menu denk mee beslis mee maak mee

Fotofestival aan de Maas 2018

Pak je camera en doe mee

Stichting Fotofesitval aan de Maas
10 mei 2018 tot 13 mei 2018
fotografie
jongeren, ouderen, volwassenen, wijkbewoners
onze website / check facebook
€9.000

Dit project wil subsidie. Geef je stem! Denk mee Beslis mee Maak mee
FCP28
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 172 gestemd
totaal78
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.
Het is niet meer mogelijk om te stemmen.

Ga direct naar de reacties

Fotofestival aan de Maas 2018

Pak je camera en doe mee

afbeelding van Hans van Weelden

Ingediend door:

Hans van Weelden

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Hoe komen we in contact met jongeren om te bereiken dat ze actief gaan deelnemen aan de activiteiten van de randprogrammering

Wat ga je doen?: 

Inleiding/Context

Het fotofestival aan de Maas wordt van 10 t/m 13 mei 2018 voor de 6e maal georganiseerd, maar het komende festival lijkt in geen enkel opzicht op de voorgaande 5 edities.

Het oorspronkelijke Fotofestival aan de Maas betrof een lokale activiteit van Fotoclub Schiebroek en vond plaats in een schoolgebouw.

Edities 2006, 2008, 2011 en 2014 werden georganiseerd door Afdeling Zuid-Holland zuid van de Fotobond en vonden plaats in LP2 (Gebouw Las Palmas, Wilhelminakade in Rotterdam).

Het Fotofestival aan de Maas 2018 zal qua organisatie, opzet, inhoud en locatie geheel anders zijn.

Voor de uitvoering van de organisatie werd hiertoe in 2016 ‘Stichting Fotofestival aan de Maas’ opgericht. De focus in 2018 is veel breder dan bij voorgaande edities en zal gericht zijn op alle hobbyfotografen (amateurfotografen/vrijetijdsfotografen) van Nederland. Er is dus geen organisatorische koppeling meer met de Fotobond, alhoewel de relatie met de Fotobond overigens uitstekend is. De deelnemers hoeven dus geen lid te zijn van de Fotobond.

Hoofdactiviteiten

Het Fotofestival aan de Maas heeft twee hoofdactiviteiten:

1. Hoofdtentoonstelling in het Nederlands Fotomuseum

Van 10 t/m 13 mei 2018 wordt er een expositie gehouden van het beste wat er door vrijetijdsfotografen in Nederland te bieden is. Elke vrijetijdsfotograaf wordt uitgenodigd seriematig werk in te zenden. De curator Nicole Robbers, beeldredacteur NRC en bestuurslid Zilveren Camera zal een selectie samenstellen van naar schatting 40 à 50 series die in het Nederlands Fotomuseum worden geëxposeerd.

2. Containers met Randprogrammering op het Deliplein/Katendrecht

Op loopafstand van het Nederlands Fotomuseum (via de Rijnhavenbrug) worden op het Deliplein 20 containers opgesteld waarin clubs en andere aan fotografie gelieerde organisaties hun fotowerk en/of fotoactiviteiten zullen tonen. Vanuit deze containers wordt tevens een randprogrammering georganiseerd waarbij in het merendeel van de activiteiten ‘het zelf doen’ centraal staat.

Subsidieaanvraag

Met name voor de activiteiten op het Deliplein, toegespitst op de randprogrammering vragen we subsidie aan bij het Fonds Voor Cultuurparticipatie.

Overzicht randprogrammering Fotofestival aan de Maas

Voor wie zelf met zijn camera aan de slag wil is er vier dagen lang een overvloed aan activiteiten. Activiteiten waarin fotografen twee uur lang intensief met hun hobby aan de slag kunnen door zelf actief te fotograferen.

FotoWalk

Tijdens de Fotowalk maken deelnemers kennis met de bijzondere plekjes in Rotterdam. Instawalk010 organiseert een fototocht langs bekende en onbekende spots. Tijdens deze fotowalk is er voldoende gelegenheid om te fotograferen en met elkaar van gedachten te wisselen over de beste plek en manier om de highlights van Rotterdam op een bijzondere manier vast te leggen.

Landschapsfotografie op zijn best

Eén van Nederlands bekendste natuurfotografen, Bas Meelker, geeft de bezoekers een kijkje in zijn keuken. Om tot zijn romantische kleurrijke landschappen te komen, maakt Bas veel gebruik van filters. Filters die iedere analoge fotograaf standaard in zijn portefeuille had, maar die in het digitale tijdperk een beetje in de vergetelheid zijn geraakt. Inmiddels zijn de filters bezig aan hun comeback en ontdekt ook de digitale generatie hun kracht. Wie anders dan Bas Meelker kan hun de fijne kneepjes van het vak laten zien? Het bekende filtermerk Benro bracht onlangs zelfs een complete filterlijn uit onder de naam van deze fotograaf.

Magie uit de Maas

In 1842 ontdekte de Engelse fotopionier Sir John Herschel een oplossing van twee ijzerzouten die na droging lichtgevoelig is. Door belichting vormen deze twee ijzerzouten een onoplosbare ijzerverbinding met een kenmerkende blauwe kleur: de cyanotype. In de workshop van Rens Horn leren de deelnemers stap voor stap hoe deze leuke en eenvoudige techniek werkt. Zij maken hun eigen lichtgevoelige papier waarop ze met behulp van de zon of een andere UV-lichtbron hun foto belichten. Na belichting van het papier wordt de afdruk ontwikkelt in het water van Maas waardoor de karakteristieke blauwe kleur tevoorschijn komt. Een spectaculaire stap die door deelnemers vaak als magisch wordt ervaren. Het is de bedoeling dat elke deelnemer tijdens de workshop een cyanotype produceert.

Straatfotografie, what else?

Rotterdam en straatfotografie zijn voor de fotograaf bijna synoniem. Een workshop straatfotografie ontbreekt dan ook niet in het programma. Een bekende straatfotograaf trekt met een groep fotografen de stad en toont de verschillende werkwijzen waarop je als straatfotograaf aan de slag kunt. Wat is de beste plek? Hoe benader je de mensen op straat? Wat is het beslissende moment? Het is de bedoeling dat de zelfgemaakte beelden aan het einde van de workshop in de groep getoond en besproken worden in de containers.

Urban Photo Race

De Urban Photo Race, de ultieme uitdaging voor urban fotografen, start dit jaar tijdens het festival vanaf het Deliplein. De onder jongeren zeer populaire fotomarathon leverde vorig jaar bijzondere inspirerende fotoseries op. Dat maakt de uitdaging voor de straatfotograaf nog groter. De deelnemers krijgen de opdracht om binnen een vastgesteld thema steeds drie foto’s te maken binnen een bepaald tijdslimiet op steeds een andere locatie in Rotterdam. Via verschillende checkpoints neemt de organisatie hen mee in een krankzinnige race langs bekende en minder bekende punten van de stad. Doel is de stad te ontdekken, andere verwoede urbanfotografen te leren kennen en het uiterste uit je creativiteit te halen door de verschillende opdrachten binnen één thema vast te leggen en zo tot de ultieme serie te komen. Op grond van de geweldige belangstelling voor deze activiteit vorig jaar hopen we dat de koppeling aan de festivalsetting van Fotofestival aan de Maas ertoe bijdraagt dat vele honderden urbanfotografen zullen deelnemen aan deze activiteit.

Om honger van te krijgen [Foodfotografie]

Aan het Deliplein bevindt zich de Fenix Food Factory. Een culinaire broedplaats, waar allerhande lokaal of ter plekke geproduceerde producten te koop zijn. Een plek om boodschappen te doen, te leren hoe de producten gemaakt worden en om ambachtelijke smaken te ervaren. Voor fotografen is er echter nog meer te halen. Tijdens een workshop foodfotografie leren zij hoe je deze lekkernijen zo smakelijk mogelijk kunt stilleren en fotograferen. Het oog wil tenslotte ook wat. Dit is een fotografiegenre dat behoudens de foto’s die gemaakt worden ten behoeve van plaatsing op FaceBook, vrijwel nooit door hobbyfotografen wordt beoefend. Wellicht een bron van inspiratie.

