menu denk mee beslis mee maak mee

EuroSing - Heroes of our Time

Zoek de Blauwe Steen (Stichting Rise Events)
19 januari 2018 tot 21 januari 2018
muziek, theater
jongeren, volwassenen
onze website / check facebook
€5.000

Dit project wil subsidie. Geef je stem! Denk mee Beslis mee Maak mee
nog geen stemmen...
Nog 13 dagen om te stemmen

Ga direct naar de reacties

EuroSing - Heroes of our Time


afbeelding van Zoek de Blauwe Steen Producties (Arnout, Olga & Camilla)

Ingediend door:

Zoek de Blauwe Steen Producties (Arnout, Olga & Camilla)

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Immersief en interactief theater is een groeiend genre dat helaas nog steeds buiten de reguliere financieringen valt. We zoeken naar wegen om dit wel voor elkaar te krijgen, om te groeien als genre en als organisatie

Wat ga je doen?: 

Ieder jaar gooien de landen van Europa hun meest unieke performers in de strijd in de beroemdste liedjescompetitie van de wereld: EuroSing. De competitie is indrukwekkend, de deelnemers zijn indrukwekkender en niemand weet welke andere spelletjes er gespeeld worden achter de glittermaskers en windmachines. In 2018, temidden van de stijgende Europese spanningen, wordt de wedstrijd gehouden in Nederland. Wie wordt de winnaar? Kan een Europese clash worden afgewend? Welkom bij EuroSing!

“EuroSing 2018: Heroes of our Time” is een interactief en immersief theaterspel dat voor en achter de schermen van Europa’s meest extravagante liedjesfestijn speelt. Deelnemers schrijven een personage dat deel uitmaakt van een de Europese teams. Deze teams hebben vervolgens 24 uur om een gedenkwaardige show uit de grond te stampen, inclusief een eigen liedje, een act en kostuum. En om alle (inter)nationale spanningen het hoofd te bieden.

"EuroSing 2018: Heroes of our Time" vindt plaats van 19 tot 21 januari 2018 in het Blue Collar Hotel in Eindhoven. Het evenement is bedoeld voor (amateur)acteurs uit heel Europa die een affiniteit hebben met improvisatietheater (rollenspel), muziek en kostuumontwerp. Daarbij hopen we positief teamwerk, creativiteit en diversiteit te stimuleren.

Zoek de Blauwe Steen heeft inmiddels meerdere immersieve theaterevenementen in Nederland en België georganiseerd. Met "EuroSing 2018: Heroes of Our Time" willen we een eerste stap over de grens zetten en liefhebbers van het genre uit Nederland en Europa met elkaar verbinden.

Hoe ga je te werk?: 

Doelstellingen
“EuroSing 2018: Heroes of our Time” is een interactief en immersief theaterspel dat voor en achter de schermen van Europa’s meest extravagante liedjesfestijn speelt. Deelnemers schrijven een personage dat deel uitmaakt van een van de Europese teams. Deze teams hebben vervolgens 24 uur om een gedenkwaardige show uit de grond te stampen, inclusief een eigen liedje, een act en kostuum. Ondertussen probeert ook de politiek grip te krijgen op de show en is het aan de deelnemers deze spanningen het hoofd te bieden.

“EuroSing” is een eenmalig weekendevenement, waarin we drie doelen willen bewerkstelligen:

  • We willen amateurkunstenaars laten ontdekken dat ze meer durven dan ze denken. Door een veilige emotionele (groeps)omgeving te bieden waarin falen een essentieel deel is van het creatieve proces en durven belangrijker dan succes, willen we deelnemers aanmoedigen om een stapje verder te zetten dan gewoonlijk. Alle teams zullen daarbij worden ondersteund door professionele coaches (op het gebied van zang, kostuum en techniek) zodat iedereen op zijn niveau iets bij kan leren.
     
  • In deze tijd van Brexit, de eurocrisis en de skepsis over de EU die ook in Nederland vaak de boventoon voert, willen we een evenement maken dat (jong) volwassenen uit heel Europa verbindt. In het verhaal van “EuroSing” wordt de Europese politiek op een speelse manier op de hak genomen en worden deelnemers aangemoedigd om, ondanks alles wat er boven hun hoofden speelt, samen te blijven werken aan één creatief eindproduct. Dit om te vertellen dat wij, als burgers van Europa, onze gezamenlijke toekomst in handen hebben. En dat we verbondenheid en vriendschap moeten zoeken, boven verschillen en politieke geschillen.
     
