menu denk mee beslis mee maak mee

The FMC Collective

REPRESENTING, CONNECTING AND EXPOSING THE...

Stichting FMC Collective i.o.
22 september 2017 tot 21 september 2018
e-culture, muziek
jongeren, volwassenen
onze website
€10.000

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee
Login of registreer om dit project te volgen.

Ga direct naar de reacties

The FMC Collective

REPRESENTING, CONNECTING AND EXPOSING THE FEMALE VOICES IN DUTCH HIP HOP MUSIC.

afbeelding van Marieke van Dis

Ingediend door:

Marieke van Dis

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Hoe kunnen wij de mindset van een subcultuur t.o.v. vrouwelijke artiesten positief veranderen?

Wat ga je doen?: 

Je hoort iedereen klagen; waar zijn die females in the scene? Er zijn te weinig vrouwen die rappen. Er zijn vooral te weinig échte vrouwen die rappen of hip hop muziek maken. Meiden die binnen maar vooral buiten de commerciële paden bezig zijn met rap, MC’ing, hip hop muziek, producing, spoken word enzovoorts. Maar wij weten dat die meiden er wel zijn. Hoe komt het dat je ze niet ziet, vertegenwoordigt op je facebook tijdlijn, maar ook op de Nederlandse urban platformen zoals Puna, 101bars, en TopNotch. Waarom zie je geen female MC’s hosten in de clubs op het Leidseplein?

Wij gaan een collectief vormen om deze vrouwen te laten zien – te pushen, te verbinden, te representeren. En hoe anders dan collectief, want samen staan we sterker. Samen bereiken we meer en zijn we zichtbaarder. Als we elkaar supporten kan niemand om ons heen. Als we elkaar verder helpen, gaan we samen vooruit. Dat doet The FMC Collective, als platform, als merk en als collectief.

Platform; We geven de vrouwen in de hip hop scene een gecontroleerde omgeving om zich in te ontwikkelen en presenteren. Om elkaar uit te dagen, feedback te geven, te coachen en te stimuleren om verder te gaan. Maar ook bieden wij een platform wat de zichtbaarheid van deze meiden vergroot ten opzichte van de gehele Nederlandse urban scene.

Brand; The FMC Collective is een strategisch opgebouwd merk ten behoeve van het vrouwelijk perspectief in de hip hop muziek, een ‘branded network’ dat zich zowel on- als offline manifesteert.

Collective; The FMC Collective is een collectief dat niet afgebakend is, maar dat toegankelijk is voor elke jonge vrouw met muzikale ambities. Een transparant collectief dat open staat voor feedback, input en response uit alle hoeken. Een collectief dat niemand uitsluit, maar dat wel strategisch gemodereerd wordt om kwaliteit te waarborgen. Een collectief dat bij deze tijd aansluit omdat het zich richt op middelen, on- en offline, die relevant en up to date zijn.

Hoe ga je te werk?: 

Ons Release Plan beschrijft hoe wij in 4 fases The FMC Collective aan een de Nederlandse hip hop scene zullen presenteren. Dit zijn stappen die we gedurende het eerste operatieve jaar van de stichting zullen ondernemen. Ook kijken wij natuurlijk naar de toekomst; de mogelijkheden die wij zien voor dit initiatief en de positie die wij in zullen gaan nemen op de langere termijn.

Phase 0. Branding
Het bouwen van een duidelijk merk; een beeld, een lijn van ontwikkeling en een krachtige boodschap. Waar staan wij voor? Waar zijn wij te vinden en hoe kan men ons herkennen? Op deze vragen wordt eerst antwoord gegeven, zodat wij met The FMC Collective sterk en overtuigend naar buiten kunnen treden.

Phase 1. Participation
The FMC Collective valt en staat met haar netwerk. De kern van het initiatief is immers de participatie van jonge vrouwelijke hip hop talenten en artiesten in verschillende stadia van hun carrière. Wij hebben als founders met ervaring in de scene een groot netwerk om ons heen, zowel van organisaties als individuen. Het activeren van dit netwerk, en hoe we dit gaan doen, is daarom essentieel.

