centraal tijdens de parade en daarom is het erg belangrijk dat ook hier onder professionele begeleiding wordt gewerkt. Er wordt een team gemaakt van amateurs die het interessant vindt om hieraan mee te doen die heel veel gaat leren over kostuum/decor design en het ook echt gaat maken. Het team van amateurs draagt zorg voor het ontwerp en de productie hiervan. Dit alles onder begeleiding van de professionals.

--------------------------------------------------------------

Buiten bovenstaande aspecten hebben wij in de begroting rekening te houden met catering, beveiliging, audio apparatuur, hulpverleners, reiskosten, DJ's, 

-------------------------------------------------------------------

Wat belangrijk is om te vermelden is dat dit project getrokken zal worden door Rajiv Bhagwanbali en Remses Rafaela. 2 professionals in de wereld van kunst en cultuur op het hoogste niveau nationaal, zowel uitvoerend als producerend. Beide hebben we jarenlange ervaring en een groot netwerk van artiesten die de parade tot zeer grote hoogte kunnen tillen en wij zowel de overige deelnemers aan het zomercarnaval als mensen die erover nadenken om hieraan mee te doen kunnen inspireren om dit ook echt te doen. Het niveau verhogen, kennis en kunde verbeteren, anderen inspireren en motiveren om er echt voor te gaan is het echte doel. 

-------------------------------------------------------------

Kan je in je plan meer vertellen over de context van het project?

Het idee om dit project te doen komt uit meerdere hoeken

Beide projectleiders, Rajiv en Remses, zijn professionele artiesten die zelf een liefde hebben voor het zomercarnaval. Als sinds kleins af aan gaan wij hierheen en zien we de pracht en praat van het evenement. 

Tegelijk horen we ook veel negatieve geluiden van vrienden, familie, buurtbewoners en geluiden uit de gemeente Rotterdam zelf dat men eigenlijk helemaal niet meer tevreden is over het carnaval. We horen dat het niveau onder de maat is, dat het publiek zich niet meer getrokken voelt om naar de stad te gaan. Er hangt een stigma omheen dat het vermaak is van laag niveau. 

Als wij zelf kritisch kijken naar de parade hebben wij beide het gevoel dat sommige groepen en wagens er wel prachtig uitzien, maar de performance zelf heeft nog veel meer potentie. Het netwerk waarin wij ons bevinden bezit over zo veel skills op hoog niveau dat bij ons de droom ging leven: Wat als we hier staan met ECHTE dansers. Artiesten die goed voorbereid komen en het publiek zodanig entertainen dat de parade een spektakel wordt die je niet mag missen!

We zien ook in het buitenland evenementen zoals "the Choreographers Ball" waarbij dans en theatermakers tijdens een soortgelijke parade hun beste werk presenteren aan het publiek. Het wordt een wedstrijd waarbij iedereen zich van zijn/haar beste kant wilt laten zien. In Europa is dit echter nog niet gedaan. Vandaar dat wij voor deze editie de toon willen zetten door choreografen van hoog niveau uit te nodigen en hen de opdracht te geven om de beste performance ever te maken met de middelen die ze hebben. Potentieel kan dit uitgroeien tot iets waar ook internationale artiesten aan mee willen doen om te kunnen zeggen: "Daar heb ik ook aan meegedaan"

Leuk om te weten is dat er nu al choregrafen zijn die zich aandienen om hieraan mee te doen met hun eigen dansers. 

Het zomercarnaval heeft volgens ons de potentie om een evenement te worden die zich meet met carnavals van over de hele wereld, alleen moeten we de juiste mensen gemotiveerd krijgen om eraan mee te doen. Daarmee bedoelen wij de artiesten van kaliber. 

----------------------------------------------------------------------

Ook ben ik benieuwd naar de werving van de doelgroep; wie zijn zij, hoe bereiken jullie hen, wat is het instapniveau, wat leeft er bij hen?

De gekozen aanpak, die van de serieuze amateur die begeleidt wordt door een prof, is een bewuste keuze

De pro's waarmee we werken zijn in hun eigen scene's grote namen en bekend onder de amateurs. Door het houden van audities/selectiedagen willen we (sub)groepen vormen die een interne motivatie hebben om met de specifieke artiest te willen samenwerken. Op deze manier krijg je een super gemotiveerde groep mensen die zich wilt bewijzen aan de professional. 

De werving hiervan vindt dus plaats als volgt: 

Remses en Rajiv kiezen de choreografen uit waarmee we willen werken.

De choreograaf krijgt aan de hand van zijn/haar discipline een thema/dier/beweginsopdracht(en) toegekend.

De choreograaf houdt een open auditie voor een periode waarin er 10 weken naar aanloop van de parade wekelijks wordt gewerkt aan de performance.

De selectie wordt door elke choreograaf gemaakt en de teams gaan aan de slag.

Remses en Rajiv zorgen voor een integratie van de groepen met elkaar (door het invoeren van bewegingsopdrachten die op elkaar inspelen) en een integratie van de groepen met het decor en de kostuums. (bijv. apen maken meeer acrobatische bewegingen slangen meer vloeiende bewegingen)

Zowel Remses als Rajiv zijn beide meer dan 15 jaar actief in de danswereld en kennen de meeste professionele dansers in Nederland persoonlijk. De werving van de serieuze amateurs vindt niet alleen plaats door de selectie van ons 2 en de audities van de choreografen, maar ook door de partijen waarmee we samen werken.

Don't Hit Mama (Amsterdam) heeft al toegezegd een groep dansers te trainen en aan te leveren

HipHopHuis (Rotterdam) heeft al toegezegd dansers en choreografen te leveren

het Creative College (Utrecht) heeft al toegezegd dansers die nog in opleiding zijn te kunnen leveren

 

Met "serieuze amateurs" bedoelen wij dansers die tussen de 1 en 5 jaar ervaring hebben en de ambitie hebben zichzelf op een serieuze manier te willen ontwikkelen in de kunsten. Dit zijn bij dansers bijvoorbeeld degene die meerdere malen per week danslessen volgen maar nog nooit in een productie hebben gestaan maar bijvoorbeeld wel de potentie hebben om met de juiste begeleiding een goede performance neer te zetten en eventueel door te stromen naar uitvoerend artiest. 

Eenzelfde proces vindt plaats voor de kostuums, het decor en de grafische ontwerpen. 

Jet van Dijk studio's - heeft nu al een moodboard laten maken door een team van serieuze amateurs die zich al hebben aangemeld voor dit project (staat in de bijlage op de volgende pagina's). We zijn nu dus in gesprek met Jet en haar team van amateurs over de keuze van de dieren en over hoe deze het beste gemaakt kunnen worden met de verschillende bewegingskwaliteiten in het achterhoofd.

Jawgem - Heeft nu ook al met een team van serieuze amateurs een start gemaakt van grove schetsen voor het kleurenpalet en centrale thema van de parade

Streetspots Rotterdam - heeft net als de 2 bovenstaande een moodboard met ideeen uitgewerkt in samenwerking met serieuze amateurs. 