  • Tenslotte willen we met “EuroSing” onszelf als organisatie uitdagen om te groeien in bereik en professionaliteit. De afgelopen twaalf jaar hebben we tientallen kleinschalige evenementen georganiseerd op het raakvlak van immersief theater, improvisatietoneel, live action roleplaying en alternate reality games. Deze expertise willen we, gecombineerd met extra budget van buiten, gebruiken om een groter publiek aan te spreken, onze technische ondersteuning te verbeteren en samen te werken met professionele coaches uit diverse disciplines. De ervaring die we opdoen willen we vervolgens graag weer delen met andere organisaties via blogs of vlogs (en uiteraard zullen er vanuit andere Europese landen organisatoren aanwezig zijn tussen de deelnemers, waarmee we graag van gedachten wisselen).

Daarnaast zijn er drie ontwerpvragen die we in ons evenement mee willen nemen:

  • Hoe breiden we de markt voor onze producties uit? (Hoe breken we de kleine immersieve theaterwereld van Nederland meer open?)
  • Hoe verbinden we immersieve kunstenaars uit heel Europa met elkaar? Wat kunnen we van elkaar leren?
  • Wat zijn de subsidie- en financieringsmogelijkheden voor dit genre?

Op dit moment is de markt voor immersieve theaterproducties in Nederland niet groot en veel organisaties (zoals de onze) hebben tot nu toe vooral gewerkt met beperkte budgetten op basis van kaartverkoop en eigen financiën. Door op zoek te gaan naar aanvullende financiering, de hulp in te schakelen van professionele coaches en de dialoog aan te gaan met andere organisaties in het genre, hopen we een nieuwe weg in te kunnen slaan en een productie neer te zetten die een breder publiek bereikt, ons als organisatie verder professionaliseert en een steentje bijdraagt aan de ontwikkeling van het immersieve en interactieve theateraanbod van Nederland.

Verloop van het evenement

Vrijdag 19 januari

  • 16:00: Deelnemers arriveren in het hotel en hebben tijd om zich te installeren en op te frissen
  • 17:00: Welkomstpraatje en kennismaking met de organisatie (spelleiding, coaches, vertrouwenspersonen). Korte theaterworkshop ter kennismaking en warming-up en om de emotionele veiligheid goed af te stemmen met elkaar.
  • 19:00: Gezamenlijk diner. Daarna voorbereiden op het begin van het spel.
  • 21:00: Begin van het spel. Openingsact. Uitdelen van de teamopdrachten. Hierna zijn teams vrij om te brainstormen over hun act, de muziek en de aankleding. (Elk team krijgt een klein budget om materiaal aan te schaffen) En om een planning voor de volgende dag  te maken. (Hier zullen ook de eerste politieke spelelementen worden ingezet).

Zaterdag 20 januari
Tijdens de gehele zaterdag gaan de teams aan de slag met hun act. Ieder team heeft een teambudget om kostuum- en decoronderdelen te kopen in Eindhoven zelf. Met deze onderdelen maakt elk team zelf de aankleding van hun show. Een aantal vaste punten gedurende de dag:

  • Ieder team zal worden bezocht door drie gespecialiseerde coaches (één voor zang, één voor kostuums, één voor choreografie en podiumpresentatie). Tijdens deze sessies (20 minuten per coach per team bij 20 teams) zullen de coaches vragen beantwoorden van de deelnemers en tips geven die de acts een stapje verder kunnen tillen. De coaches dienen daarnaast ook een veiligheidsfunctie: mochten deelnemers last krijgen van faalangst, de tijdsdruk of andere moeilijkheden gerelateerd aan hun optreden, dan zijn zij er om te helpen en gerust te stellen vanuit hun ervaring en expertise.
  • Ieder team zal geholpen worden door een techniekteam, die samen met hen een lichtplan opstelt en een technische doorloop doet.
  • De hele dag zal er een vertrouwenspersoon aanwezig zijn, waar mensen even kunnen ontladen (als ze daar behoefte aan hebben). Tevens houdt deze vertrouwenspersoon de emotionele veiligheid van de spelers in de gaten en draagt zorg voor eventuele klachten.
  • Via het theaterspel (de politieke spanningen tussen teams en in teams zelf) proberen we mensen te verbinden en uit te dagen. Er zullen bijvoorbeeld opdrachten worden gegeven om te spioneren bij andere teams, vriendschap te sluiten met landen om voorkeursstemmen te ronselen, etc.

‘s Avonds vanaf 21:00 zal de show live gaan. De show wordt gepresenteerd door twee hosts (nog te benaderen), in twee of drie talen (Nederlands, Engels, Duits/Frans) en is te zien in de zaal zelf of via een livestream. Tijdens de show moedigen we sportief gedrag aan: uiteraard spelen alle teams elkaars rivalen, maar altijd op een aanmoedigende manier (te vergelijken met de rol van het publiek en de juryleden in theatersport). Na de show zal er een afterparty zijn om te ontladen en het spel af te sluiten met elkaar.

Zondag 21 januari
Op deze dag is er geen spel meer. We nemen de tijd om via een workshop te ontladen en te evalueren (wat ging er goed, waar liep je tegenaan, wat neem je mee van het evenement). Daarna is het tijd om in te pakken en te vertrekken.