Kijkje in de glazen bol

Tijdens deze workshop zet de bekende Rotterdamse fotograaf Rob Doolaard de beleving van de bezoekers op zijn kop. Gewapend met een glazen bol gaan de deelnemers op pad door Rotterdam. Wie door de bol kijkt, ziet de stad door heel andere ogen. Een fascinerend gezicht, maar hoe kun je dit vastleggen? De fotograaf leert de deelnemers alle ins- en outs om deze fantasiewereld vast te leggen op de gevoelige plaat. Bij terugkomst zullen de resultaten van het gemaakte werk besproken worden in één van de containers.

Volgens de curator

Het Fotofestival aan de Maas roept alle vrijetijdsfotografen in Nederland op om seriematig werk in te leveren. Uit de ingezonden series wordt een selectie gemaakt door een curator. We doen dat op de place to be voor fotografen: het Nederlands Fotomuseum, hartje Rotterdam. De tentoonstelling vormt daarmee een inspiratiebron voor andere fotografen, maar laat ook andere bezoekers genieten van de kwaliteit van dit werk. Curator Nicole Robbers (beeldredacteur NRC en hoofdredacteur van Hollandse Beelden) gaat de uitdaging aan om in een tijd waarin vrijwel iedereen foto’s maakt een expositie samen te stellen met het beste wat de vrijetijdsfotografie te bieden heeft. Voor de tentoonstelling gaat zij op zoek naar projecten met de zogenaamde stopkracht van het beeld. De kijker moet als het ware even naar het werk toe worden gezogen. In verwondering en bewondering. Tijdens het festival zal Nicole haar keuze toelichten tijdens een rondleiding langs de expositie en de deelnemers meenemen in de geheimen van het seriematig werken.

Street art route

In 2016 won de street art route Rotterdam de bekende RET Aardig Onderweg award. Bekende nationale en internationale street art artiesten kregen de uitnodiging om een spetterende muurschildering te maken op bijzondere plekken in de stad. Deze eyecatchers zie je soms al van verre, maar duiken soms ook op op onverwachte hoeken. Samen met een gids ontdekken deelnemers de verrassende street art kunstwerken op deze fotogenieke plekken. Een ontdekkingstocht waarin deelnemers Rotterdam van een andere kant leren kennen. De activiteit start vanuit één van de containers. Na afloop zullen de resultaten besproken worden met de deelnemers in de containers.

Tips and Trics

Fotograferen is niet alleen doen, maar ook reflecteren. Veel fotografen zijn op zoek naar de WOW-factor, maar hebben moeite om zich te onderscheiden tussen al die duizenden foto’s die elke dag worden gemaakt. Ervaren fotobesprekers van de Fotobond geven tijdens het fotofestival advies hoe fotografen hun fotografie kunnen verbeteren en zo een stapje dichter bij de WOW-factor komen. Gevorderde fotografen kunnen hun portfolio of fotoproject voorleggen aan de experts voor een frisse blik en een onafhankelijke mening.

Fotoboekenmarkt

Als je erlangs loopt ruik je het al. De geur van oude boeken. Het verzamelde bouquet van de verschillende huishoudens en planken die deze boeken ooit bevolkten. Vol verwondering vraag je je af hoe zo’n mooi boek ineens in deze kraam terecht kwam. Even probeer je je te beheersen, maar al snel ben je verkocht. Dat boek kwam toch niet voor niets op je pad? Het was precies dat ene exemplaar waarnaar je al zo lang op zoek was. Voor alle bezoekers die dit gevoel herkennen is er de fotoboekenmarkt om lekker tussen de boeken te snuffelen.

Stadsnatuur van dichtbij

Dat de stad ook natuurliefhebbers iets te bieden heeft, kunnen de deelnemers zelf ervaren tijdens de workshop stadsnatuur. Fotograaf Bob Luijks laat de bezoekers zien hoe dichtbij de natuur in de stad vaak is. Hoe mens en dier zonder dat wij het weten, steeds dichter bij elkaar leven. De populariteit van de natuur in de stad neemt dan ook nog steeds toe onder fotografen. Maar waar ontdek je dit verborgen natuurschoon en hoe leg je het vast? Bob heeft de antwoorden op deze en andere vragen. Begin en einde van de workshop is in de containers op het Deliplein. Na afloop is er weer gelegenheid de resultaten te bespreken met de deelnemers.

Organisatie

De organisatie van het Fotofestival aan de Maas is in handen van een vijftal ervaren vrijwillers met een achtergrond in zowel fotografie als management, aangevuld met de directeur van het Nederlands Fotomuseum. Verder wordt samengewerkt met de ondernemers rondom het Deliplein.

Het kernteam van het festival bestaat uit de volgende personen:

Harry Sikkenk (voorzitter/penningmeester), Hans van Weelden (secretaris/sponsoring/subsidies), Wybe Hietbrink (website/social media), John Middelkoop (organisatie Deliplein), Diana Bokje (randprogrammering Deliplein), Ruud Visschedijk (Dir. Nederland Fotomuseum,

Samenwerkingspartners

1. Het Nederlands Fotomuseum

Het NFM stelt de begane grond van het museum ter beschikking voor de hoofdexpositie. Tevens adviseert het NFM ons inzake de randprogrammering en vervult een belangrijke functie in de marketing en promotie van onze activiteiten. De directeur van het NFM maakt deel uit van het organisatieteam.

2. ProFotonet

Print alle foto’s van de hoofdtentoonstelling. Tevens een rol in de promotie van alle activiteiten.

3. More Productions (Marcel Kollen)

Realisatie van plaatsing containers op Deliplein.

4. Fotobond

Naast sponsor fungeert de Fotobond in de promotie van onze activiteiten in het blad ‘In Beeld’ en op de website van de Fotobond. Tevens zullen ervaren bondsmentoren van de Fotobond het onderdeel “Tips en tricks’ invullen.

5. DigiFotoPro

Promotionele ondersteuning in hun nieuwsbrieven en op de website.

6. Instawalk 010

Deze lokale Rotterdamse groep zal de Fotowalk invullen en managen. De centrale communicatie hierbij is Instagram

7. Kamera Express

Promotionele ondersteuning in hun nieuwsbrieven en op de website. Tevens zal Kamera Express een actieve rol vervullen bij de activiteiten ‘Foodfotografie’ en ‘Kijkje in de glazen bol’

8. Fotografencafé Kasteel Woerden

Speciale promotieavond van Fotografencafé Kasteel Woerden was geweid aan het Fotofestival aan de Maas. Tevens workshop en portfoliobespreking gehouden op dezelfde dag in Kasteel Woerden.

9. SKVR/Beeldfabriek

Een deel van de organisatie en uitvoering van workshops wordt uitgevoerd door docenten van SKVR/Beeldfabriek. (o.a. Magie aan de Maas/cyanotype en Straatfotografie, what else?)

10. Rottergram

Deze groep gaan de activiteit ‘Street Art Route’ invullen en managen

11. Urban Photo Race

De initiatiefnemers hebben deze activiteit eveneens vorig jaar georganiseerd. In 2018 wordt deze activiteit gekoppeld als onderdeel het Fotofestival aan de Maas.

adviseur). CV’s zijn beschikbaar.