De werving van deze mensen komt uit het jarenlange werken in de respectievelijke scenes waaruit een vaste aanhang van fans en supporters zijn ontstaan

Door deze aanpak werken we met een enorme poel van talent en potentie van serieuze amateurs dat tot ontwikkeling komt onder begeleiding van professionals.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoe gaat DHM bijvoorbeeld concreet aan de slag, hoe ziet het begeleidings- en ontwikkelproces van de deelnemers eruit:

De choreograaf die wordt aangesteld voor een subgroep (bijvoorbeeld die van Don’t Hit Mama) gaat eerst met de leiding (Rajiv en Remses) in gesprek. Wij geven een thema aan en de daarbij behorende vereisten.

Bijvoorbeeld: Het thema van de groep is apen. De vereisten hiervoor zijn dat er in de  choreografiën sprongen, rollen en acrobatische elementen verwerkt moeten worden.

De choreograaf gaat hiermee aan de slag door eerst een auditie te houden voor deze groep. Hieruit komen bijvoorbeeld 8 dansers die het traject ingaan met de choreograaf.

Het traject start door eerst materiaal te maken die gehaald wordt uit de auditanten zelf. Door middel van maak-opdrachten die de choreograaf aanlevert, geven de dansers eigen input binnen de context van het thema. De choreograaf zorgt ervoor dat de details, plaatsing, volgorde en intensiteit klopt. Op deze manier maken de dansers hun eigen materiaal en worden ze begeleid in het proces van het geheel maken van de voorstelling door de choreograaf.

Halverwege (na 4 weken) komt de leiding (Rajiv en Remses) erbij om eventueel bij te sturen waar nodig of juist feedback te geven dat alles goed zit en er verder kan worden gewerkt.

De volgende fase is het materiaal aanleren voor de hele groep (alle subgroepen bij elkaar) Dit zal bestaan uit een choreografie die voor iedereen hetzelfde is.

Daarna volgt het repeteren met de kostuums en de generale repetitie om uiteindelijk op de voorstellingsdag te knallen tijdens de show

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Door wie worden ze hoe gecoacht (wie zijn de choreografen, wat is hun stijl etc.),

Sarita Keilman - Vogue/Waacking - 5 - slangen

Sarita is een dansprofessional afgestudeerd van Lucia Martas met (inter)nationale ervaring als dansmaker en performer sinds 2008. Iin 2013-2014 heeft ze studiebeurs ontvangen om in New York aan het Peri Dance Center and Art of Alignment te studeren. Ze staat in een toppositie in de Nederlandse “Ballroom/Vogue” scene in “the House of Vineyard” waar ze deze cultuur verspreid over heel Nederland.

Hassani Le Couvreur - popping/housedance 5 - zebra’s

Hassani is een dansprofessional die gespecialiseerd is in de stijlen popping en house. Daarnaast heeft hij ook een sterke fundering in hiphop. Hij danst vanaf 2009 en heeft zich in die tijd ontwikkelt tot een van Nederlands meest gerespecteerde dansers in de urban scene. Naast het jureren van alle grote dansevenementen heeft hij zelf een reputatie van winnaar van vele (inter)nationale battles. Sinds 2 jaar is hij de choreograaf/begeleider van de dansgroep “The Pigeons” die sinds die tijd alle finales van de vele (inter)nationale battles behalen. Nu speelt hij in de in theatervoorstelling “Ja hé” die door heel heel het land speelt.

Onur Eren - freerunning/tricking 5 - Apen

Onur is nu langer dan 14 jaar bezig met de kunst van het freerunnen en tricken. Deze wereld is een scene op zich en Onur is hierin een zeer bekende naam. Als choreograaf van de welbekende “Friends Crew” heeft Onur inter(nationale) podia verrijkt met deze kunstvorm. Op tv, theaters en in het bedrijfsleven is deze unieke choreograaf jarenlang actief als Nederlandse top binnen deze tak van sport.

Orville Small - Krump 5 - Black panthers

Orville heeft een achtergrond als salsadanser waarin in 2003 de wereldkampioenschappen voor beste instructeur heeft gewonnen. Sindsdien heeft hij zich toegespitst op de dansstijl Krump. In korte tijd heeft hij zich ontwikkelt tot een van de vooraanstaande krumpers in Europa en geeft lessen en maakt choreografiën over de hele wereld: Rusland, India, Polen, Engeland. De van origine Canadese danser heeft een seizoen langs gechoreografeerd in de dansstijl krump voor het programma So You Think You Can Dance in Polen.

Shailesh Bahoran

Shailesh Bahoran is een veelzijdige breakdancer en choreograaf die zich onderscheidt door zijn fenomenale techniek, originaliteit en expressiviteit. Hij heeft stevige roots in de hiphopcultuur, maar is niet bang om out-of-the-box te werken. ‘Uiteindelijk is het allemaal dans’, aldus Bahoran, die met deze houding uitgroeide tot een van de belangrijke vernieuwers van het breakdancegenre. In oktober 2017 ontving Shailesh de Prijs Nederlandse Dansdagen Maastricht: 'Met integriteit en respect benadrukt Shailesh de kracht van eigenheid.’ Samen met ISH ontving hij voor de voorstelling Ignite de Prijs Nederlandse Dansdagen Internationalisering.

Anushka Bozo- paradijsvogels

Artistiek director van Villa Thalia is jarenlang een begrip in Rotterdam. Eigenhandig heeft ze door middel van een multidisciplinaire inzet in het Rotterdamse nachtleven gezorgd voor een revival van kunst, cultuur in de commerciële uitgaansgelegenheden. Afgestudeerd van het Albeda College en behorend bij de eerste lichting van So You Think You Can Dance dansers maakt Bozo al snel naam in de danswereld als choreografe. Nu stapt ze met ons aan boord voor dit nieuwe avontuur.

Roche Apinsa

Roché Apinsa zit al 14 jaar in de Nederlandse en internationale dans scène. Met vele prijzen op zijn naam, zoals Juste Debout, Spin Off, SDK World Finals, en het trainen en coachen van vele jongeren en kinderen heeft hij zijn strepen verdient als danser, choreograaf en trainer/coach. Hij heeft in de afgelopen 10 jaar verschillende kids en jongeren gecoacht en getraind. Velen van de kids en jongeren dansen nu allemaal op hoog en professioneel niveau en hebben vele prijzen op hun naam staan. Roché is momenteel bezig met De Nieuwe Makers traject.Hij heeft altijd vanuit zijn passie gewerkt en heeft altijd zijn liefde en support aan de scène gegeven waar hij zich in verbindt. Roché is tot heden een grote inspiratiebron voor velen en niet alleen in de dans scène.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Waarin verschilt deze ervaring van hun eerdere danservaringen, hoe wisselen ze ook onderling met elkaar uit, etc.

De danservaring is zeer uniek omdat het het enige podium is waar er een samenspel is van choreografie, improvisatie, interactie met een publiek van minimaal 500.000 man en een voorstelling in de open lucht die minimaal 7 uur lang duurt.

Dit wordt een nieuwe ervaring voor iedereen in het proces, zowel de makers, begeleiders, artiesten en producenten.

Naast het feit dat de dansers samenwerken met de choreograaf en het materiaal wat ze zelf maken onder begeleiding verder uitdiepen, is er ook kruisbestuiving.

In de laatste 2 weken komen de groepen samen en leren ze een algemene choreografie aan die de hele groep moet leren. Dit zijn bewegingen die buiten hun eigen stijl valt.

Ook leren ze interactie aan te gaan op een theatrale manier met de andere subgroepen/dieren.