De week na het evenement
We moedigen mensen aan om contact te blijven houden via social media en hun verhalen te delen. Dit niet alleen om de ervaringen te kunnen documenteren (immersief theater is immers een vluchtige kunstvorm) maar ook als extra stukje emotionele veiligheid. Veel mensen ervaren een ‘dip’ na een intensief en emotioneel sociaal spel, dus is het goed om met elkaar te blijven praten. (Hier willen we ook werken met een buddy-systeem, waarbij iedereen iemand heeft om offline of online tegen te kunnen praten als daar behoefte aan is). Overigens zullen wij zelf de documentatie (filmfragmenten, foto’s, ervaringen) ook delen via onze website en social media: ter inspiratie voor andere organisaties en om het evenement ergens ‘fysiek’ te kunnen bewaren.

Deelnemers
“EuroSing” is een eenmalig weekendevenement waaraan ongeveer 200 mensen kunnen meedoen. Voor deze deelnemers richten we ons op kunstamateurs uit heel Europa, die interesse hebben of ervaring met immersief theater (of kunstvormen die daaraan grenzen zoals theatersport, live action roleplay, prison breaks of andere vormen van reallife gaming) en die ouder zijn dan 18 jaar.

Omdat we bewust ook buiten de grenzen van Nederland kijken, hebben we via social media contact gelegd met verenigingen en organisaties in heel Europa die zich bezighouden met immersief theater of aangrenzende genres. Daar hebben we al erg veel positieve respons op gekregen.

Daarbij gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen dat het wat makkelijker lijkt om teams te werven uit Duitsland en Scandinavië dan uit Zuid-Europa. Dat lijkt het gevolg van zowel de afstand als de wat meer bescheiden financiële middelen van kunstenaars uit de zuidelijke Europese landen. Een idee om dit verschil recht te trekken (we zouden het liefst deelnemers willen aantrekken uit zoveel mogelijk Europese landen) is om een aantal gesponsorde tickets aan te bieden: 5 tot 10 gratis toegangstickets voor Europese deelnemers die graag willen komen, maar die niet over de middelen beschikken om deel te nemen. Alleen de reis zou dan voor eigen rekening zijn.

Mocht het evenement overigens een succes zijn (of we veel meer aanmeldingen krijgen dan we tickets hebben), dan kijken we naar de mogelijkheid om een tweede editie te organiseren in een volgend jaar.

Impact

Het kernteam van Zoek de Blauwe Steen bestaat uit drie mensen: Olga Ponjee, Arnout Brokking & Camilla Maltas, die alle drie werkzaam zijn in de creatieve industrie. Zo is Olga als scenarist verbonden aan diverse films en series (De Ontsnapping, Feuten, Kapot) en schrijft Arnout, naast zijn werk als docent storytelling, scenario's voor games (Escape from the Amazon, Fool your friends). Camilla Maltas tenslotte is als vertaler verbonden aan The Language Lab in Amsterdam en draagt zorg voor de communicatie en het contact met onze buitenlandse deelnemers.

Naast ons conventionele schrijfwerk delen we daarnaast een passie voor immersieve theaterspellen. De laatste twaalf jaar organiseerden we tientallen levende rollenspelen in binnen- en buitenland en werkten samen met andere organisaties om producties te realiseren. Zo organiseerden we voor de MuseumNacht de interactieve tentoonstelling Alexander, werken we met ArchitectsOf aan de live thriller Tracing Thomas op Forteiland Ijmuiden (http://www.tracingthomas.nl) en ontwikkelen we een televisieserie over internetgeweld. We geloven dat er een steeds grotere markt en interesse is voor immersieve kunst (denk bijvoorbeeld ook aan de impact van series als Westworld), maar merken zelf hoe lastig het is om daadwerkelijk producties te realiseren. Voor conventionele fondsen is het genre vaak te klein en te onbekend om in aanmerking te komen voor bijdrages, waardoor organisaties zoals de onze blijven werken met dezelfde doelgroep en dezelfde beperkte budgetten. En dat is jammer, zeker gezien de ontwikkeling die het genre in het buitenland doormaakt.

Met EuroSing willen we proberen om toch de volgende stap te zetten, door ons budget uit te breiden, contact te zoeken met makers in het buitenland en professionals uit andere disciplines aan ons project te verbinden. Daarmee hopen we een professionelere, grotere productie te kunnen neerzetten en cross-culturele en cross-disciplinaire banden aan te gaan, met als doel om het genre in Nederland en onszelf als organisatie te kunnen laten groeien. Uiteindelijk is EuroSing natuurlijk geen miljoenenproductie - en het bereik lijkt misschien bescheiden vergeleken met grote theaterproducties - maar voor immersief theater is het al een enorme stap voorwaarts.