 

Bezoekers

De bezoekersdoelgroepen bestaan uit 15 jarigen tot 65-plussers. Enerzijds bezoekers voor wie cultuur een vanzelfsprekende zaak is (de zgn. stadse alleseter, elitaire cultuurminnaars en klassieke kunstliefhebbers), maar ook fotografen, toeristen, buurtbewoners en studenten van foto-opleidingen. De werving is hierop afgestemd en bestaat uit een netwerk van digitale kanalen, geprinte media en mondelinge communicatie. Hoewel we een nationale campagne voeren, is de verwachting dat 80% van de bezoekers uit Zuid-Holland zal komen. Rekening houdend met de fysieke afstand toto de festivallocatie bestaat de totale bezoekersdoelgroep uit ca. een half miljoen individuen. Het doel is 5.000 unieke bezoekers op de locatie te krijgen en we verwachten dat ca. 300 tot 500 bezoekers zullen participeren in de randprogrammering/actieve kunstbeoefening.

 

Hoe gaan we jongeren bereiken

Uiteraard staan social media hierbij centraal. Uiteraard is FaceBook toch nog steeds nuttig om jongeren te bereiken, tenslotte kunnen de 9 miljoen Fb-accounts niet alleen van bejaarden zijn.

Maar van nog groter belang zijn Youtube en Instagram, vandaar dat we die reeds gebruiken in de vooraankondigingen. Tevens diverse nieuwsbrieven via Google.

In alle berichten zal verwezen worden naar onze website: www.fotofestivalaandemaas.nl

Begroting

De begroting van alle activiteieten van het festival aan de Maas komt op een totaal van € 58.700. Dat is inclusief de begroting van de hoofdtentoonstelling in het Nederlands Fotomuseum. Deze totaalbegroting is geüpload niddels het standaardformulier. Wij vrgaen aan het Fonds voor Cultiuurarticipatie specifielk ondersteunig voor de activiteiten op het Deliplien. De begroting voor de activiteiten op het Deliplein ziet er als volgt uit:

Kosten

Containers huur en plaatsen                9.000

Projectbegeleiding                                6.000

Bijkomende kosten                               2.000

Inrichtingskosten                                  4.000

Lezingen                                                 500

Zaalhuur                                                 500

Straatfotografie, what else?                   400

Fotowalk (2x)                                          500

Urban Photo Race                                  400

Kijkje in de glazen bol                             500

Foodfotografie                                         500

huur kramen                                            200

Totaal                                                 24.500

Opbrengsten

Verhuur ctrs aan commerciële partijen 1.500

Bijdrage deelnemers                             4.000

Sponsoring diversen                             1.000

Subsidies en eigen inbreng                 18.000

Totaal                                                   24.500

Subsidie

Er resteert momenteel nog een financieel gat van € 9000. De overige kosten zijn inmiddels gedekt door overige subsidiënten,sponsoren en eigen bijdrage. Hierbij verzoeken we Het Fonds voor Cultuurparticipatie de delen van ons programma te subsidiëren die vallen onder de noemer ‘actieve kunstbeoefening’ voor een bedrag van € 9.000

 Met vriendelijke groet,

Namens de Stichting Fotofestival aan de Maas

Hans van Weelden, Slobbengorsweg 132, 3351 LH Papendrecht

078 6452511/0653268256

hansvanweelden@planet.nl

 

 

 

Hoe ga je te werk?: 

1. Hoofdtentoonstelling in het Nederlands Fotomuseum

(Dit onderdeel is geen onderdeel van de subsidieaanvraag, maar is weergegeven omhet in de context te plaatsen)

Van 10 t/m 13 mei 2018 wordt er een expositie gehouden van het beste wat er door vrijetijdsfotografen in Nederland te bieden is. Elke vrijetijdsfotograaf wordt uitgenodigd seriematig werk in te zenden. De curator Nicole Robbers, beeldredacteur NRC en bestuurslid Zilveren Camera zal een selectie samenstellen van naar schatting 40 à 50 series die in het Nederlands Fotomuseum worden geëxposeerd.

2. Containers met Randprogrammering op het Deliplein/Katendrecht

Op loopafstand van het Nederlands Fotomuseum (via de Rijnhavenbrug) worden op het Deliplein 20 containers opgesteld waarin clubs en andere aan fotografie gelieerde organisaties hun fotowerk en/of fotoactiviteiten zullen tonen. Vanuit deze containers wordt tevens een randprogrammering georganiseerd waarbij in het merendeel van de activiteiten ‘het zelf doen’ centraal staat.

Subsidieaanvraag

Met name voor de activiteiten op het Deliplein, toegespitst op de randprogrammering vragen we subsidie aan bij het Fonds Voor Cultuurparticipatie.

Overzicht randprogrammering Fotofestival aan de Maas

Voor wie zelf met zijn camera aan de slag wil is er vier dagen lang een overvloed aan activiteiten. Activiteiten waarin fotografen twee uur lang intensief met hun hobby aan de slag kunnen door zelf actief te fotograferen.

Tijdens het Fotofestival aan de Maas is het Deliplein the place to be voor zowel passieve als actieve fotografen. In de twintig fotocontainers exposeren fototijdschriften, printspecialisten, opleidingen, cursusinstituten en andere op fotografie gerichte organisaties boeiend fotowerk. Voor wie liever zelf met zijn camera aan de slag gaat is er vier dagen lang een overvloed aan activiteiten. Activiteiten waarin fotografen twee uur lang intensief met hun hobby aan de slag kunnen. Het doel van deze activiteiten is om vrijetijdsfotografen op een actieve manier kennis te laten maken met de verschillende genres en aspecten in de fotografie. Hiermee bieden wij hen op inspirerende wijze handvatten om zich verder in hun hobby te verdiepen.

FotoWalk

Tijdens de Fotowalk maken deelnemers kennis met de bijzondere plekjes in Rotterdam. Instawalk010 organiseert een fototocht langs bekende en onbekende spots. Tijdens deze fotowalk is er voldoende gelegenheid om te fotograferen en met elkaar van gedachten te wisselen over de beste plek en manier om de highlights van Rotterdam op een bijzondere manier vast te leggen. Rotterdam en zeker de kop van zuid is een geliefde plaats voor fotografen. Er zijn inmiddels ontelbare foto’s gemaakt van de Erasmusburg. Tijdens de Fotowalk maken de deelnemers ook kennis met minder bekende interessante plekken in de omgeving van het Deliplein en worden ze uitgedaagd om de bekende spots met andere ogen te bekijken en op een zodanige manier vast teleggen dat het uiterste van hun creativiteit vergt. De Fotowalk duurt 2 uur.

Landschapsfotografie op zijn best

Eén van Nederlands bekendste natuurfotografen, Bas Meelker, geeft de bezoekers een kijkje in zijn keuken. Om tot zijn romantische kleurrijke landschappen te komen, maakt Bas veel gebruik van filters. Filters die iedere analoge fotograaf standaard in zijn portefeuille had, maar die in het digitale tijdperk een beetje in de vergetelheid zijn geraakt. Inmiddels zijn de filters bezig aan hun comeback en ontdekt ook de digitale generatie hun kracht. Wie anders dan Bas Meelker kan hun de fijne kneepjes van het vak laten zien? Het bekende filtermerk Benro bracht onlangs zelfs een complete filterlijn uit onder de naam van deze fotograaf. Landschapsfotografie is een van de meest beoefende takken van vrijetijdsfotografie. Het grote probleem voor veel landschapsfotografen is echter dat zij de sfeer die zij hebben geproefd niet terugzien in het resultaat. Dit zorgt voor teleurstelling. De oplossing schuilt vaak in het gebruik van filters. In deze workshop maken de deelnemers kennis met deze techniek en ervaren zij het plezier om hun beleving daadwerkelijk vast te leggen. Duur 2 uur.