Op deze manier heeft het proces heel veel verschillende lagen waarin er geleerd wordt met dans om te gaan.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de bereikcijfers lees ik graag om hoeveel activiteiten en deelnemers het zal gaan.

Choreografen: 8

Deelnemers/Artiesten 70

Decor professional/begeleider 1

Team decorbouwers 5

Kostuum professional 1

Kostuum team 10

Artistieke leiding algemeen 2

productieleiding 1

Vrijwilligers 10

108 deelnemers

Publiek: 500.000 man

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat betekent dit eenmalige project bovendien voor de deelnemers, samenwerkende organisaties en de kunstbeoefening lokaal/regionaal, ook op de wat langere termijn?

Dit project heeft de bedoeling om op alle niveaus een groot impact te hebben. De deelnemers ontdekken een nieuw podium waar ze zich op voorbereiden en performen. Uit deze performance komen nu al aanvragen voor na het zomercarnaval, om in hetzelfde thema optredens te doen. Dit zijn betaalde opdrachten waar het hele team profijt uit haalt. Er wordt nu ook al gesproken om voor komend jaar meerdere evenementen te organiseren in aanloop naar het carnaval.

De samenwerkende organisaties maken verbindingen met een doelgroep die ze voorheen niet bereikten (bijv. het Wereldmuseum). Ook werken organisaties uit verschillende steden met elkaar samen (Creative College, Don’t Hit Mama, HipHopHuis) waardoor er een communicatie plaatsvindt en er een gemeenschappelijk belang ontstaat en er kennis wordt uitgewisseld.

Internationaal zal dit ook interessant worden voor dansers, decorbouwers en kostuumdesigners als men weet dat het zomercarnaval in Nederland zo onderscheidend is op artistiek vlak. Er zijn nu al choreografen uit Duitsland, België en Frankrijk die mee willen doen en met dansers willen meelopen in onze groep.  

De bedoeling is ook zeker om dit jaarlijks terug te laten komen en hier op de lange termijn mee bezig te blijven zodat het op elk vlak kan verbeteren en doorgroeien.

 

Hoe ga je te werk?: 

Doel:

Straatparade tijdens het Rotterdamse zomercarnaval 2018 met een goed voorbereidde groep artiesten bestaande uit serieuze amateurs en professionals die ervoor zorgen dat er een frisse inspirerende creatieve impuls wordt gegevens aan het evenement.

De doelgroep:

- Het publiek die komt kijken naar de straatparade

- De artiesten die de parade produceren en performen

Vernieuwing:

Dit is de eerste keer dat er vanuit een artistieke scene zelf mee wordt gedaan aan de straatparade. Elk element van de parade staat onder leiding van gepassioneerde professionals. Het algemeen niveau van de stoet zal enorm omhoog worden getild. 

Ook de aanloop van het evenement wordt begeleid uitgevoerd in een traject van minimaal 10 weken voorbereiding

 

----------------------------------

Planning

Voorbereiding

5 mei 10.00 u: Auditie dansers

7 mei 19.00 u: Kennismaking met queenkandidates en groepsleid(st)ers met loting

volgorde opkomst tijdens QE

14 mei 19.00 u: Eerste training queenkandidates met foto’s maken voor website en

workshop “Personal Branding”

Elke zaterdag tussen 12:00-16:00 van 19 mei t/m 14 juli (9 repetities)

27 mei 10.00 u: Filmopnames (15 x 5 minuten) voor Youtube en Facebook

11 juni 19.00 u: Tweede training met workshop “Visagie”

25 juni 19.00 u: Derde training met workshop “How to behave as a Queen”

9 juli 19.00 u: Vierde training

13 juli 19.00 u: Diner queenkandidates met bestuur Zomercrnaval, Queen Geneitha

en QE-team (in restaurant ....................)

14 juli 14.00 u: voorbereiding Queen Election in een nader te bepalen locatie

          19.00 u: Queen Election

26 juli 10.00 u: Generale repetitie performance Jungle Boogie

27 juli 19.00 u: Battle of Drums

28 juli 13.00 u: Straatparade vanaf Blaak

Uitvoering

28 juli Zomercarnaval 10:00 - 20:00 met afterparty in het wereldmuseum

Evaluatie

4 augustus

 

 

Met wie werk je samen?: 

De beveiliging wordt een Rotterdams bedrijf die vaak staat op culturele evenementen die speciaal voor ons de agenda heeft vrijgemaakt wegens het warme hart die ze toedragen aan ons doel

Het HipHopHuis zal haar repetitieruimtes beschikbaar stellen voor ons, meehelpen in de communicatie zowel online als offline en het zomercarnaval onderdeel laten uitmaken van haar officiele zomerprogramma

Het Creative College zal een aantal dansers inzetten die wonen in Rotterdam maar studeren in Utrecht en bijdragen aan ideeën, kennis en kunde in de creatie van het proces

Don’t Hit Mama stelt repetitieruimte beschikbaar en geeft artistieke (bege)leiding en doet mee aan de promotie zowel online als offline en mobiliseert haar team in Amsterdam en het netwerk wat daaraan hangt

Het Wereldmuseum stelt online als offline promotie manuren in om dit aan het licht te brengen binnen Rotterdam. Stelt haar balzaal ter beschikking voor Generale repetitie en een officiële afterparty. Stelt het museum open voor vergaderruimte met evt stakeholders. Stelt het museumdepot beschikbaar voor kostuumdesigns

Villa Thalia zet LCD schermen in het centrum van Rotterdam in om promotie te maken. Zet een aantal feesten in naar aanloop van het zomercarnaval waar ze een aantal gekostumeerde dansers al willen inzetten als entertainment. (betaalde opdrachten)

Fun X heeft toegezegd een item aan ons te willen wijden om het op de radio te laten horen dat we hiermee bezig zijn en zo veel mogelijk mensen te mobiliseren om zeker weten te komen

We zijn bezig met het maken van een documentaire “The Road to zomercarnaval 2018” met Pardo Productions die uitgezonden zal worden bij Open Rotterdam (Rotterdamse TV-zender) om te laten zien hoe we dit proces zijn ingegaan en wat ermee gebeurd is.

Wat is verder van belang om te weten?: 

Het festival heeft voorafgaand aan de paradedag een verkiezing voor de queen van het zomercarnaval. Hieraan willen wij ook meedoen.

Als we deze winnen mogen we vooraan staan met onze groep


Een van onze grootste pijlers in dit project is het begeleiden van serieuze amateurs door professionals. Talentontwikkeling is waar het hier heel de tijd over gaat. Van choreograferen tot kostuumdesign tot decorbouw, op elk niveau worden talentvolle amateurs begeleid naar een hoger niveau.

Er is ook sprake van een grote mate van innovatie doordat we een straattheater beeld neerzetten met performers die heel de parade hun voorstelling spelen. Dit is nog niet eerder gedaan. Dit is voor het publiek, als de artiesten als de producenten een nieuwe ervaring.

Doordat de artiesten komen uit verschillende werelden (afro, hiphop, modern, breakdance etc.) en elke wereld zijn mensen zal aanspreken om te komen kijken is het publieksbereik nu ook veel breder.

- de deelnemers betalen geen inschrijfgeld. We mogen altijd uitbreiden qua deelnemeraantal maar die zullen dan de kosten voor een kostuum voor eigen rekening moeten nemen.