Daarnaast hopen we, door het proces en de uiteindelijke show vast te leggen en toegankelijk te maken voor publiek (en wellicht in de toekomst een nieuwe editie te draaien van EuroSing) alsnog onze kennis met een grote groep makers en liefhebbers te kunnen delen. Zoals hierboven beschreven, kunnen we ons als makers op zowel ons netwerk als film- en theaterschrijvers beroepen, als onze connecties binnen de larp-, game- en immersieve scene. Op dit moment wisselen we al geregeld met andere makers van gedachten (zowel via de online platforms die hiervoor bestaan als door persoonlijke samenwerkingen, zoals bijvoorbeeld met ArchitectsOf). Mochten de middelen het toelaten dan zouden we daarnaast ook graag mogelijkheden willen onderzoeken voor een nog groter bereik, bijvoorbeeld via de ontwikkeling van een eigen YouTube-kanaal over interactive storytelling of samenwerkingen met grotere platforms zoals NFF Interactive (https://www.filmfestival.nl/publiek/over-nff/profiel/festivalstructuur/i...) of de jaarlijkse terugkerende Europese conventie Knutepunkt (https://en.wikipedia.org/wiki/Knutepunkt).

Overigens hopen we ook op het evenement zelf met buitenlandse makers van gedachten te kunnen wisselen, die aanwezig zullen zijn als deelnemers.

Met wie werk je samen?: 

Onze meest essentiële samenwerking gaan we aan met onze deelnemers zelf. Zowel narratief als in de eindshow is de inbreng en het enthousiasme van onze deelnemers een grote factor in het eindproduct.

Bij immersief theater en coöperatieve storytelling is de bereidheid om mee te gaan in de vertelling belangrijker dan daadwerkelijk acteertalent. De bereidheid om in een fictieve spelwereld te stappen vraagt echter wel iets van deelnemers en de stap nemen gaat vaak niet zonder angst. Daarom besteden we in al onze evenementen veel aandacht aan het creëren van een veilige emotionele omgeving en een goede overgang van realiteit naar spel: we organiseren workshops vooraf, besteden tijd aan een kennismaking en warming-up en werken vaak met een emotionele coach/vertrouwenspersoon die gedurende het hele spel beschikbaar is. Op deze manier is er altijd een vangnet, mochten mensen tegen emotionele grenzen aanlopen of hun verhaal kwijt willen aan een onafhankelijk oor.

Daarnaast willen we voor “EuroSing” ook graag samenwerken met coaches die de deelnemers creatief kunnen ondersteunen (het liefst zouden we zowel een zangcoach, een danscoach, een kostuumcoach en een techniekteam willen inschakelen, mits het budget het toelaat). Al staat bij “EuroSing” plezier boven succes, we zouden het leuk vinden als iedere deelnemer op zijn niveau het beste uit zichzelf kan halen en iets van het evenement mee naar huis zou kunnen nemen. Daarnaast zorgen de coaches voor een extra laag veiligheid, omdat ze mensen kunnen ondersteunen als ze vastlopen in hun rol, het creatieve proces of de tijdsdruk.

Zo willen we mensen met een positief gevoel weer naar huis laten gaan. Gesterkt in hun eigen creativiteit met tips & tricks die ook buiten het evenement praktisch toepasbaar zijn (denk bijvoorbeeld aan zangtips of manieren om een kostuum in elkaar te zetten) en daarnaast gesterkt in hun gevoel van samenhorigheid. Niet enkel binnen het team, maar ook als deelnemer aan EuroSing. Hierin hopen we het gevoel van een verenigd Europa op te wekken. Elke staat met een eigen identiteit, maar toch ook verbonden als mensen. Als een familie, waarin rivaliteit en verschillen zeker een rol spelen, maar waar men ondanks alles familie blijft. Naast deze ervaring hopen we ook dat ons internationale publiek nieuwe gelijkgestemden vindt in andere landen.

Wat is verder van belang om te weten?: 

In “EuroSing” staat het thema verbinding centraal: de verbindende kracht van kunst, het plezier van het samen scheppen. Maar in die uiterlijke vrolijkheid en humor zit een sterke maatschappelijke boodschap verweven over onze rol als burgers van Europa.

We leven in een tijd van euroscepsis. Van Brexit tot de eurocrisis en van de armoede van Griekenland tot de huidige drama’s over vluchtelingenopvang: het gevoel van ‘samen sterker’ dat ooit aan de basis lag van de EU, lijkt nu in veel kringen verwrongen tot ‘wat levert het mij eigenlijk op?’ Terwijl wij geloven dat elkaar steunen van onschatbare maatschappelijke waarde is, als we de Europese vrede, de economische stabiliteit en de vooruitgang willen handhaven.