Phase 2. Exposure
Wanneer ons netwerk aan boord is, is het tijd voor The FMC Collective om zichzelf te bewijzen. Er moet actie komen. Alle online platformen moeten operationeel zijn, en wij gaan ons presenteren naar buiten toe als merk en collectief. De tweede fase gaat dus om de officiële lancering naar de buitenwereld. Na maanden content genereren, een netwerk enthousiasmeren, connecties maken en bouwen aan een duidelijk verhaal en merkrepresentatie zal The FMC Collective aan het einde van de zomer 2017 naar buiten treden. Dit doen we ‘with a bang’; The FMC Collective Official Release Event. Het Official Release Event zal de eerste officiële manifestatie zijn van The FMC Collective. Dit kan verschillende vormen aannemen, maar onze ambitie is om in een kleine concertzaal of clubruimte een line-up van DJ’s en vrouwelijke rapartiesten te verzorgen die onder The FMC Collective, maar vooral als individu, performen. Wij zullen onze Release zorgvuldig plannen, omdat men een eerste indruk maar één keer kan maken.

Phase 3. Involvement
Na de aftrap moeten we duurzame lijnen uitzetten om op regelmatige basis activiteiten te kunnen organiseren. Zo zorgen we voor zichtbaarheid en bouwen we aan geloofwaardigheid. Het is in deze fase onze taak om mensen geboeid, gemotiveerd en betrokken te houden door onze activiteiten. Talentontwikkeling en verbinding zullen in deze fase een grotere rol gaan spelen. Daarom zullen wij evenementen gaan aanbieden om ambitieuze vrouwen te ontwikkelen en verbinden. Dit zullen vaak kleinschalige en intiem opgezette evenementen zijn, om toch een soort exclusiviteit en kwaliteit te waarborgen.

Evenementen die wij op regelmatige basis zullen gaan organiseren zijn workshops, jam sessies & Gettogethers, club hostings en gigs voor betrokkenen bij het platform. Daarbij ondersteunen we zowel creatieve- als ondernemersambities in het netwerk.

Phase 4. Growth
De laatste fase gaat over onze lange termijn-doelen. De vraag waar we onszelf zien over vijf jaar, wat onze rol en positie zal zijn in het Nederlandse hip hop-veld en hoe we denken dat zowel The FMC Collective als de Nederlandse hip hop zich zal doorontwikkelen in de komende jaren. Deze fase gaat over het uitstippelen van onze potentie en dromen.

Met wie werk je samen?: 

The FMC Collective bestaat uit drie ambitieuze jonge vrouwen, die ieder actief zijn in de Nederlandse muziek- en performing arts scene. Marieke van Dis, zakelijk leider, heeft business instinct. Ze is de drive achter The FMC Collective en is de strategische denker. Naast haar werk als zakelijk coördinator bij RIGHTABOUTNOW INC., Urban Arts Agency, is ze onlangs de urban muziek in gestapt. Als spoken word performer, toen als poet on beat en zo is ze als vanzelf als MC aan de slag gegaan in verschillende Amsterdamse clubs onder de naam SNOWWHITE.
Angelika Naingie, productioneel leider, heeft een creatieve en ambitieuze mind. Haar passie is om plekken te creëren waar andere creatieve jonge mensen zich thuis voelen, waar zij alle middelen vinden om muziek te maken, te schrijven en jammen met gelijkgestemden. Dat is ook merkbaar in het uitgebreide netwerk dat ze heeft opgebouwd in haar beginnende carrière als rapper en spoken word artist. Ze heeft praktische ervaring in productie en event management door het organiseren van Kickin’ It Old Skool, een urban culture-event in Rotterdam dat in augustus zijn tweede editie heeft. Angelika is hands-on en weet door haar spirit de juiste mensen te verenigen en activeren.
Melissa Kasteleijns, brand manager, is een conceptuele denker die veel waarde hecht aan de boodschap die haar werk uitstraalt. Ze heeft als grafisch vormgever veel ervaring met creatieve opdrachtgevers, zoals het ‘branden’ van artiesten. Ze ziet in The FMC Collective een interessante uitdaging, en is dus bereid om op de lange termijn mee te investeren in het bouwen van het collectief.

De voornaamste partner van The FMC Collective is RIGHTABOUTNOW INC. Met hen delen we een kantoorruimte, en gezamenlijke doelen en ambities voor het culturele veld.