- we hebben 1 groep met kids die tussen de 8 en 16 jaar zitten. Het zomercarnaval laat dus ook kleintjes meedoen. We nemen hier niet meer dan 5 voor aan. Zij worden ook begeleid door een volwassene op de dag zelf

- de audities vinden plaats op verschillende locaties

Amsterdam: Dont Hit Mama, Madurastraat

Rotterdam: Hiphophuis, Delftsestraat

- de audities zijn zeker openbaar. De muziekstijl valt binnen het afro Caribische thema. Dus de uitdaging ligt bij de choreografen, dansers en ook de dj's (die zelf ook dansers zijn en alle stijlen kennen) er is muziek die EN den sturens faciliteert en aan het carnaval thema voldoet. De dj's zullen in aanloop van de repetitie periode mixtapes maken waardoor de dansers zich al kunnen voorbereiden op de muziek

 

 

Bereik: 

Choreografen: 8

Deelnemers/Artiesten 70

Decor professional/begeleider 1

Team decorbouwers 5

Kostuum professional 1

Kostuum team 10

Artistieke leiding algemeen 2

productieleiding 1

Vrijwilligers 10

108 deelnemers

Publiek: 500.000 man

aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
8 choreograferen/begeleiden 8  
70dansers

 

 
   
   

 

 
   
   
   
70
 
6 decorbouw 6  
11 kostuumdesign 11  
10 vrijwilligers 10

 

2 projectleiders

2

 

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

De danservaring is zeer uniek omdat het het enige podium is waar er een samenspel is van choreografie, improvisatie, interactie met een publiek van minimaal 500.000 man en een voorstelling in de open lucht die minimaal 7 uur lang duurt.

Dit wordt een nieuwe ervaring voor iedereen in het proces, zowel de makers, begeleiders, artiesten en producenten.

Naast het feit dat de dansers samenwerken met de choreograaf en het materiaal wat ze zelf maken onder begeleiding verder uitdiepen, is er ook kruisbestuiving.

In de laatste 2 weken komen de groepen samen en leren ze een algemene choreografie aan die de hele groep moet leren. Dit zijn bewegingen die buiten hun eigen stijl valt.

Ook leren ze interactie aan te gaan op een theatrale manier met de andere subgroepen/dieren.

Op deze manier heeft het proces heel veel verschillende lagen waarin er geleerd wordt met dans om te gaan.

Ook op het gebied van kostuum, decor en ruimtegebruik is dit niet eerder gedaan op deze schaal met deze doelgroep. 

Begroting: 

De FCP is bedoeld om het gedeelte van het project te financieren waar de artiesten (decor, kostuum, grafisch design en dans) het traject doorlopen naar de straat parade toe. Dus dit houdt in

- Het betalen van de professionals die de serieuze amateurs begeleiden, dus de choreografen en designers

- Repeteren van de show

- Materiaalkosten voor kostuums en decor

- Het ontwerpen van de designs

- Het bouwen van het decor

- Het maken van de kostuums

Locatie(s): 
Rotterdam Centrum
Amsterdam
Utrecht
Aalmere

Uitslag Beslis mee

FCP30
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 120 gestemd
totaal80
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Stefanie Weijsters

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Het Zomercarnaval is voor velen een jaarlijks feest dat je niet mag missen en een stukje Rotterdams immaterieel erfgoed dat een brede doelgroep aanspreekt. Dat jullie de performance tijdens de straatparade naar een hoger artistiek niveau willen trekken door met voor de deelnemers aansprekende makers te werken, valt dan ook goed te begrijpen. Die stap richting een hoger kwaliteitsniveau is ook hier van belang en bovendien motiveert het de deelnemers om zichzelf verder te ontwikkelen en gezamenlijk een bijzondere ervaring te brengen naar het publiek. Verschillende disciplines komen in dit project samen en elk wordt begeleid door professionals met een eigen signatuur. Voor een volgende keer zou de samenwerking wel wat spannendere combinaties mogen opleveren, al is de keuze voor nu wel logisch. Ook had meer naar voren mogen komen wat de samenwerking oplevert voor elk van de partners, in plaats van enkel de beschrijving van hun inbreng. Voor inspiratie kijken jullie ook naar het buitenland, waar ze met dergelijke events al meer ervaring hebben. Jullie ambitie om de impact ook in de toekomstige edities door te laten klinken, is nog weinig concreet uitgewerkt en doordacht. Het zou zonde zijn als deze impuls meteen na deze keer aan kracht verliest en wegzakt, dus een oproep om daar tijdig over na te denken. Hopelijk inspireert jullie performance ook weer andere deelnemers van het zomercarnaval alsook het grootste publiek dat jullie vanaf de zijlijn zal toejuichen. Een mooi feest toegewenst!

afbeelding van Martine Rippen

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Met deze enthousiaste en doordachte aanvraag willen jullie een nieuwe impuls geven aan de Rotterdamse Straatparade van het Zomercarnaval. Jullie beschrijven helder wat je gaat doen, met wie, hoe en waarom je dit gaat doen. Hierdoor is er goed zicht op en vertrouwen in de organisatorische kwaliteit. Jullie richten je in de aanvraag met name op de serieuze amateur danser, maar er is ook aandacht voor kostuumdesign, decor en grafische vormgeving; al blijft dit nog wel iets onderbelicht in de aanvraag. 

Omdat jullie werken met vooraf opgestelde (dieren)thema’s en bijbehorende vereisten, rijst de vraag in hoeverre de dansers vrijheid ervaren met betrekking tot het geven van input, ook in relatie tot hun persoonlijke ontwikkelproces. Maar aan de andere kant is bewezen dat een zekere mate van begrenzing juist aanzet tot creativiteit en ontwikkeling. Daarbij komt dat de artistiek inhoudelijk kwaliteit goed gewaarborgd is met de genoemde professionals uit het veld. Pluspunt zijn de workshops waar een extra verdiepingsmogelijkheid voor de deelnemers wordt gecreëerd, wat vertrouwen schept voor het ontwikkelproces van de deelnemers.

De door jullie beschreven samenwerkingspartners zijn niet enkel professionals op gebied van inhoudelijke kennis en ervaring, maar zijn ook benaderd met betrekking tot publieksbereik en marketing. De samenwerkingspartners zijn niet perse innovatief of experimenteel te noemen, maar wel doeltreffend en kwalitatief. Omdat jullie je niet enkel op de stad Rotterdam richten, creëer je een uitwisseling welke mogelijk in de toekomst tot nieuwe samenwerking of projecten kan leiden. Al met al biedt het traject een, naar verwachting, waardevolle ervaring en ontwikkeling voor haar deelnemers. Ik wens jullie dan ook veel plezier met de voorbereidingen en de uiteindelijke Straatparade! 

afbeelding van Debby Amelo

Ik heb een aantal vragen:

Wat zijn de kosten voor de deelnemers?

Vanaf welke leeftijd kan je meedoen?

Wat is het adres van de locaties van de audities?

Mag je ook een keer bij zo een auditie komen kijken. Aangezien de choreografen een bepaalde stijl hebben ben Ik benieuwd wat de muziek keuze gaat zijn en de dansstijlen.

Het project klinkt veelbelovend.

Mvg,

Debby

afbeelding van Rajiv Bhagwanbali

Hoi Debby!

 

- de deelnemers betalen geen inschrijfgeld. We mogen altijd uitbreiden qua deelnemeraantal maar die zullen dan de kosten voor een kostuum voor eigen rekening moeten nemen.