In het universum van “EuroSing” nemen we de politieke spanningen van Europa op een ludieke manier op de hak: het economische getouwtrek, landen in een identiteitscrisis, onderlinge spanningen uit het verleden die te pas en te onpas weer opspelen. Op die manier willen we voelbaar maken hoe de politiek en de publieke opinie vat probeert te krijgen op ons denken. Maar dat de oplossing niet ligt in terugkruipen achter onze eigen grenzen. In plaats daarvan moeten we de menselijke verbinding blijven zoeken: vriendschap en empathie boven verschillen en politieke geschillen. Uiteindelijk is het aan ons - de burgers van Europa - om onze gezamenlijke toekomst vorm te geven. Een boodschap die echoot in ons verhaal, de show die de deelnemers gezamenlijk moeten maken en in onze vertelvorm: die van het immersieve theater en coöperatieve verhalen vertellen.

Voor onszelf is het evenement geslaagd als we dit gevoel samen met de deelnemers kunnen laten leven. Interactief, immersief theater maakt op dit moment een grote ontwikkeling door. We zijn op zoek naar manieren om de mogelijkheden en grenzen van deze nieuwe en vernieuwende vertelvorm te ontdekken. Met andere organisaties, zoals bijvoorbeeld Architects Of, onderzoeken we vragen zoals hoe behoud je een coherent verhaal in een interactieve setting? Hoe bepaal je de kaders van een vertelling zonder de immersie te breken? Is het mogelijk om een actief (deelnemend) publiek en een passief (aanschouwend) publiek tegelijkertijd te bedienen? Kortom aspecten van interactief, immersief theater die men moet ervaren om ervan te leren.

Interactief theater is bij uitstek een vorm die de deelnemers met elkaar verbindt. Met "EuroSing" zoek we de verbinging op met andere landen en willen we onze eigen draden bijdragen aan het web dat deze vertelvorm internationaal ontwikkelt. Als Zoek de Blauwe Steen, als Nederland, willen de deur naar dit type immersieve ervaringen mee openen. Zodat Nederlanders kunnen ontdekken wat er in de wereld is en de wereld kan zien wat wij te bieden hebben.

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
1 weekendevenement 200* 50*
       
       
       
       
       

 

Toelichting: voor "EuroSing" zijn 200 deelnemersplaatsen beschikbaar. Voor de eindshow op zaterdag zijn daarna nog 50 extra publiekskaarten beschikbaar. We onderzoeken de mogelijkheid om de eindshow live te streamen via een website, zodat mensen ook (tegen een kleine vergoeding) de show kunnen bekijken vanachter hun computer.

Wat maakt het project bijzonder?: 

Bij interactief theater verdwijnt het onderscheid (en de afstand) tussen Verteller en Publiek. Waar in klassieke storytelling een duidelijke auteur aan te wijzen is die de vertelling bedenkt en stuurt, schept bij interactief theater iedere deelnemer een stukje van het verhaal en het universum. Wat er uiteindelijk aan vertelling ontstaat, is het resultaat van de personages die deelnemers bedenken en de keuzes die ze maken in het spel.

De rol die de deelnemers daarbij spelen kan groot of klein zijn. In sommige immersieve belevingen is de deelnemer vooral een toeschouwer, die op kleine schaal invloed kan uitoefenen, bijvoorbeeld door ruimtes vrij te verkennen of de scènes te kiezen die hij of zij wil zien. Maar de deelnemer kan ook een personage binnen het universum zijn. In moorddiners en prison breaks - twee vormen van immersief theater die de laatste jaren erg populair zijn geworden - spelen mensen generieke of door de organisatie geschreven rollen. Het bijzondere hierbij is dat het eigenlijk niet uitmaakt op welk niveau de deelnemer zijn personage ‘acteert’; om een immersieve ervaring te creëren is de bereidwilligheid om te participeren belangrijker dan het daadwerkelijke acteertalent.

Interactief theater kan ook nog een stap verder gaan, zoals in live action roleplaying (larp), een kunst- en educatievorm die vooral in Scandinavië erg populair is. In larp zijn deelnemers niet alleen personages op plotniveau: ze gaan ook mee in de emotionele beleving van het personage. Larpgames kunnen van korte duur zijn (een paar uur), maar ook langer duren. In een van onze meest recente eigen evenementen in dit genre - Orenda - dompelden we deelnemers een week lang onder in het Nederland van 1870. Dit gaf ons niet alleen de mogelijkheid om een filmisch coöperatief verhaal neer te zetten (een illusie die we via alle zintuigen probeerden op te roepen: in decors, geuren, geluiden en het eten), het bood ons ook de mogelijkheid om bepaalde thema’s persoonlijk en invoelbaar te maken. Vraagstukken over vrouwenkiesrecht, ons koloniale handelen en industrialisering komen ineens dichtbij als mensen er zelf door worden geraakt. Die betrokkenheid werkt niet alleen door in het spel, maar ook daarna: een goed immersief verhaal zet je aan het denken over je eigen leven, je eigen handelen en je eigen invloed op de wereld.