RIGHTABOUTNOW INC. is een Urban Performing Arts Centre in Amsterdam. RAN INC. wil het gebruik van Urban arts als uitingsvorm stimuleren. Daaronder verstaan zij zowel het vertegenwoordigen van Urban arts in de programmering van theaters, als het stimuleren van culturele uitingen onder verschillende grootstedelijke doelgroepen. Door deze te combineren geven zij een actueel beeld van kust en cultuur onder de grootstedelijke bevolking. In andere woorden, brengen zij hetgeen wat mensen tegenwoordig bezig houdt en wat zij als uitingsvorm gebruiken naar een verder ontwikkelde, podiumwaardige vorm. Zodoende creëren zij een voedingsbodem voor kunst en cultuur, door hen kennis te laten nemen van culturele uitingsvormen. Naast het produceren van Urban theatervoorstellingen en festivals, faciliteren zij talentontwikkelingsprojecten en bieden ze zowel zakelijke als artistieke ondersteuning. De visie van RAN INC. is dat innovatie in de kunsten schuilt in de grootstedelijke, maatschappelijk geladen cultuuruitingen die via non-traditionele wegen en met nieuwe multidisciplinaire vormen het podium bereiken. Diversiteit en gelijkwaardigheid zijn daarbij de kernwaarden.

RIGHTABOUTNOW INC. is een waardevolle partner, omdat founders Marjorie Boston en Maarten van Hinte optreden als mentoren op zowel zakelijk als creatief vlak. Hun ervaring in de sector telt maar liefst 30 jaar, waarin zij niet alleen aan de wieg stonden van het Nederlandse urban theater. Zij hebben ook artiesten geproduceerd onder MC Theater en Made in da Shade, zoals the Flexican en Flinke Namen.

De randstad kent naast RIGHTABOUTNOW INC. veel initiatieven die gericht zijn op het bieden van een podium voor jonge, nieuwe acts buiten het commerciële circuit. Met deze organisaties delen wij eenzelfde missie, en we benaderen hen voor samenwerking m.b.t. het faciliteren van onze activiteiten. Wij noemen Nowhere, Solid Ground Movement, Studio West en Current Skies. Wij hopen zo meerwaarde te creeren voor talentontwikkeling en educatie.

Wat is verder van belang om te weten?: 

Wij omschrijven The FMC Collective als een branded network. Dit is geen officiële term, maar een nieuw concept dat wij introduceren. Wij omschrijven het branded network als volgt:

Een branded network is een netwerk van individuen dat zich online, maar ook offline manifesteert en naar buiten treedt onder een gezamenlijk merk. Een branded network is toegankelijk voor iedereen, zoals ook een persoonlijk sociaal netwerk dat zou zijn. Echter wordt het strategisch gemodereerd door het ‘merk’, dat bepaalt hoe de activiteiten binnen het netwerk naar buiten treden. Dit gebeurt o.a. door een naam of beeldmerk te koppelen aan alle officiële uitingen van het netwerk.

Onze boodschap wint aan kracht door ons te associëren met vrouwen die stappen gemaakt hebben als artiest in de hip hop. De zogenaamde uitzonderingen die de regel bevestigen. Zij kunnen als rolmodel fungeren voor de meiden in het netwerk, maar ook de professionaliteit van het merk laten zien. Hiermee beogen we niet om het management van deze grote vrouwelijke artiesten op ons te nemen, maar slechts dat ze zich uitgesproken achter ons initiatief scharen. Dat kan zijn door open te staan voor content creation in de vorm van interviews, door hun werk te delen op ons online platform, of door goede raad en tips te delen met de ambitieuze meiden in het netwerk. Ook zullen we hen kunnen boeken als headliner op grote evenementen vanuit het collectief, en vragen voor workshops die het doel van het collectief ondersteunen.

Het netwerk van The FMC Collective staat open voor iedereen; iedere jonge vrouw die ambities heeft in de hiphop muziek is vrij om het platform te benutten. Wij zullen eerst meiden gaan werven in onze eigen kringen, om hen te enthousiasmeren en actief bij de vorming van het collectief te betrekken. Wij streven ernaar om in ieder geval een sterke, actieve kern op te bouwen van meiden die op lange termijn bij het collectief betrokken blijven en meegroeien.

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
1 Online Platform 100 5000
1 Release Event 10 400
4 Workshops 40 -
4 Jam Sessions 40 200
- Hostings & Gigs 20 1000
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Wij blijven om ons heen horen dat er te weinig meiden in de scene zijn die van zich laten horen. Maar wij zien dat ze er wel zijn. Sterker nog, ze zijn er en ze hebben nog potentieel ook. Helaas lijkt de Nederlandse urban muziekscene er niet op te zijn gemaakt om vrouwen de ruimte te geven. Met name de commerciële hip hop muziek wordt gedomineerd door artiesten als Adje, Cho, Broederliefde, SBMG, Jairzinho, Frenna, Ronnie Flex, Jonna Fraser, Lil Kleine en ga zo maar door. De enige ‘queens of the scene’, de meiden waar je wat van hoort in het commerciële vlak, zijn I AM AISHA en Latifah. Ookal hebben deze meiden zich al alom bewezen als MC’s, het lijkt alsof ze in een bepaalde persona worden gedwongen. We zien meiden met felgekleurde pruiken, lange nagels en bontjassen. De ‘bad bitch’-identiteit á la Nicki Minaj lijkt de norm. Sexy mag, vinden wij, maar laten we vooral plaats maken voor de meiden die niet zijn opgesmukt door de platenbazen - die toch vooral bepalen waar jong Nederland naar luistert. Meiden die in de eerste plaats muzikanten zijn, die zichzelf laten zien in hun muziek en hun teksten, die respect hebben gewonnen in hun plaatselijke cirkel door vooral hun eigen ding te doen.