- we hebben 1 groep met kids die tussen de 8 en 16 jaar zitten. Het zomercarnaval laat dus ook kleintjes meedoen. We nemen hier niet meer dan 5 voor aan. Zij worden ook begeleid door een volwassene op de dag zelf

- de audities vinden plaats op verschillende locaties

Amsterdam: Dont Hit Mama, Madurastraat

Rotterdam: Hiphophuis, Delftsestraat

- de audities zijn zeker openbaar. De muziekstijl valt binnen het afro Caribische thema. Dus de uitdaging ligt bij de choreografen, dansers en ook de dj's (die zelf ook dansers zijn en alle stijlen kennen) er is muziek die EN den sturens faciliteert en aan het carnaval thema voldoet. De dj's zullen in aanloop van de repetitie periode mixtapes maken waardoor de dansers zich al kunnen voorbereiden op de muziek

afbeelding van Stefanie Weijsters

Klopt het dat de modelbegroting leeg is en jullie eigen begroting alleen de kosten betreft en niet de dekking?

afbeelding van Rajiv Bhagwanbali

Ik wil zo volledig mogelijk zijn, zijn er nog dingen die ik mis?

afbeelding van Rajiv Bhagwanbali

Ik upload gelijk een nieuwe!

Pas ook gelijk de antwoorden aan en voeg die toe in het plan

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Rajiv,

Ik zie in de begroting dat er 15.000 euro aan gage voor dansers opgenomen is. Jij maakt het mee is gericht op de kunstbeoefening in de vrije tijd, niet als betaald beroep. Hieruit maak ik op dat het om een betaalde klus gaat. Als dat zo is, sluit het niet goed aan bij waar deze subsidieregeling voor bedoeld is... Begrijp ik het goed of wil je dit verder toelichten?

groet,

Stefanie

afbeelding van Rajiv Bhagwanbali

Hoi Stefanie, 

Snap ik helemaal. Thanks voor de opmerking

Ik heb het niet goed omschreven. Er staat inderdaad "gage" en dat is de term die gebruikt wordt voor uitbetalingen aan artiesten. Dat is hier niet het geval. 

De dansers zijn allemaal amateurs die in hun vrije tijd zullen repeteren. Heel vaak worden ze gevraagd om dit te doen "ter promotie" of geeft men onterecht de indruk dat dit ergens naartoe kan leiden wanneer dit uiteindelijk helemaal niet zo is. Ik heb het zelf jaren lang meegemaakt. 

Ze repeteren 10 dagen lang wekelijks 3 uur, en de dag van performance zal minimaal 10 uur van ze in beslag nemen waarin ze keihard aan het werk zijn. dit betekent dat ze minimaal 40 uur bezig zijn met dit project als we reistijd en extra repetities en doorpasmomenten niet meetellen

Het bedrag is een tegemoetkoming voor reizen, eten/drinken, evt afzeggen van verplichtingen, trainingsgear etc

Sluit dit hiermee wel beter aan?

Ik zou heel graag samen willen kijken naar hoe we het nog beter kunnen aansluiten op het doel van de regeling

 

Alvast bedankt!

Jiv

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Rajiv,

Met jullie project willen jullie de artistieke kwaliteit van een bijdrage aan de straatparade verhogen. Om zicht te krijgen op de daadwerkelijke impact van dit project is het zinvol meer aandacht te besteden aan de concrete activiteiten en begeleiding van de gevorderde amateurdansers. Hoe gaat DHM bijvoorbeeld concreet aan de slag, hoe ziet het begeleidings- en ontwikkelproces van de deelnemers eruit, door wie worden ze hoe gecoacht (wie zijn de choreografen, wat is hun stijl etc.), waarin verschilt deze ervaring van hun eerdere danservaringen, hoe wisselen ze ook onderling met elkaar uit, etc. In de bereikcijfers lees ik graag om hoeveel activiteiten en deelnemers het zal gaan.

Wat betekent dit eenmalige project bovendien voor de deelnemers, samenwerkende organisaties en de kunstbeoefening lokaal/regionaal, ook op de wat langere termijn? Kortom, geef meer inzicht in de impact, want ook dat is een criterium waarop we beoordelen. Jullie hoeven niet letterlijk antwoord te geven op deze vragen; gebruik ze vooral om je eigen denken en uitwerking aan te scherpen.

Als laatste zou ik je voor nu nog willen wijzen op het criterium samenwerking; ook daarover mag in het plan meer en concreter naar voren komen.

Ik daag jullie uit om in zo beknopt mogelijke teksten een overtuigend verhaal neer te zetten waarom dit plan aansluit bij de doelstelling en beoordelingscriteria van deze regeling. Jullie vragen een fikse bijdrage maar op dit moment mist het plan nog wel aan overtuigingskracht. Gebruik jullie laatste dagen goed zou ik zeggen. En: hoe bondiger en kernachtiger, hoe beter!

afbeelding van Rajiv Bhagwanbali

Beste Stefanie, 

Bedankt weer voor je concrete en heldere vragen. Ik heb geprobeerd om zo goed mogelijk antwoord te geven hierop! Als er onduidelijkheden zijn wil ik ze graag voor je verhelden. Just let me know!

Hoe gaat DHM bijvoorbeeld concreet aan de slag, hoe ziet het begeleidings- en ontwikkelproces van de deelnemers eruit:

De choreograaf die wordt aangesteld voor een subgroep (bijvoorbeeld die van Don’t Hit Mama) gaat eerst met de leiding (Rajiv en Remses) in gesprek. Wij geven een thema aan en de daarbij behorende vereisten.

Bijvoorbeeld: Het thema van de groep is apen. De vereisten hiervoor zijn dat er in de  choreografiën sprongen, rollen en acrobatische elementen verwerkt moeten worden.

De choreograaf gaat hiermee aan de slag door eerst een auditie te houden voor deze groep. Hieruit komen bijvoorbeeld 8 dansers die het traject ingaan met de choreograaf.

Het traject start door eerst materiaal te maken die gehaald wordt uit de auditanten zelf. Door middel van maak-opdrachten die de choreograaf aanlevert, geven de dansers eigen input binnen de context van het thema. De choreograaf zorgt ervoor dat de details, plaatsing, volgorde en intensiteit klopt. Op deze manier maken de dansers hun eigen materiaal en worden ze begeleid in het proces van het geheel maken van de voorstelling door de choreograaf.

Halverwege (na 4 weken) komt de leiding (Rajiv en Remses) erbij om eventueel bij te sturen waar nodig of juist feedback te geven dat alles goed zit en er verder kan worden gewerkt.

De volgende fase is het materiaal aanleren voor de hele groep (alle subgroepen bij elkaar) Dit zal bestaan uit een choreografie die voor iedereen hetzelfde is.

Daarna volgt het repeteren met de kostuums en de generale repetitie om uiteindelijk op de voorstellingsdag te knallen tijdens de show

Door wie worden ze hoe gecoacht (wie zijn de choreografen, wat is hun stijl etc.),

Sarita Keilman - Vogue/Waacking - 5 - slangen

Sarita is een dansprofessional afgestudeerd van Lucia Martas met (inter)nationale ervaring als dansmaker en performer sinds 2008. Iin 2013-2014 heeft ze studiebeurs ontvangen om in New York aan het Peri Dance Center and Art of Alignment te studeren. Ze staat in een toppositie in de Nederlandse “Ballroom/Vogue” scene in “the House of Vineyard” waar ze deze cultuur verspreid over heel Nederland.