Magie uit de Maas

In 1842 ontdekte de Engelse fotopionier Sir John Herschel een oplossing van twee ijzerzouten die na droging lichtgevoelig is. Door belichting vormen deze twee ijzerzouten een onoplosbare ijzerverbinding met een kenmerkende blauwe kleur: de cyanotype. In de workshop van Rens Horn leren de deelnemers stap voor stap hoe deze leuke en eenvoudige techniek werkt. Zij maken hun eigen lichtgevoelige papier waarop ze met behulp van de zon of een andere UV-lichtbron hun foto belichten. Na belichting van het papier wordt de afdruk ontwikkelt in het water van Maas waardoor de karakteristieke blauwe kleur tevoorschijn komt. Een spectaculaire stap die door deelnemers vaak als magisch wordt ervaren. Het is de bedoeling dat elke deelnemer tijdens de workshop een cyanotype produceert. Met deze workshop maakt het fotofestival een link met het fotomuseum waar de bezoeker regelmatig foto’s kan bewonderen die met de oude technieken tot stand zijn gebracht. Het is een unieke kans voor fotografen om de magie van de oude technieken te ervaren. Juist op deze locatie waar men met water uit de naast het festivalterrein gelegen Maas, de levensader van Rotterdam, het beeld tot leven brengt. Duur van de workshop 2 uur.

Straatfotografie, what else?

Rotterdam en straatfotografie zijn voor de fotograaf bijna synoniem. Een workshop straatfotografie ontbreekt dan ook niet in het programma. Een bekende straatfotograaf trekt met een groep fotografen de stad en toont de verschillende werkwijzen waarop je als straatfotograaf aan de slag kunt. Wat is de beste plek? Hoe benader je de mensen op straat? Wat is het beslissende moment? Het is de bedoeling dat de zelfgemaakte beelden aan het einde van de workshop in de groep getoond en besproken worden in de containers. Met zijn kenmerkende stadsarchitectuur en havens trekt Rotterdam jaarlijks duizenden fotografen naar de stad. Een workshop straatfotografie kan dan ook niet ontbreken in de programmering. Bovendien stelt het de fotografen in staat nog wat laatste tips op te doen voor de Urban Photo Race. Duur van de workshop 2uur. Afhankelijk van het aantal inschrijvingen zal de workshop herhaald worden.

Urban Photo Race

De Urban Photo Race, de ultieme uitdaging voor urban fotografen, start dit jaar tijdens het festival vanaf het Deliplein. De onder jongeren zeer populaire fotomarathon leverde vorig jaar bijzondere inspirerende fotoseries op. Dat maakt de uitdaging voor de straatfotograaf nog groter. De deelnemers krijgen de opdracht om binnen een vastgesteld thema steeds drie foto’s te maken binnen een bepaald tijdslimiet op steeds een andere locatie in Rotterdam. Via verschillende checkpoints neemt de organisatie hen mee in een krankzinnige race langs bekende en minder bekende punten van de stad. Doel is de stad te ontdekken, andere verwoede urbanfotografen te leren kennen en het uiterste uit je creativiteit te halen door de verschillende opdrachten binnen één thema vast te leggen en zo tot de ultieme serie te komen. Op grond van de geweldige belangstelling voor deze activiteit vorig jaar hopen we dat de koppeling aan de festivalsetting van Fotofestival aan de Maas ertoe bijdraagt dat vele honderden urbanfotografen zullen deelnemen aan deze activiteit. De Urban Photo Race streek vorig jaar voor het eert neer in Rotterdam. Het was met bijna 250 bezoekers direct een groot succes, met name onder jonge fotografen. Een van de doelen van het festival is om jongeren naar het festival te trekken. Met het inlijven van de Urban Photo Race genereren we veel aandacht bij de jonge hippe fotografen. Het tijdsbeslag bedraagt 6 x 2 uur, totaal 12 uur.

Om honger van te krijgen [Foodfotografie]

Aan het Deliplein bevindt zich de Fenix Food Factory. Een culinaire broedplaats, waar allerhande lokaal of ter plekke geproduceerde producten te koop zijn. Een plek om boodschappen te doen, te leren hoe de producten gemaakt worden en om ambachtelijke smaken te ervaren. Voor fotografen is er echter nog meer te halen. Tijdens een workshop foodfotografie leren zij hoe je deze lekkernijen zo smakelijk mogelijk kunt stilleren en fotograferen. Het oog wil tenslotte ook wat. Dit is een fotografiegenre dat behoudens de foto’s die gemaakt worden ten behoeve van plaatsing op FaceBook, vrijwel nooit door hobbyfotografen wordt beoefend. Wellicht een bron van inspiratie. Rotterdam is een stad die veel aandacht besteed aan lokale producten. Een goed voorbeeld hiervan is te vinden in de Fenix Food Factory. Tijdens de workshop ontdekken deelnemers de rijkdom en schoonheid van lokale producten en leren zij deze zo aantrekkelijk mogelijk in beeld te brengen. Sinds men is begonnen de dagelijkse maaltijd te delen via Facebook is foodfotografie is populairder dan ooit. Graag laten wij de bezoekers kennis maken met dit fotografische genre. Tijdsduur 2 uur.

Kijkje in de glazen bol

Tijdens deze workshop zet de bekende Rotterdamse fotograaf Rob Doolaard de beleving van de bezoekers op zijn kop. Gewapend met een glazen bol gaan de deelnemers op pad door Rotterdam. Wie door de bol kijkt, ziet de stad door heel andere ogen. Een fascinerend gezicht, maar hoe kun je dit vastleggen? De fotograaf leert de deelnemers alle ins- en outs om deze fantasiewereld vast te leggen op de gevoelige plaat. Bij terugkomst zullen de resultaten van het gemaakte werk besproken worden in één van de containers. De Kop van zuid is al heel vaak gefotografeerd. In deze workshop bieden wij deelnemers een andere manier om naar de bekende omgeving te kijken. Graag willen we hiermee hun creativiteit stimuleren. Tijdsduur 2 uur.

Volgens de curator

Het Fotofestival aan de Maas roept alle vrijetijdsfotografen in Nederland op om seriematig werk in te leveren. Uit de ingezonden series wordt een selectie gemaakt door een curator. We doen dat op de place to be voor fotografen: het Nederlands Fotomuseum, hartje Rotterdam. De tentoonstelling vormt daarmee een inspiratiebron voor andere fotografen, maar laat ook andere bezoekers genieten van de kwaliteit van dit werk. Curator Nicole Robbers (beeldredacteur NRC en hoofdredacteur van Hollandse Beelden) gaat de uitdaging aan om in een tijd waarin vrijwel iedereen foto’s maakt een expositie samen te stellen met het beste wat de vrijetijdsfotografie te bieden heeft. Voor de tentoonstelling gaat zij op zoek naar projecten met de zogenaamde stopkracht van het beeld. De kijker moet als het ware even naar het werk toe worden gezogen. In verwondering en bewondering. Tijdens het festival zal Nicole haar keuze toelichten tijdens een rondleiding langs de expositie en de deelnemers meenemen in de geheimen van het seriematig werken.

Street art route

In 2016 won de street art route Rotterdam de bekende RET Aardig Onderweg award. Bekende nationale en internationale street art artiesten kregen de uitnodiging om een spetterende muurschildering te maken op bijzondere plekken in de stad. Deze eyecatchers zie je soms al van verre, maar duiken soms ook op op onverwachte hoeken. Samen met een gids ontdekken deelnemers de verrassende street art kunstwerken op deze fotogenieke plekken. Een ontdekkingstocht waarin deelnemers Rotterdam van een andere kant leren kennen. De activiteit start vanuit één van de containers. Na afloop zullen de resultaten besproken worden met de deelnemers in de containers. Als festival willen we graag aansluiten bij succesvolle Rotterdamse initiatieven. De street art route is een geweldig staaltje stadsverfraaiing dat maar bij weinig mensen bekend is. Vooral jongeren genieten van de kunstwerken die door bekende graffiti-artiesten uit de hele wereld zijn gemaakt. Door deze route te combineren met een fototocht dagen we de bezoekers uit hun eigen interpretatie van de kunstwerken in hun omgeving te maken. Tijdsduur 2 uur.