Immersief theater is in het buitenland erg populair, maar in Nederland worden er maar mondjesmaat producties gedraaid. Dit terwijl escape rooms, murder mysteries en prison breaks de laatste jaren steeds meer aan populariteit winnen en series als Westworld aanslaan bij een breed publiek.

Met “EuroSing” willen we graag een laagdrempelige immersieve ervaring bieden voor iedereen die interesse heeft of ervaring met het genre. Dat betekent dat deelnemers wel een personage voor zichzelf kiezen, maar dat deze concepten vooral te maken hebben met de creatieve rol die ze gedurende het weekend willen vervullen (zanger, kostuumontwerper, muzikant). Ondertussen proberen politieke krachten invloed uit te oefenen op de landen en hun teams: regeringsleiders die het songfestival zien als een uitgelezen kans om hun eigen land te promoten, onderlinge geschillen uit te vechten of een boodschap te forceren via hun inzending. Het is aan de deelnemers om deze politieke spanningen het hoofd te bieden, hun eigen positie te bepalen en te beslissen of ze toegeven aan de eisen van buiten of niet.

Daarmee is “EuroSing” deels een theaterspel, deels een muziekevenement en deels een game. Een beetje te vergelijken met een mix tussen larp, de 48 Hour Film projecten en televisieshows zoals Project Runway of RuPaul’s Drag Race waarin deelnemers beperkt de tijd hebben om een creatief eindproduct te realiseren.

Tenslotte voegen we ook een klein stukje traditioneel theater toe in de eindshow op zaterdagavond. Voor deze show hebben we een aantal live-kaarten beschikbaar en ondertussen onderzoeken we ook de mogelijkheid om de voorstelling live te streamen via een speciale website of YouTube (het liefst in combinatie met een commentaarstem, net als bij het echte songfestival).

Begroting: 

De afgelopen twaalf jaar hebben we tientallen kleinschalige evenementen georganiseerd op het raakvlak van immersief theater, improvisatietoneel, live action roleplaying en alternate reality games. Deze expertise willen we, gecombineerd met extra budget van buiten, gebruiken om een groter publiek aan te spreken, onze technische ondersteuning te verbeteren en samen te werken met professionele coaches uit diverse disciplines. We hopen hiermee niet alleen het bereik te vergroten van deze theatervorm, maar ook onszelf als organisatie verder te kunnen professionaliseren.

Het is lastig om financiering te vinden voor onconventionele theaterprojecten, vandaar dat onze begroting op allerlei punten schaalbaar is. We kunnen ons meer of minder permitteren, al naar gelang de kaartverkoop en de ondersteuning die we krijgen. (Overigens onderzoeken we nog de optie om ook steun te krijgen via Europese cultuurfondsen, maar de aanvragen daarvoor openen pas na het versturen van dit projectplan).

Qua financiering willen we wel graag prioriteiten stellen, mochten we moeten schalen. Waarbij de eerste prioriteit de artistieke ontwikkeling en emotionele veiligheid van onze deelnemers is (en daarbij dus het inhuren van coaches en een vertrouwenspersoon). Vervolgens kijken we naar de aankleding van ons evenement en tenslotte naar persoonlijke vergoedingen.

Een laatste noot: uiteraard hopen we alle kaarten voor EuroSing te kunnen verkopen. Voor nu hebben we in de begroting echter een kleine slag om de arm gehouden, zodat we het evenement (zelfs bij tegenvallende kaartverkoop) door kunnen laten gaan.

Locatie(s): 
Blue Collar Hotel - Eindhoven
Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Anne Arninkhof

Hoi Arnout, aansluitend op de opmerking van Thijs is het inderdaad goed om je samenwerkingspartners en natuurlijk de verwachte opbrengst van de samenwerking te concretiseren. Dit is ook één van de criteria waar we bij de beoordeling naar kijken. Dit zijn in principe organisaties. In het plan lees ik dat jullie bijvoorbeeld willen samenwerken met Architects Of en met organisaties vergelijkbaar met Zoek de Blauwe Steen in de rest van Europa. Kun je hier meer over vertellen?

afbeelding van Zoek de Blauwe Steen Producties (Arnout, Olga & Camilla)

Dag Anne en Thijs,

Wederom ontzettend bedankt voor jullie commentaar! Zouden we jullie anders een mailtje mogen sturen om wat meer te vertellen over onze coaches en samenwerkingspartners? We willen graag onze plannen delen (en vertellen over de mensen met wie we contact hebben gelegd), maar omdat we natuurlijk nog niet weten of de financiering lukt, willen we de namen pas openbaar delen als we daar meer zekerheid over hebben :) In ieder geval ontzettend bedankt!