Hassani Le Couvreur - popping/housedance 5 - zebra’s

Hassani is een dansprofessional die gespecialiseerd is in de stijlen popping en house. Daarnaast heeft hij ook een sterke fundering in hiphop. Hij danst vanaf 2009 en heeft zich in die tijd ontwikkelt tot een van Nederlands meest gerespecteerde dansers in de urban scene. Naast het jureren van alle grote dansevenementen heeft hij zelf een reputatie van winnaar van vele (inter)nationale battles. Sinds 2 jaar is hij de choreograaf/begeleider van de dansgroep “The Pigeons” die sinds die tijd alle finales van de vele (inter)nationale battles behalen. Nu speelt hij in de in theatervoorstelling “Ja hé” die door heel heel het land speelt.

Onur Eren - freerunning/tricking 5 - Apen

Onur is nu langer dan 14 jaar bezig met de kunst van het freerunnen en tricken. Deze wereld is een scene op zich en Onur is hierin een zeer bekende naam. Als choreograaf van de welbekende “Friends Crew” heeft Onur inter(nationale) podia verrijkt met deze kunstvorm. Op tv, theaters en in het bedrijfsleven is deze unieke choreograaf jarenlang actief als Nederlandse top binnen deze tak van sport.

Orville Small - Krump 5 - Black panthers

Orville heeft een achtergrond als salsadanser waarin in 2003 de wereldkampioenschappen voor beste instructeur heeft gewonnen. Sindsdien heeft hij zich toegespitst op de dansstijl Krump. In korte tijd heeft hij zich ontwikkelt tot een van de vooraanstaande krumpers in Europa en geeft lessen en maakt choreografiën over de hele wereld: Rusland, India, Polen, Engeland. De van origine Canadese danser heeft een seizoen langs gechoreografeerd in de dansstijl krump voor het programma So You Think You Can Dance in Polen.

Shailesh Bahoran

Shailesh Bahoran is een veelzijdige breakdancer en choreograaf die zich onderscheidt door zijn fenomenale techniek, originaliteit en expressiviteit. Hij heeft stevige roots in de hiphopcultuur, maar is niet bang om out-of-the-box te werken. ‘Uiteindelijk is het allemaal dans’, aldus Bahoran, die met deze houding uitgroeide tot een van de belangrijke vernieuwers van het breakdancegenre. In oktober 2017 ontving Shailesh de Prijs Nederlandse Dansdagen Maastricht: 'Met integriteit en respect benadrukt Shailesh de kracht van eigenheid.’ Samen met ISH ontving hij voor de voorstelling Ignite de Prijs Nederlandse Dansdagen Internationalisering.

Anushka Bozo- paradijsvogels

Artistiek director van Villa Thalia is jarenlang een begrip in Rotterdam. Eigenhandig heeft ze door middel van een multidisciplinaire inzet in het Rotterdamse nachtleven gezorgd voor een revival van kunst, cultuur in de commerciële uitgaansgelegenheden. Afgestudeerd van het Albeda College en behorend bij de eerste lichting van So You Think You Can Dance dansers maakt Bozo al snel naam in de danswereld als choreografe. Nu stapt ze met ons aan boord voor dit nieuwe avontuur.

Roche Apinsa

Roché Apinsa zit al 14 jaar in de Nederlandse en internationale dans scène. Met vele prijzen op zijn naam, zoals Juste Debout, Spin Off, SDK World Finals, en het trainen en coachen van vele jongeren en kinderen heeft hij zijn strepen verdient als danser, choreograaf en trainer/coach. Hij heeft in de afgelopen 10 jaar verschillende kids en jongeren gecoacht en getraind. Velen van de kids en jongeren dansen nu allemaal op hoog en professioneel niveau en hebben vele prijzen op hun naam staan. Roché is momenteel bezig met De Nieuwe Makers traject.Hij heeft altijd vanuit zijn passie gewerkt en heeft altijd zijn liefde en support aan de scène gegeven waar hij zich in verbindt. Roché is tot heden een grote inspiratiebron voor velen en niet alleen in de dans scène.

Waarin verschilt deze ervaring van hun eerdere danservaringen, hoe wisselen ze ook onderling met elkaar uit, etc.

De danservaring is zeer uniek omdat het het enige podium is waar er een samenspel is van choreografie, improvisatie, interactie met een publiek van minimaal 500.000 man en een voorstelling in de open lucht die minimaal 7 uur lang duurt.

Dit wordt een nieuwe ervaring voor iedereen in het proces, zowel de makers, begeleiders, artiesten en producenten.

Naast het feit dat de dansers samenwerken met de choreograaf en het materiaal wat ze zelf maken onder begeleiding verder uitdiepen, is er ook kruisbestuiving.

In de laatste 2 weken komen de groepen samen en leren ze een algemene choreografie aan die de hele groep moet leren. Dit zijn bewegingen die buiten hun eigen stijl valt.

Ook leren ze interactie aan te gaan op een theatrale manier met de andere subgroepen/dieren.

Op deze manier heeft het proces heel veel verschillende lagen waarin er geleerd wordt met dans om te gaan.

In de bereikcijfers lees ik graag om hoeveel activiteiten en deelnemers het zal gaan.

Choreografen: 8

Deelnemers/Artiesten 70

Decor professional/begeleider 1

Team decorbouwers 5

Kostuum professional 1

Kostuum team 10

Artistieke leiding algemeen 2

productieleiding 1

Vrijwilligers 10

108 deelnemers

Publiek: 500.000 man

Wat betekent dit eenmalige project bovendien voor de deelnemers, samenwerkende organisaties en de kunstbeoefening lokaal/regionaal, ook op de wat langere termijn?

Dit project heeft de bedoeling om op alle niveaus een groot impact te hebben. De deelnemers ontdekken een nieuw podium waar ze zich op voorbereiden en performen. Uit deze performance komen nu al aanvragen voor na het zomercarnaval, om in hetzelfde thema optredens te doen. Dit zijn betaalde opdrachten waar het hele team profijt uit haalt. Er wordt nu ook al gesproken om voor komend jaar meerdere evenementen te organiseren in aanloop naar het carnaval.

De samenwerkende organisaties maken verbindingen met een doelgroep die ze voorheen niet bereikten (bijv. het Wereldmuseum). Ook werken organisaties uit verschillende steden met elkaar samen (Creative College, Don’t Hit Mama, HipHopHuis) waardoor er een communicatie plaatsvindt en er een gemeenschappelijk belang ontstaat en er kennis wordt uitgewisseld.

Internationaal zal dit ook interessant worden voor dansers, decorbouwers en kostuumdesigners als men weet dat het zomercarnaval in Nederland zo onderscheidend is op artistiek vlak. Er zijn nu al choreografen uit Duitsland, België en Frankrijk die mee willen doen en met dansers willen meelopen in onze groep.  

De bedoeling is ook zeker om dit jaarlijks terug te laten komen en hier op de lange termijn mee bezig te blijven zodat het op elk vlak kan verbeteren en doorgroeien.

Als laatste zou ik je voor nu nog willen wijzen op het criterium samenwerking; ook daarover mag in het plan meer en concreter naar voren komen.