Tips and Trics

Fotograferen is niet alleen doen, maar ook reflecteren. Veel fotografen zijn op zoek naar de WOW-factor, maar hebben moeite om zich te onderscheiden tussen al die duizenden foto’s die elke dag worden gemaakt. Ervaren fotobesprekers van de Fotobond geven tijdens het fotofestival advies hoe fotografen hun fotografie kunnen verbeteren en zo een stapje dichter bij de WOW-factor komen. Gevorderde fotografen kunnen hun portfolio of fotoproject voorleggen aan de experts voor een frisse blik en een onafhankelijke mening. Iedere vrijetijdsfotograaf is onzeker over zijn werk of het nu een beginnende of gevorderde fotograaf is. Via een één op één fotobespreking helpen de mentoren van de Fotobond de fotografen weer een stukje verder in hun fotografische zoektocht. Hiermee sluiten we aan op de behoefte aan persoonlijke groei. Tijdsduur per deelnemer 15 á 20 minuten.

Fotoboekenmarkt

Als je erlangs loopt ruik je het al. De geur van oude boeken. Het verzamelde bouquet van de verschillende huishoudens en planken die deze boeken ooit bevolkten. Vol verwondering vraag je je af hoe zo’n mooi boek ineens in deze kraam terecht kwam. Even probeer je je te beheersen, maar al snel ben je verkocht. Dat boek kwam toch niet voor niets op je pad? Het was precies dat ene exemplaar waarnaar je al zo lang op zoek was. Voor alle bezoekers die dit gevoel herkennen is er de fotoboekenmarkt om lekker tussen de boeken te snuffelen.

Stadsnatuur van dichtbij

Dat de stad ook natuurliefhebbers iets te bieden heeft, kunnen de deelnemers zelf ervaren tijdens de workshop stadsnatuur. Fotograaf Bob Luijks laat de bezoekers zien hoe dichtbij de natuur in de stad vaak is. Hoe mens en dier zonder dat wij het weten, steeds dichter bij elkaar leven. De populariteit van de natuur in de stad neemt dan ook nog steeds toe onder fotografen. Maar waar ontdek je dit verborgen natuurschoon en hoe leg je het vast? Bob heeft de antwoorden op deze en andere vragen. Begin en einde van de workshop is in de containers op het Deliplein. Na afloop is er weer gelegenheid de resultaten te bespreken met de deelnemers. Onder de vrijetijdsfotografen bevinden zich veel natuurfotografen. Veel van hen weten feilloos dieren op te sporen in de vele natuurgebieden die Nederland rijk is. De dierenwereld verplaatst zich meer en meer naar de stad. Het Natuurhistorisch Museum Rotterdam bericht hier regelmatig over in de media. Een reden voor het fotofestival om de natuurfotografen kennis te laten maken met het nieuwe biotoop van de dieren. Tijdsduur 2 uur. 

 

 

Met wie werk je samen?: 

Samenwerkingspartners

1. Het Nederlands Fotomuseum

Het NFM stelt de begane grond van het museum ter beschikking voor de hoofdexpositie. Tevens adviseert het NFM ons inzake de randprogrammering en vervult een belangrijke functie in de marketing en promotie van onze activiteiten. De directeur van het NFM maakt deel uit van het organisatieteam.

2. ProFotonet

Print alle foto’s van de hoofdtentoonstelling. Tevens een rol in de promotie van alle activiteiten.

3. More Productions (Marcel Kollen)

Realisatie van plaatsing containers op Deliplein.

4. Fotobond

Naast sponsor fungeert de Fotobond in de promotie van onze activiteiten in het blad ‘In Beeld’ en op de website van de Fotobond. Tevens zullen ervaren bondsmentoren van de Fotobond het onderdeel “Tips en tricks’ invullen.

5. DigiFotoPro

Promotionele ondersteuning in hun nieuwsbrieven en op de website.

6. Instawalk 010

Deze lokale Rotterdamse groep zal de Fotowalk invullen en managen. De centrale communicatie hierbij is Instagram

7. Kamera Express

Promotionele ondersteuning in hun nieuwsbrieven en op de website. Tevens zal Kamera Express een actieve rol vervullen bij de activiteiten ‘Foodfotografie’ en ‘Kijkje in de glazen bol’

8. Fotografencafé Kasteel Woerden

Speciale promotieavond van Fotografencafé Kasteel Woerden was geweid aan het Fotofestival aan de Maas. Tevens workshop en portfoliobespreking gehouden op dezelfde dag in Kasteel Woerden.

9. SKVR/Beeldfabriek

Een deel van de organisatie en uitvoering van workshops wordt uitgevoerd door docenten van SKVR/Beeldfabriek. (o.a. Magie aan de Maas/cyanotype en Straatfotografie, what else?)

10. Rottergram

Deze groep gaan de activiteit ‘Street Art Route’ invullen en managen

11. Urban Photo Race

De initiatiefnemers hebben deze activiteit eveneens vorig jaar georganiseerd. In 2018 wordt deze activiteit gekoppeld als onderdeel het Fotofestival aan de Maas.

Wat is verder van belang om te weten?: 

Eén van de doelstellingen van het fotofestival aan de Maas is om meer jongere fotografen te trekken. De jeugd fotografeert overigens wellicht nog veel meer dan ouderen echter ze bewegen zich louter in hun eigen platform.  Een gelijksoortige opmerking zou je kunnen maken over ouderen. Die hebben ook hun eigen vastgeroeste ideeën over de beleving van beeldmateriaal. De Fotoclubs zijn danig aan het vergrijzen en het is maar zeer de vraag of de huidige jongeren in de toekomst in de voetsporen zullen treden. De diversiteit aan activiteiten op het Deliplein zou er toe kunnen bijdragen dat er een ontmoeting plaatsvindt van verschillende generaties. Hoe we de ouderen bereiken weten we wel, maar om specifiek de jeugd te bereiken hebben we samenwerking gezocht met de Urban Photo Race, Instawalk010, Rotterram en WhereToGo.photo. Platforms waar jonge fotografen zich thuis voelen en hun informatie vandaan halen en delen. Daarnaast verspreiden we onze informatie via fotobladen, bekende fotomerken en Kamera-express. Het maandelijkse blog op DIGIFOTO pro trekt ook veel lezers in de jongeren doelgroep.

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
2 Fotowalk 50  
1 Landschapsfotografie op zijn best 25  
1 Magie aan de Maas (cyanotype) 15  
1 Straatfotografie, what else 15  
1 Urban Photorace 350  
2 Foodfotografie 20  
1 Kijkje in de glazen bol 15  
1 Street art route 40  
1 Tips en Tricks 25  
1 Stadsnatuur van dichtbij 15  
  Exposities en activiteiten totaal   5000

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

De Stichting Fotofestival aan de Maas is speciaal opgericht om in principe tweejaarlijks een fotofestival te organiseren. Het andere bestanddeel van het FFadMaas (dat niet tot deze aanvraag behoort), betreft de expositie in nhet Nederlands Fotomuseum van het beste beeldmateriaal dat hobbyfotografen anno 2018 te biedenn hebben. Dat is uniek. Maar het is ook uniek dat er speciaal voor hobbyfotografen/amateurfotografen/vrijetijdsfotografen een festivalsfeer gecreeerd wordt  op het Deliplein, op loopafstand van het Nederlands Fotomuseum. In een setting waarbij containers als huisvesting dienen, zullen exposities plaatsvinden en een zeer uitgebreid pakket aan workshops geboden worden waarbij het doel is zoveel mogelijk generaties op en rond het Deliplein actief  te laten zijn met hun hobby. namelijk fotografie. Er worden initiatieven genomen om met name de jeugd te porren te participeren. Een aantal activiteiten is hier speciaal op afgestemd.