Vriendelijke groetjes,

Arnout

afbeelding van Zoek de Blauwe Steen Producties (Arnout, Olga & Camilla)

En ook de laatste puntjes van Anne meegenomen! Heel erg bedankt en vast een fijn weekend!

afbeelding van Thijs Hazeleger

Beste Arnout, 

Ik ben nog even op zoek gegaan naar videomateriaal van Territoria XL, maar die voorstelling is slechts in kleine filmpjes terug te vinden op Youtube. Ik beschik wel over een registratie; mocht je daar interesse in hebben, laat het dan even aan Anne weten, dan zorgen we dat deze DVD bij je terechtkomt. 

Ook van mij nog wat laatste tips voor de Denk mee fase eindigt: ik zou (voor zover je dat al weet) namen van coaches waarmee je gaat samenwerken nog even noemen in de aanvraag; daarmee worden je samenwerkingspartners concreter. 

Is het daarnaast nog een idee om het Eurovisie Songfestival ergens te noemen? Daar is de vorm op gebaseerd, maar dit noem je nergens expliciet. Hoe gebruiken jullie dit evenement als inspiratiebron? 

Succes ermee!

Groeten Thijs

afbeelding van Zoek de Blauwe Steen Producties (Arnout, Olga & Camilla)

Dag Thijs,

Dank je wel voor je speurtocht! Echt ontzettend leuk dat je de voorstelling terug hebt gevonden, daar zouden we heel graag naar kijken!

Met de coaches zitten we in een lastige spagaat: we willen graag wat bekende(re) namen aan ons evenement verbinden, maar dat kan alleen als we de financiering rondkrijgen. Zolang dat niet gelukt is, willen we eigenlijk nog geen definitieve namen noemen (we hebben wel twee toezeggingen op dit moment, op voorwaarde van budget).

Het Songfestival is inderdaad onze inspiratiebron, maar we zijn met opzet een beetje terughoudend om dit expliciet te noemen in verband met rechtenkwesties. Zoals in onze aanvraag genoemd lenen we vooral dankbaar uit de politieke spanningen die ook op het festival een grote rol spelen (en volgen we deze ontwikkelingen ook op de voet om een realistische satire te kunnen bieden in januari). We hopen dat de knipoog dik genoeg is zodat verder de overeenkomsten wel duidelijk zijn, zonder dat we ons ergens officieel moeten verantwoorden ;)

Nogmaals ontzettend bedankt voor je hulp! En alvast een erg fijn weekend,

Arnout

afbeelding van Anne Arninkhof

Hoi Arnout, het einde van de Denk mee-fase komt al in zicht. Vergeet niet om onderstaande vragen nog mee te nemen. Ook vroeg ik mij het volgende af. Is het de bedoeling dat de deelnemers kostuums en decorstukken kant en klaar kopen? Of dat zij materialen inslaan om deze zelf te maken?

afbeelding van Zoek de Blauwe Steen Producties (Arnout, Olga & Camilla)

Hoi Anne, ik heb het bijgewerkt, maar krijgt deze melding: Query limit exceeded, retrying, 6 attempts remaining. Is dit iets waar ik iets mee kan/moet? Alvast bedankt voor je hulp!

 

afbeelding van Anne Arninkhof

Hoi Arnout, ik ga het voor je checken! Zijn je aanpassingen wel opgeslagen?

afbeelding van Zoek de Blauwe Steen Producties (Arnout, Olga & Camilla)

Ja, zo te zien wel! Ik ben bang dat het misschien komt omdat we toen de indien-knop hebben ingedrukt in plaats van opslaan ;)

afbeelding van Zoek de Blauwe Steen Producties (Arnout, Olga & Camilla)

Hoi Anne, bedankt voor je opmerkingen en vragen. We zullen de punten die je aanhaalt in de tekst wat extra verscherpen. Wat betreft de kostuums, krijgen de deelnemers vrijdagavond een klein budget voor de aankleding van hun eindshow. Kant en klaar een stuk kostuum of decor kopen is mogelijk (hoewel beperkt, want het budget is niet groot), maar we moedigen het zelf maken aan. Onze doel is om creativiteit te belonen, vergelijkbaar met Project Runway. We zullen het ook in de tekst vermelden.

Thanks!

afbeelding van Anne Arninkhof

Beste Arnout, ik zie dat jullie een verzoek hebben gedaan tot de Beslis mee-fase. Ik heb echter nog een paar vragen. Jullie hebben de aanpak al flink geconcretiseerd. Toch kom ik graag nog wat meer te weten over jullie proces. Want hoeveel tijd hebben de teams met hun coach? En wat is de achtergrond van deze coach? Ook vroeg ik mij af of jullie hebben nagedacht over de inzet van een coach die kan ondersteunen bij de voorbereiding van de eindshow. Bijvoorbeeld met het oog op podiumpresentatie. Tot slot ben ik benieuwd naar de beoogde opbrengst. Waarmee willen jullie dat deelnemers na het weekend naar huis gaan? En jullie zelf.... Want wat hopen jullie precies te leren en weet je al in hoeverre dit vraagstukken zijn waar ook andere organisaties tegenaan lopen?