Qua samenwerking zijn we nu bezig met heel veel verschillende partijen.

De beveiliging wordt een Rotterdams bedrijf die vaak staat op culturele evenementen die speciaal voor ons de agenda heeft vrijgemaakt wegens het warme hart die ze toedragen aan ons doel

Het HipHopHuis zal haar repetitieruimtes beschikbaar stellen voor ons, meehelpen in de communicatie zowel online als offline en het zomercarnaval onderdeel laten uitmaken van haar officiele zomerprogramma

Het Creative College zal een aantal dansers inzetten die wonen in Rotterdam maar studeren in Utrecht en bijdragen aan ideeën kennis en kunde in de creatie van het proces

Don’t Hit Mama stelt repetitieruimte beschikbaar en geeft artistieke (bege)leiding en doet mee aan de promotie zowel online als offline en mobiliseert haar team in Amsterdam en het netwerk wat daaraan hangt

Het Wereldmuseum stelt online als offline promotie manuren in om dit aan het licht te brengen binnen Rotterdam. Stelt haar balzaal ter beschikking voor Generale repetitie en een officiële afterparty. Stelt het museum open voor vergaderruimte met evt stakeholders. Stelt het museumdepot beschikbaar voor kostuumdesigns

Villa Thalia zet LCD schermen in het centrum van Rotterdam in om promotie te maken. Zet een aantal feesten in naar aanloop van het zomercarnaval waar ze een aantal gekostumeerde dansers al willen inzetten als entertainment. (betaalde opdrachten)

Fun X heeft toegezegd een item aan ons te willen wijden om het op de radio te laten horen dat we hiermee bezig zijn en zo veel mogelijk mensen te mobiliseren om zeker weten te komen

We zijn bezig met het maken van een documentaire “The Road to zomercarnaval 2018” met Pardo Productions die uitgezonden zal worden bij Open Rotterdam (Rotterdamse TV-zender) om te laten zien hoe we dit proces zijn ingegaan en wat ermee gebeurd is.

afbeelding van Stefanie Weijsters

Heldere toelichting! Hou er rekening mee dat we enkel de linkerzijde beoordelen, dus verwerk de nieuwe informatie daar.

afbeelding van Rajiv Bhagwanbali

Beste Stefanie, 

Bedankt weer voor je concrete en heldere vragen. Ik heb geprobeerd om zo goed mogelijk antwoord te geven hierop! Als er onduidelijkheden zijn wil ik ze graag voor je verhelden. Just let me know!

Hoe gaat DHM bijvoorbeeld concreet aan de slag, hoe ziet het begeleidings- en ontwikkelproces van de deelnemers eruit:

De choreograaf die wordt aangesteld voor een subgroep (bijvoorbeeld die van Don’t Hit Mama) gaat eerst met de leiding (Rajiv en Remses) in gesprek. Wij geven een thema aan en de daarbij behorende vereisten.

Bijvoorbeeld: Het thema van de groep is apen. De vereisten hiervoor zijn dat er in de  choreografiën sprongen, rollen en acrobatische elementen verwerkt moeten worden.

De choreograaf gaat hiermee aan de slag door eerst een auditie te houden voor deze groep. Hieruit komen bijvoorbeeld 8 dansers die het traject ingaan met de choreograaf.

Het traject start door eerst materiaal te maken die gehaald wordt uit de auditanten zelf. Door middel van maak-opdrachten die de choreograaf aanlevert, geven de dansers eigen input binnen de context van het thema. De choreograaf zorgt ervoor dat de details, plaatsing, volgorde en intensiteit klopt. Op deze manier maken de dansers hun eigen materiaal en worden ze begeleid in het proces van het geheel maken van de voorstelling door de choreograaf.

Halverwege (na 4 weken) komt de leiding (Rajiv en Remses) erbij om eventueel bij te sturen waar nodig of juist feedback te geven dat alles goed zit en er verder kan worden gewerkt.

De volgende fase is het materiaal aanleren voor de hele groep (alle subgroepen bij elkaar) Dit zal bestaan uit een choreografie die voor iedereen hetzelfde is.

Daarna volgt het repeteren met de kostuums en de generale repetitie om uiteindelijk op de voorstellingsdag te knallen tijdens de show

Door wie worden ze hoe gecoacht (wie zijn de choreografen, wat is hun stijl etc.),

Sarita Keilman - Vogue/Waacking - 5 - slangen

Sarita is een dansprofessional afgestudeerd van Lucia Martas met (inter)nationale ervaring als dansmaker en performer sinds 2008. Iin 2013-2014 heeft ze studiebeurs ontvangen om in New York aan het Peri Dance Center and Art of Alignment te studeren. Ze staat in een toppositie in de Nederlandse “Ballroom/Vogue” scene in “the House of Vineyard” waar ze deze cultuur verspreid over heel Nederland.

Hassani Le Couvreur - popping/housedance 5 - zebra’s

Hassani is een dansprofessional die gespecialiseerd is in de stijlen popping en house. Daarnaast heeft hij ook een sterke fundering in hiphop. Hij danst vanaf 2009 en heeft zich in die tijd ontwikkelt tot een van Nederlands meest gerespecteerde dansers in de urban scene. Naast het jureren van alle grote dansevenementen heeft hij zelf een reputatie van winnaar van vele (inter)nationale battles. Sinds 2 jaar is hij de choreograaf/begeleider van de dansgroep “The Pigeons” die sinds die tijd alle finales van de vele (inter)nationale battles behalen. Nu speelt hij in de in theatervoorstelling “Ja hé” die door heel heel het land speelt.

Onur Eren - freerunning/tricking 5 - Apen

Onur is nu langer dan 14 jaar bezig met de kunst van het freerunnen en tricken. Deze wereld is een scene op zich en Onur is hierin een zeer bekende naam. Als choreograaf van de welbekende “Friends Crew” heeft Onur inter(nationale) podia verrijkt met deze kunstvorm. Op tv, theaters en in het bedrijfsleven is deze unieke choreograaf jarenlang actief als Nederlandse top binnen deze tak van sport.

Orville Small - Krump 5 - Black panthers

Orville heeft een achtergrond als salsadanser waarin in 2003 de wereldkampioenschappen voor beste instructeur heeft gewonnen. Sindsdien heeft hij zich toegespitst op de dansstijl Krump. In korte tijd heeft hij zich ontwikkelt tot een van de vooraanstaande krumpers in Europa en geeft lessen en maakt choreografiën over de hele wereld: Rusland, India, Polen, Engeland. De van origine Canadese danser heeft een seizoen langs gechoreografeerd in de dansstijl krump voor het programma So You Think You Can Dance in Polen.

Shailesh Bahoran

Shailesh Bahoran is een veelzijdige breakdancer en choreograaf die zich onderscheidt door zijn fenomenale techniek, originaliteit en expressiviteit. Hij heeft stevige roots in de hiphopcultuur, maar is niet bang om out-of-the-box te werken. ‘Uiteindelijk is het allemaal dans’, aldus Bahoran, die met deze houding uitgroeide tot een van de belangrijke vernieuwers van het breakdancegenre. In oktober 2017 ontving Shailesh de Prijs Nederlandse Dansdagen Maastricht: 'Met integriteit en respect benadrukt Shailesh de kracht van eigenheid.’ Samen met ISH ontving hij voor de voorstelling Ignite de Prijs Nederlandse Dansdagen Internationalisering.