Begroting: 

Kosten: Containerhuur en plaatsingskosten Deliplein € 9.000; Projectbegeleiding Containers Deliplein € 6.000; Inrichtingskosten € 4.000; Kosten randprogrammering/workshops € 3.500. Diverse kosten € 2.000. Totaal kosten € 24.500

Financiele dekking: Verhuur aan commerciele partijen € 1.500; bijdrage deelnemers € 4.000; Sponsoring € 1.000; Diverse subsidieverleners o.a.  Gemeente Rotterdam € 9.000; Gevraagde bijdrage van Fonds voor Cultuurparticipatie € 9.000. Totaal € 24.500

 

Locatie(s): 
Deliplein Katendrecht Rotterdam
Nederlands Fotomuseum Rotterdam
Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Anne Arninkhof

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Over de afgelopen jaren is het FFadM uitgegroeid van kleinschalig tot landelijk evenement voor liefhebbers van fotografie. Nu zetten jullie voor het eerst in op een actieve randprogrammering op het Deliplein. De invulling hiervan is aansprekend en eigentijds, waarmee jullie laten zien te weten wat er speelt. Doel is bovendien om niet alleen een inspirerend programma te bieden, maar om een brug tussen generaties te slaan. Want fotografie is hot maar manifesteert zich op andere fora dan vroeger. Mooi dat de fotoclubs hierop actie ondernemen. Om jongeren te bereiken hebben jullie naast de gebruikelijke ook nieuwe partnerschappen gesloten. De samenwerking met o.a. Urban Photo Race en Instawalk 010 geven vertrouwen in het bereiken van een nieuw en jong publiek. Kortom, alle ingrediënten zijn straks aanwezig op het Deliplein, maar denk er goed over na hoe je de ontmoeting tussen de generaties faciliteert. Want hoe houd je hun aandacht vast, en weet je ze op passende wijze aan jullie te binden? Ik sluit me dan ook aan bij Giovanni’s advies om op voorhand bijvoorbeeld een denktank van jongeren op te richten, en ook voor de toekomst zo veel mogelijk uit dit project te halen.

afbeelding van Giovanni Campbell

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Met Fotofestival aan de Maas 2018 willen jullie een nieuwe stap maken door je voor een bredere groep toegankelijk te maken en door ook jongeren aan het festival te verbinden. Je presenteert een diversiteit aan activiteiten en bent hiervoor op zoek gegaan naar relevante partners en begeleiders die het project mede naar een nieuw niveau kunnen brengen. Het is daarnaast helder dat jullie op zoek zijn gegaan naar een uitdagende vorm om de fotografie-beoefening zichtbaarder te maken. Hierbij stel je zowel de ontwikkeling van de deelnemers als van de eigen organisatie centraal.

Desalniettemin plaats ik ook een paar kanttekeningen. Door de veelheid aan activiteiten die je presenteert ontstaat er een vluchtigheid, waarmee voorbij wordt gegaan aan de inhoudelijke verdieping in de werkvormen. Het is hierdoor maar beperkt inzichtelijk hoe je bijvoorbeeld je aanpak laat aansluiten bij de doelgroep jongeren. Los van een groot bereik willen mensen vaak ook op basis van inhoudelijke overwegingen gemotiveerd willen worden, dus probeer ook in je bereik verder te kijken dan alleen maar grote aantallen.

Ik zou jullie daarom willen aanmoedigen om een denktank te organiseren waar ook jongeren deel van uitmaken, zodat zij al in een vroegtijdig stadium mee kunnen denken over de opzet van de onderdelen. Zij zijn een bron van inspiratie die je niet onbenut zou moeten laten.

 

 

afbeelding van Hans van Weelden

Dag Danielle en Anne, de voorgaande vraag over de knop voor de aanvraag van de beslisfase graag vergeten. Inmiddels aanvraag ingediend. Hartelijk dank voor het meedenken in de voorliggende periode. Met vriendelijke groet, Hans van Weelden

afbeelding van Hans van Weelden

Danielle, naar aanleiding van een vraag van maandag j.l. het volgende. We hebben inderdaad contact met SKVR en met een club docenten van SKVR. We hebben nog geen contact met MBO instellingen, maar we zullen dat zeker gaan doe op korte termijn. Nog een vraag: ik zoek naar de de 'knop' om een verzoek in te dienen voor de beslisfase. Zal wel aan mij liggen, maar zie het niet. Hoor graag iets van jullie.

Met vriendelijke groet, Hans van Weelden

afbeelding van Hans van Weelden

Dag Anne, ik ga mijn uiterste best doen om aanpassingen vandaag door te voeren. Hierbij een paar antwoorden op gestelde vragen. Hoe verhoudt het FFadM zich tot Rotterdam Photo? Er zijn overeenkomsten zoals de locatie Deliplein en de inzet van containers. Maar we zijn actief voor verschillende doelgroepen. Rotterdam Photo wil een podium bieden aan professionele fotografen die geen contacten/contracten hebben met het galeriecircuit. Hetgeen Rotterdam Photo doet voor de professionele fotografen doet het FFadMaas voor de vrijetijdsfotografen. Overigens hebben we een uitstekende relatie met Rotterdam Photo (Marcel Kollen). Het plaatsen van de containers en het managen hebben we uitbesteed aan More Productions, dat ook een activiteit is van Marcel Kollen. Naar aaanleiding van de vraag over de juiste ingang bij de jeugd: Met name voor de Fotowalk en de Urban Photo Race hebben we samenwerking gevonden met respectievelijk Instawalk 010 en de initiatiefnemers van de Urban Photorace. Zij hebben veel ervaring met jeugd. De communicatie gaat hoofdzakelijk via Instagram.Met vriendelijke groet, Hans van Weelden

 

 

afbeelding van Anne Arninkhof

Beste Hans, ik heb het nieuwe projectplan nog even bekeken. Ik raad jullie aan om het nog verder aan te scherpen. Ik zie dat de informatie uit het tabblad ‘Denk mee (basisinformatie)’ identiek is aan die onder ‘Denk mee (projectinformatie)’. Handig om onder ‘Denk mee (projectinformatie)’ deze zaken juist toe te lichten en eventueel verder uit te werken. Waarom kiezen jullie bijvoorbeeld juist voor deze wijze van programmeren? Vergeet niet om de de tekstvelden onder de overige kopjes ook nog in te vullen, en bij de workshops hoe lang deze duren. Je geeft specifiek aan dat jullie jongeren willen bereiken. Hebben jullie ook partners die hierbij kunnen helpen? Zonder de juiste ingang wordt het moeilijk om deze groep online te bereiken. En wat is jullie uiteindelijke doel om amateurfotografen met deze randprogrammering te betrekken? Goed om nog even concreet het einddoel en eventueel vervolgmogelijkheden te formuleren.

afbeelding van Anne Arninkhof

Ook ben ik benieuwd hoe Fotofestival aan de Maas zich verhoudt tot een Rotterdam Photo. Op basis van hun website bemerkte ik enkele overeenkomsten met jullie plan van aanpak. Tot slot is het beter om een deelbegroting voor alleen de randprogrammering toe te voegen. De huidige begroting is te weinig inzichtelijk nu. Succes met de laatste loodjes en vergeet daarna niet om voor het einde van de dag het verzoek tot de Beslis mee-fase te doen!

afbeelding van Hans van Weelden

Dag Anne,

Dank voor je reactie. We hebben inderdaad een aantal aanpassingen doorgevoerd in de randprogrammering. Eerlijk gezegd was de reden van de aanpassing vooral een bewustwordingsproces onzerzijds, mede op grond van reactie van het Fonds voor Cultuurparticipatie. Er werden in eerste aanleg wel veel activiteiten ontwikkeld, echter de nadruk lag bij een aantal activiteiten op passieve kunstbeleving. We menen dat er in het nieuwe plan veel te beleven is voor de actieve amateurfotograaf.