afbeelding van Anne Arninkhof

Hoi Arnout, Eurosing begint steeds meer vorm te krijgen. Ik begrijp dat jullie enerzijds de talenten van de deelnemers willen ontwikkelen, en anderzijds een impuls aan jullie organisatie willen geven. Kun je dit nog wat verder concretiseren? Dus welke stappen zetten jullie hiertoe tijdens Eurosing, en waar resulteert dit in? Ook ben ik benieuwd hoe jullie en de deelnemers de geleerde lessen met de rest van de Nederlandse community kunnen en willen delen. Zou je hier wat meer over kunnen vertellen? Denk er tot slot aan dat alleen projecten met een sluitende begroting straks door kunnen gaan naar de volgende fase. Succes met de verdere uitwerking!

afbeelding van Zoek de Blauwe Steen Producties (Arnout, Olga & Camilla)

Dag Anne,

Wederom erg veel dank voor het meedenken! Ik zag dat ik per abuis de verkeerde begroting had geupload, bij dezen de juiste versie. Verder heb ik een stukje toegevoegd over de verloop van het evenement, wat hopelijk je vraag over de concrete stappen beantwoord :) Onder doelstellingen heb ik een stukje toegevoegd over het delen van onze kennis met de rest van de community. Mocht je nog meer punten hebben, laat het vooral weten! We hebben enorm veel aan jullie meelezend oog en commentaar!

afbeelding van Thijs Hazeleger

Beste Arnout,

Ook namens mij welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie.

Je plan doet mij denken aan een voorstelling van The Lunatics waar ik aan mee gewerkt heb: Territoria XL (2009), waarin we 1500 toeschouwers actief probeerden te betrekken in een fictief eenwordingsproces geïnspireerd op de Europese Unie. Willen jullie een politiek statement maken over Europa met jullie evenement?

Verder ben ik nog benieuwd in welke Europese landen je deelnemers wil gaan werven en hoe je dat aanpakt. Waarom nodigen jullie hen uit om te werken met immersief theater? Wat betekent dit genre voor jullie? Ik zou daar nog wat meer aandacht aan besteden omdat het niet zo’n bekende theatervorm is.

Groeten Thijs

afbeelding van Zoek de Blauwe Steen Producties (Arnout, Olga & Camilla)

Dag Thijs,

Dank je wel voor je berichtje en voor de tip! Is er ergens nog iets terug te zien van jullie voorstelling? Want dat klinkt inderdaad erg interessant, zowel qua vorm als qua thema.

Met EuroSing willen we graag een positief geluid laten horen over Europa, in het huidige licht van Brexit, de eurocrisis en de skepsis over de EU die ook in Nederland vaak de boventoon voert. Door samen aan één creatief eindproduct te werken (en in het spel, door samen het hoofd te bieden aan politiek getouwtrek tussen de regeringen van landen onderling) willen we vertellen dat wij, als burgers van Europa, samen bouwen aan onze gezamenlijke toekomst. En dat we verbondenheid en vriendschap moeten zoeken, boven verschillen en politieke geschillen.

Ons evenement is wat kleiner dan de productie die jullie hebben gemaakt (in totaal kunenn we ongeveer 200 mensen kwijt). Op dit moment vinden we de meeste aansluiting bij mensen die ervaring hebben of interesse in aangrenzende genres, bijvoorbeeld onder liefhebbers van theatersport, escape rooms en live action roleplaying. Via social media hebben we contact gezocht met verenigingen en groepen in Europa die zich hiermee bezighouden en daar hebben we veel positieve respons van gekregen.

Daarbij gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen dat het wat makkelijker lijkt om teams te werven uit Duitsland en Scandinavië dan uit de zuidelijke Europese landen. Hier zouden we erg graag nog wat meer onderzoek naar willen doen, want het lijkt ook deels een financiële kwestie. Eén idee dat we hierover hebben is om een aantal gesponsorde tickets aan te bieden: 5 tot 10 gratis toegangstickets voor Europese deelnemers die graag willen komen, maar die niet over de middelen beschikken om deel te nemen. Alleen de reis zou dan voor eigen rekening zijn.

Tenslotte: voor ons is immersief theater een heel bijzonder genre omdat iedereen die deelneemt, meevertelt en bouwt aan het uiteindelijke verhaal. We zijn zelf geschoold in het klassieke verhalenvertellen (filmscenario's en proza), waarin een duidelijk onderscheid (en afstand) bestaat tussen Verteller en Publiek. Bij immersief theater verdwijnt het onderscheid en de dwingende sturing van één verteller: in plaats daarvan zoekt iedereen zijn eigen verhaal en bouwt mee aan de verhalen van anderen. Dit creëert een ervaring die met niets te vergelijken is: je staat en ervaart een fantasie die je zelf creëert. En die alleen kan staan als iedereen zich er voor open durft te stellen.

Pagina's