Anushka Bozo- paradijsvogels

Artistiek director van Villa Thalia is jarenlang een begrip in Rotterdam. Eigenhandig heeft ze door middel van een multidisciplinaire inzet in het Rotterdamse nachtleven gezorgd voor een revival van kunst, cultuur in de commerciële uitgaansgelegenheden. Afgestudeerd van het Albeda College en behorend bij de eerste lichting van So You Think You Can Dance dansers maakt Bozo al snel naam in de danswereld als choreografe. Nu stapt ze met ons aan boord voor dit nieuwe avontuur.

Roche Apinsa

Roché Apinsa zit al 14 jaar in de Nederlandse en internationale dans scène. Met vele prijzen op zijn naam, zoals Juste Debout, Spin Off, SDK World Finals, en het trainen en coachen van vele jongeren en kinderen heeft hij zijn strepen verdient als danser, choreograaf en trainer/coach. Hij heeft in de afgelopen 10 jaar verschillende kids en jongeren gecoacht en getraind. Velen van de kids en jongeren dansen nu allemaal op hoog en professioneel niveau en hebben vele prijzen op hun naam staan. Roché is momenteel bezig met De Nieuwe Makers traject.Hij heeft altijd vanuit zijn passie gewerkt en heeft altijd zijn liefde en support aan de scène gegeven waar hij zich in verbindt. Roché is tot heden een grote inspiratiebron voor velen en niet alleen in de dans scène.

Waarin verschilt deze ervaring van hun eerdere danservaringen, hoe wisselen ze ook onderling met elkaar uit, etc.

De danservaring is zeer uniek omdat het het enige podium is waar er een samenspel is van choreografie, improvisatie, interactie met een publiek van minimaal 500.000 man en een voorstelling in de open lucht die minimaal 7 uur lang duurt.

Dit wordt een nieuwe ervaring voor iedereen in het proces, zowel de makers, begeleiders, artiesten en producenten.

Naast het feit dat de dansers samenwerken met de choreograaf en het materiaal wat ze zelf maken onder begeleiding verder uitdiepen, is er ook kruisbestuiving.

In de laatste 2 weken komen de groepen samen en leren ze een algemene choreografie aan die de hele groep moet leren. Dit zijn bewegingen die buiten hun eigen stijl valt.

Ook leren ze interactie aan te gaan op een theatrale manier met de andere subgroepen/dieren.

Op deze manier heeft het proces heel veel verschillende lagen waarin er geleerd wordt met dans om te gaan.

In de bereikcijfers lees ik graag om hoeveel activiteiten en deelnemers het zal gaan.

Choreografen: 8

Deelnemers/Artiesten 70

Decor professional/begeleider 1

Team decorbouwers 5

Kostuum professional 1

Kostuum team 10

Artistieke leiding algemeen 2

productieleiding 1

Vrijwilligers 10

108 deelnemers

Publiek: 500.000 man

Wat betekent dit eenmalige project bovendien voor de deelnemers, samenwerkende organisaties en de kunstbeoefening lokaal/regionaal, ook op de wat langere termijn?

Dit project heeft de bedoeling om op alle niveaus een groot impact te hebben. De deelnemers ontdekken een nieuw podium waar ze zich op voorbereiden en performen. Uit deze performance komen nu al aanvragen voor na het zomercarnaval, om in hetzelfde thema optredens te doen. Dit zijn betaalde opdrachten waar het hele team profijt uit haalt. Er wordt nu ook al gesproken om voor komend jaar meerdere evenementen te organiseren in aanloop naar het carnaval.

De samenwerkende organisaties maken verbindingen met een doelgroep die ze voorheen niet bereikten (bijv. het Wereldmuseum). Ook werken organisaties uit verschillende steden met elkaar samen (Creative College, Don’t Hit Mama, HipHopHuis) waardoor er een communicatie plaatsvindt en er een gemeenschappelijk belang ontstaat en er kennis wordt uitgewisseld.

Internationaal zal dit ook interessant worden voor dansers, decorbouwers en kostuumdesigners als men weet dat het zomercarnaval in Nederland zo onderscheidend is op artistiek vlak. Er zijn nu al choreografen uit Duitsland, België en Frankrijk die mee willen doen en met dansers willen meelopen in onze groep.  

De bedoeling is ook zeker om dit jaarlijks terug te laten komen en hier op de lange termijn mee bezig te blijven zodat het op elk vlak kan verbeteren en doorgroeien.

Als laatste zou ik je voor nu nog willen wijzen op het criterium samenwerking; ook daarover mag in het plan meer en concreter naar voren komen.

Qua samenwerking zijn we nu bezig met heel veel verschillende partijen.

De beveiliging wordt een Rotterdams bedrijf die vaak staat op culturele evenementen die speciaal voor ons de agenda heeft vrijgemaakt wegens het warme hart die ze toedragen aan ons doel

Het HipHopHuis zal haar repetitieruimtes beschikbaar stellen voor ons, meehelpen in de communicatie zowel online als offline en het zomercarnaval onderdeel laten uitmaken van haar officiele zomerprogramma

Het Creative College zal een aantal dansers inzetten die wonen in Rotterdam maar studeren in Utrecht en bijdragen aan ideeën kennis en kunde in de creatie van het proces

Don’t Hit Mama stelt repetitieruimte beschikbaar en geeft artistieke (bege)leiding en doet mee aan de promotie zowel online als offline en mobiliseert haar team in Amsterdam en het netwerk wat daaraan hangt

Het Wereldmuseum stelt online als offline promotie manuren in om dit aan het licht te brengen binnen Rotterdam. Stelt haar balzaal ter beschikking voor Generale repetitie en een officiële afterparty. Stelt het museum open voor vergaderruimte met evt stakeholders. Stelt het museumdepot beschikbaar voor kostuumdesigns

Villa Thalia zet LCD schermen in het centrum van Rotterdam in om promotie te maken. Zet een aantal feesten in naar aanloop van het zomercarnaval waar ze een aantal gekostumeerde dansers al willen inzetten als entertainment. (betaalde opdrachten)

Fun X heeft toegezegd een item aan ons te willen wijden om het op de radio te laten horen dat we hiermee bezig zijn en zo veel mogelijk mensen te mobiliseren om zeker weten te komen

We zijn bezig met het maken van een documentaire “The Road to zomercarnaval 2018” met Pardo Productions die uitgezonden zal worden bij Open Rotterdam (Rotterdamse TV-zender) om te laten zien hoe we dit proces zijn ingegaan en wat ermee gebeurd is.

afbeelding van Diane Frenay

Ha Rajiv,

even een opmerking: Mijn enthousiasme als coach is geen graadmeter voor al dan niet toekenning door het fonds. Dat maakt het niet minder gemeend: als coach kom ik niet vaak zulke goed doordachte aanvragen tegen. Het heeft echter geen waarde in de beoordeling.  zie e.e.a. dus aub niet als reden voor toekenning.  

afbeelding van Rajiv Bhagwanbali

Hoi Diane,

Snap ik helemaal :) Heb gewoon de hoop dat dit gaat lukken en ben blij met je feedback. Ik ga het plan zo veel mogelijk aanscherpen dat het lukt om het te realiseren.

 

Bedankt voor je bemoedigende woorden!

Pagina's