De gevraagde aanvullingen (samenwerkingspartners/bereik jongeren/activiteiten plaatsen in bereikschema/sluitende begroting/Overzicht subsidiënten en sponsoren) zal ik rechtstreeks invoeren in het systeem.

Ik wil nog wel een opmerking maken over de totaalbegroting (Totaal € 58.700). Hierbij zijn ook de activiteiten op de andere locatie (Nederlands Fotomuseum) opgenomen. Bij de basisgegevens heb ik aangegeven dat het onderdeel waarvoor we financiële ondersteuning van Het Fonds voor Cultuurparticipatie een begrotingstotaal oplevert van € 24.500 waarvoor we nog een dekking zoeken van € 9000, vandaar dat we dit bedrag vragen van het Fonds voor Cultuurparticipatie.

Ik geeft dit nog even aan om misverstanden te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

Hans van Weelden

afbeelding van Anne Arninkhof

Beste Hans, jullie projectplan heeft een spannende transformatie doorgemaakt. Wat was jullie inspiratie voor deze invulling? Specifieke vragen van fotografen? Nu is het tijd om het plan in het juiste format te gieten! Als je bovenaan de pagina op het tabblad ‘bewerken’ klikt en vervolgens op ‘Denk mee – meer projectinformatie’ verschijnen er nieuwe tekstvelden. Een deel van de informatie links kun je hier direct inplakken maar een paar zaken ontbreken nog. Zo lees ik nu nog niet goed wie jullie samenwerkingspartners zijn en wat dit de betrokken organisaties en ook jullie deelnemers oplevert. En hoe jullie deze deelnemers – en met name de jongeren – concreet gaan bereiken. De losse workshops/activiteiten kunnen jullie opnemen in het bereikschema en vergeet ook niet een losse sluitende begroting toe te voegen. Hiertoe kun je ons format gebruiken dat op de nieuwe pagina staat. Laat hierin ook zien wie de andere subsidienten zijn die jullie op het oog hebben.

afbeelding van Daniëlle Koelemij

De randprogrammering klinkt goed! Zelf ben ik ook vrijetijdsfotograaf en het activiteitenaanbod spreekt me aan. Zowel FotoWalk, Magie uit de Maas, Straatfotografie, what else?, Urban Photo Race, Om honger van te krijgen, Kijkje in de glazen bol, Street art route als Stadsnatuur van dichtbij zijn workshops die verleiden om met een nieuwe blik naar de wereld om je heen te kijken en observaties vast te leggen met behulp van diverse fototechnieken (een cyanotype met water van de Maas klinkt inderdaad als magie).

Je meedenkvraag richt zich op het bereiken van de doelgroep jongeren, zodat ze daadwerkelijk meedoen. Heb je al contact met het SKVR www.skvr.nl en MBO onderwijsinstellingen zoals het Zadkine- en Albedacollege?

afbeelding van Hans van Weelden

Ik heb zojuist de aanvraag compleet vernieuwd op basis van de commentaren en adviezen van het Fonds voor Cultuurparticipatie. Door een misverstand is dat pas in een laat stadium gedaan omdat ik in eerste instantie meende dat de aanpassingen via de commentaarlijn zouden worden doorgevoerd. Alsnog bij deze. Er resteert slecht geringe tijd tot de closing date (31 januari 2018) voor aanvullend commentaar.

Mocht er belangwekkende informatie ontbreken voor een goede beoordeling dan hoor ik dat graag voor 31 januari 2018 zodat ik nog aanvullend kan reageren. Hartelijk dank.

afbeelding van Hans van Weelden

Beste Daniëlle,

Ik was nog zo gefocussed op de eerste commentaren van Anne Arnikhof dat ik onderstaande reactie aan Anne adresseerde.

Met vriendelijke groet,

 

Hans van Weelden

afbeelding van Daniëlle Koelemij

Beste Hans, aan wie jij je antwoorden richt is niet van belang. Wel van belang is dat je aanvraag nu veel helderder omschreven is en dat is mooi. Groet Daniëlle

afbeelding van Hans van Weelden

Beste Anne,

Hartelijk dank voor de suggestie om actieve kunstbeoefening toe te voegen aan de randprogrammering.

We zijn daar hard mee aan de slag gegaan en hebben een aantal activiteiten toegevoegd aan de randprogammering.

Voor wie zelf met zijn camera aan de slag wil is er vier dagen lang een overvloed aan activiteiten. Activiteiten waarin fotografen twee uur lang intensief met hun hobby aan de slag kunnen door zelf actief te fotograferen.

Overzicht randprogrammering Fotofestival aan de Maas

FotoWalk

Tijdens de Fotowalk maken deelnemers kennis met de bijzondere plekjes in Rotterdam. Instawalk010 organiseert een fototocht langs bekende en onbekende spots. Tijdens deze fotowalk is er voldoende gelegenheid om te fotograferen en met elkaar van gedachten te wisselen over de beste plek en manier om de highlights van Rotterdam op een bijzondere manier vast te leggen.

Landschapsfotografie op zijn best

Eén van Nederlands bekendste natuurfotografen, Bas Meelker, geeft de bezoekers een kijkje in zijn keuken. Om tot zijn romantische kleurrijke landschappen te komen, maakt Bas veel gebruik van filters. Filters die iedere analoge fotograaf standaard in zijn portefeuille had, maar die in het digitale tijdperk een beetje in de vergetelheid zijn geraakt. Inmiddels zijn de filters bezig aan hun comeback en ontdekt ook de digitale generatie hun kracht. Wie anders dan Bas Meelker kan hun de fijne kneepjes van het vak laten zien? Het bekende filtermerk Benro bracht onlangs zelfs een complete filterlijn uit onder de naam van deze fotograaf.

Magie uit de Maas

In 1842 ontdekte de Engelse fotopionier Sir John Herschel een oplossing van twee ijzerzouten die na droging lichtgevoelig is. Door belichting vormen deze twee ijzerzouten een onoplosbare ijzerverbinding met een kenmerkende blauwe kleur: de cyanotype. In de workshop van Rens Horn leren de deelnemers stap voor stap hoe deze leuke en eenvoudige techniek werkt. Zij maken hun eigen lichtgevoelige papier waarop ze met behulp van de zon of een andere UV-lichtbron hun foto belichten. Na belichting van het papier wordt de afdruk ontwikkelt in het water van Maas waardoor de karakteristieke blauwe kleur tevoorschijn komt. Een spectaculaire stap die door deelnemers vaak als magisch wordt ervaren.

Straatfotografie, what else?

Rotterdam en straatfotografie zijn voor de fotograaf bijna synoniem. Een workshop straatfotografie ontbreekt dan ook niet in het programma. Een bekende straatfotograaf trekt met een groep fotografen de stad en toont de verschillende werkwijzen waarop je als straatfotograaf aan de slag kunt. Wat is de beste plek? Hoe benader je de mensen op straat? Wat is het beslissende moment?

Urban Photo Race

De Urban Photo Race, de ultieme uitdaging voor urban fotografen, start dit jaar tijdens het festival vanaf het Deliplein. De onder jongeren zeer populaire fotomarathon leverde vorig jaar bijzondere inspirerende fotoseries op. Dat maakt de uitdaging voor de straatfotograaf nog groter. De deelnemers krijgen de opdracht om binnen een vastgesteld thema steeds drie foto’s te maken binnen een bepaald tijdslimiet op steeds een andere locatie in Rotterdam. Via verschillende checkpoints neemt de organisatie hen mee in een krankzinnige race langs bekende en minder bekende punten van de stad. Doel is de stad te ontdekken, andere verwoede urbanfotografen te leren kennen en het uiterste uit je creativiteit te halen door de verschillende opdrachten binnen één thema vast te leggen en zo tot de ultieme serie te komen.