Maar laten we ons nu richten op wat er onder het commerciële oog gebeurt in de muzikale scene van de grote steden. Grote steden kennen een groot aantal jonge creatieven, die hun persoonlijke netwerk opbouwen door een combinatie van uitgaan en social media. De social circle is anno 2017 groter dan ooit. Mensen die met elkaar opgroeien, elkaar tegenkomen in de club en elkaar vinden in de urban muziekscene. Maar ook mensen die online connecten, volgen, en zo hun kennis en inspiratie vinden. De grote stad kent MC’s, DJ’s, rappers en producers die binnen hun eigen on- of offline netwerk bezig zijn met het ontwikkelen van hun talent. Sommigen weten hun ambities naar een hoger niveau te tillen, en er zelfs geld mee te verdienen. Anderen ontbreekt het aan een plek of middelen om verder te kunnen groeien. Gelukkig zijn er, met name in de randstad, genoeg plekken waar die ontwikkeling gefaciliteerd wordt. Neem bijvoorbeeld Studio West, Nowhere, Hip Hop Huis en RIGHTABOUTNOW INC. Maar alsnog, met zoveel kansen voor nieuw talent, stellen wij de scene de vraag; Where the ladies at?

Om dit statement te onderbouwen; Google maar eens ‘succesvolle vrouw in hip hop’. Welke namen verwacht je naar boven te halen? Wat je echter krijgt is de harde online waarheid. Er wordt gepleit voor meer vrouwen in de Nederlandse hip hop. Google made my point. En niet alleen het mijne, maar dit zijn ook de woorden van Jaap van der Doelen (2014, hiphopinjesmoel.nl). Hij beschrijft hoe het gebrek van vrouwelijke stemmen in de hip hop muziek schadelijk kan zijn voor het genre.

“Het vrouwelijk perspectief heeft, ondanks zijn ondervertegenwoordiging, wel van het begin af aan al onderdeel van de hiphopcultuur uitgemaakt. Nu het zo naar de achtergrond dreigt te verdwijnen, gaat er dus iets verloren. Dat leidt niet alleen tot een versmalling van het genre en een verschraling van het aanbod, hiphop dreigt er mee aan relevantie te verliezen.”

Deze versmalling is wat we nu herkennen in de commerciële Nederlandse hip hop. De hype die wordt veroorzaakt door bepaalde groepen met een sound die aanslaat, zorgt dat iedere artiest, producer en artist manager er met dollar tekens in zijn ogen bovenop springt. Met als resultaat meer van hetzelfde. Een normale marktwerking waarschijnlijk, die al zolang hip hop bestaat bepalend is voor de doorontwikkeling van het genre. Zo stelt ook Van der Doelen, terugkijkend op de originele opkomst van hiphop in the States:

“Rap werd destijds vaak gelijkgesteld aan agressie. Dat beeld werd weliswaar niet gedeeld van binnenuit, maar als dat vervolgens van buitenaf wel geprojecteerd wordt, en de meest populaire acts daar allemaal aan voldoen, gaan de platenmaatschappijen op hun beurt voornamelijk investeren in méér acts die aan dat cliché voldoen. Die brengen tenslotte het meeste geld in het laatje. Op die manier stelt het incorrecte beeld van buitenaf de werkelijkheid binnenin het genre steeds meer bij.”