Om honger van te krijgen [Foodfotografie]

Aan het Deliplein bevindt zich de Fenix Food Factory. Een culinaire broedplaats, waar allerhande lokaal of ter plekke geproduceerde producten te koop zijn. Een plek om boodschappen te doen, te leren hoe de producten gemaakt worden en om ambachtelijke smaken te ervaren. Voor fotografen is er echter nog meer te halen. Tijdens een workshop foodfotografie leren zij hoe je deze lekkernijen zo smakelijk mogelijk kunt stilleren en fotograferen. Het oog wil tenslotte ook wat.

Kijkje in de glazen bol

Tijdens deze workshop zet de bekende Rotterdamse fotograaf Rob Doolaard de beleving van de bezoekers op zijn kop. Gewapend met een glazen bol gaan de deelnemers op pad door Rotterdam. Wie door de bol kijkt, ziet de stad door heel andere ogen. Een fascinerend gezicht, maar hoe kun je dit vastleggen? De fotograaf leert de deelnemers alle ins- en outs om deze fantasiewereld vast te leggen op de gevoelige plaat.

Volgens de curator

Het Fotofestival aan de Maas roept alle vrijetijdsfotografen in Nederland op om seriematig werk in te leveren. Uit de ingezonden series wordt een selectie gemaakt door een curator. We doen dat op de place to be voor fotografen: het Nederlands Fotomuseum, hartje Rotterdam. De tentoonstelling vormt daarmee een inspiratiebron voor andere fotografen, maar laat ook andere bezoekers genieten van de kwaliteit van dit werk. Curator Nicole Robbers (beeldredacteur NRC en hoofdredacteur van Hollandse Beelden) gaat de uitdaging aan om in een tijd waarin vrijwel iedereen foto’s maakt een expositie samen te stellen met het beste wat de vrijetijdsfotografie te bieden heeft. Voor de tentoonstelling gaat zij op zoek naar projecten met de zogenaamde stopkracht van het beeld. De kijker moet als het ware even naar het werk toe worden gezogen. In verwondering en bewondering. Tijdens het festival zal Nicole haar keuze toelichten tijdens een rondleiding langs de expositie en de deelnemers meenemen in de geheimen van het seriematig werken.

Street art route

In 2016 won de street art route Rotterdam de bekende RET Aardig Onderweg award. Bekende nationale en internationale street art artiesten kregen de uitnodiging om een spetterende muurschildering te maken op bijzondere plekken in de stad. Deze eyecatchers zie je soms al van verre, maar duiken soms ook op op onverwachte hoeken. Samen met een gids ontdekken deelnemers de verrassende street art kunstwerken op deze fotogenieke plekken. Een ontdekkingstocht waarin deelnemers Rotterdam van een andere kant leren kennen.

Tips and Trics

Fotograferen is niet alleen doen, maar ook reflecteren. Veel fotografen zijn op zoek naar de WOW-factor, maar hebben moeite om zich te onderscheiden tussen al die duizenden foto’s die elke dag worden gemaakt. Ervaren fotobesprekers van de Fotobond geven tijdens het fotofestival advies hoe fotografen hun fotografie kunnen verbeteren en zo een stapje dichter bij de WOW-factor komen. Gevorderde fotografen kunnen hun portfolio of fotoproject voorleggen aan de experts voor een frisse blik en een onafhankelijke mening.

Fotoboekenmarkt

Als je erlangs loopt ruik je het al. De geur van oude boeken. Het verzamelde bouquet van de verschillende huishoudens en planken die deze boeken ooit bevolkten. Vol verwondering vraag je je af hoe zo’n mooi boek ineens in deze kraam terecht kwam. Even probeer je je te beheersen, maar al snel ben je verkocht. Dat boek kwam toch niet voor niets op je pad? Het was precies dat ene exemplaar waarnaar je al zo lang op zoek was. Voor alle bezoekers die dit gevoel herkennen is er de fotoboekenmarkt om lekker tussen de boeken te snuffelen.

Stadsnatuur van dichtbij

Dat de stad ook natuurliefhebbers iets te bieden heeft, kunnen de deelnemers zelf ervaren tijdens de workshop stadsnatuur. Fotograaf Bob Luijks laat de bezoekers zien hoe dichtbij de natuur in de stad vaak is. Hoe mens en dier zonder dat wij het weten, steeds dichter bij elkaar leven. De populariteit van de natuur in de stad neemt dan ook nog steeds toe onder fotografen. Maar waar ontdek je dit verborgen natuurschoon en hoe leg je het vast? Bob heeft de antwoorden op deze en andere vragen.

Van vorenstaande activiteiten zijn de volgende activiteiten te rangschikken onder actieve kunstbeoefening:

Fotowalk

Magie aan de Maas

Straatfotografie, what else?

Urban Photo Race

Om honger van te krijgen

Kijkje in de glazen bol

Stadsnatuur dichtbij

Begroting

De begroting voor de activiteiten op het Deliplein ziet er als volgt uit:

Kosten

Containers huur en plaatsen 9.000

Projectbegeleiding                 6.000

Bijkomende kosten                2.000

Inrichtingskosten                   4.000

Lezingen                                  500

Zaalhuur                                  500

Straatfotografie, what else?     400

Fotowalk (2x)                           500

Urban Photo Race                   400

Kijkje in de glazen bol              500

Foodfotografie                          500

(huur kramen)                           200

Totaal                                   24.500

Opbrengsten

Verhuur ctrs aan commerciële partijen 1.500

Bijdrage deelnemers                             4.000

Sponsoring diversen                             1.000

Subsidies                                             18.000

Totaal                                                   24.500

Hierbij verzoeken we Het Fonds voor Cultuurparticipatie de delen van ons programma te subsidiëren die vallen onder de noemer ‘actieve kunstbeoefening’ voor een bedrag van € 9.000 [ Oorspronkelijke aanvraag die gericht was op het gehele programma van het Fotofestival aan de Maas bedroeg               € 15.000].

Wij ervaren het als zeer prettig dat we via deze methode “Je maakt het mee’ in de gelegenheid gesteld worden sommige bakens te verzetten.

We verwachten dat we op deze wijze een juiste invulling geven aan de omschrijving ‘actieve kunstbeoefening.

Met vriendelijke groet,

Hans van Weelden

afbeelding van Daniëlle Koelemij

Beste Hans, laat ik mezelf kort introduceren: ik ben coach op dit interactieve platform en geef tips, adviezen en inspiratie; zodat je jouw idee voor innovatieve actieve cultuurparticipatie in de vrije tijd kunt vervolmaken. Fondsadviseur Anne geeft aan dat jouw aanvraag zich meer moet richten op het experiment en op actieve deelname tijdens het festival.

Jouw meedenkvraag richt zich op het betrekken van jongeren en hoe ze te motiveren om seriematig fotowerk in te sturen. Jullie zijn al actief op Instagram en Flickr, mijn tip is om actief van die sociale media gebruik te maken om je doelgroep te bereiken en mee te laten doen. Laat (jonge) fotografen beelden plaatsen op hun eigen accounts, met een toepasselijke en goed vindbare hashtag zoals #Maasfotoserie of #FfadM. De x-aantal beste fotoseries krijgen tijdens het festival als prijs een workshop van een bekende fotograaf. Die beelden kun je ter plekke printen of op beeldschermen tonen en maken dan ook onderdeel uit van de expositie tijdens Fotofestival aan de Maas.

Dit is een meedenkadvies om je op een nieuw spoor te zetten, succes met het bedenken van een variant die perfect bij FfadM past.

Pagina's