Op een zelfde manier is een gebrek aan vrouwen dus slecht voor hiphop. Als er geen vrouwelijke sterren zijn, lijkt er van buiten af geen plek voor vrouwen in rap, waardoor er niet meer in vrouwelijk talent wordt geïnvesteerd en het vrouwelijk perspectief verder en verder naar de achtergrond verdwijnt. Van der Doelen bevestigt ook de enige uitzondering hierop; de eerder genoemde ‘Gangster Bitch’-persona. Iedere vrouwelijke rapper die wereldwijde sterrenstatus geniet zet zich zelfbewust weg als sexobject, over de top en met attitude. Wij zijn absoluut fan van Nicki Minaj, Lil’ Kim en Remy Ma en hebben geen probleem met hoe ze hun seksualiteit presenteren. Maar ze zijn daarmee wel de uitzondering die de regel bevestigt; dit is een imago dat erg makkelijk in een door mannen gedomineerd genre te verkopen is.

Daarom zoeken wij een plek voor de meiden die trouw blijven aan hun eigen identiteit als vrouw en muzikant. En hiermee respect afdwingen in een door mannen gedomineerd genre. De ambitieuze meiden die nog niet op commercieel vlak zijn doorgebroken, maar zonder meer iets toevoegen aan de Nederlandse hip hop muziek. Het hoognodige vrouwelijk perspectief waardoor het genre blijft ontwikkelen. Deze meiden gaan wij verenigen en laten zien.

Begroting: 

De kosten voor het manifesteren van The FMC Collective als merk bestaat grotendeels uit het opbouwen van online mediakanalen, een beeldmerk en uitgebreide huisstijl. Daarbij is de content voor het gehele jaar begroot op €200,00 per maand. Dit betreft copywriting, foto- en video uitingen die op regelmatige basis naar buiten zullen treden. Deze vergoeding zal ten goede komen aan de brand manager, die ook de huisstijl en website design voor haar rekening neemt. De promo video van het The FMC Collective-concept is apart begroot, aangezien dit een groot aandeel heeft in onze promostrategie ten tijde van de platform release.

De productiekosten zijn begroot aangaande het Release Event in een ‘concert meets clubavond’-vorm. Alsmede onder productiekosten vallen de kosten voor (tenminste) vier workshops, die we ons netwerk zullen aanbieden. Wij zullen in de kosten tegemoet worden komen door onze partners, RIGHTABOUTNOW INC., Studio West en Nowhere – afhankelijk van de locatie.

De personele kosten zijn gebaseerd op een onkostenvergoeding voor de uitvoerenden gedurende het eerste voerjaar. Zij verzorgen samen het dagelijks bestuur van de stichting, en doen dit op vrijwillige basis. Dit is een persoonlijke investering, aangezien de stichting het eerste jaar in oprichting is. Ons streven is om deze kernfiguren op termijn voor hun werkzaamheden te kunnen honoreren. De vergoeding die benoemt is onder verschillende posten ‘ondersteuning’ zal gaan naar vrijwilligers die de stichting ondersteunen in werkzaamheden.

De bureaukosten zijn een inschatting van alle kosten die gemoeid zijn met de oprichting en bedrijfsvoering gedurende het eerste jaar, waaronder inventaris en kantoorbenodigdheden. Wij begroten advieskosten omdat we wellicht advies nodig hebben op gebied van bedrijfsvoering van externen, zoals ook in de financiele verantwoording en notariële diensten.


afbeelding van Rob Berends

Beste Marieke,

Welkom op dit platform! Ik denk graag met je mee om van dit idee een kansrijke aanvraag te maken. Je hebt de ambities met The FMC Collective uitvoerig verwoord. Ik begrijp dat je in een jaar tijd deze nieuwe organisatie een stevige plaats in de hip hop scene wilt geven, om daarmee females een veel grotere zichtbaarheid te geven en dus meer succes. Een mooi doel!

Om je aanvraag bij deze subsidieregeling kansrijker te maken raad ik je aan een onderdeel/project uit dit grote geheel te kiezen. Zoals de aanvraag nu is geformuleerd ontstijgt hij het niveau van een project (beperkt in tijd, doelen, deelnemers en samenhang) en betreft het de start van een nieuwe organisatie met een lange termijn doel. Dat past niet bij deze subsidieregeling. Mocht je toch graag een beroep op deze subsidieregeling willen doen en je gaat een onderdeel tot project maken geef ik je als advies mee om heel concreet te zijn in wat je gaat doen en ook de deelnemers hierin aan het woord te laten: wat willen die zelf? En wat zijn ze bereid zelf te doen om verder te komen. Dat zijn elementen die bij deze subsidieregeling horen.

Maar het is natuurlijk helemaal aan jou/jullie of je dit wilt. Misschien zijn er elders subsidieregelingen of financiers die beter aansluiten bij het lange termijn doel van The FMC Collective.

Ik lees wel weer van je.

Vriendelijke groet,

Rob