menu denk mee beslis mee maak mee

Boet'n Deure Snarenpluk

Handgemaakt evenement voor kunst & ontmoeting

Stichting Boet'n Deure Festival
12 april 2018 tot 15 april 2018
muziek, tekenen en schilderen
volwassenen, wijkbewoners
onze website / check facebook
€5.000

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee

Ga direct naar de reacties

Boet'n Deure Snarenpluk

Handgemaakt evenement voor kunst & ontmoeting

afbeelding van Silvia Fledderus

Ingediend door:

Silvia Fledderus

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Op dit moment geen vraag, bezig met de verwerking vd opmerkingen van de coaches

Wat ga je doen?: 

Projectplan Boet'n Deure Snarenpluk

Inleiding

Van donderdag 12 tot en met zondag 15 april 2018 vindt in Dalerveen een uniek evenement plaats: Snarenpluk. Locatie van het evenement is het erf van ‘The Bluegrass Halfway House’, dat sinds 2017 is gevestigd is in Dalerveen.

The Bluegrass Halfway House is plaats voor bluegrassmuziek, ontwikkeling, samenwerking en ontmoeting . Boet'n Deure betekent open en gastvrij, akoestisch en groot in kleinschaligheid. Kleine groepen, grote liefdevolle ontmoetingen door samen te koken, te eten, workshops te volgen, samen muziek te maken en te luisteren. Op basis van wensen van ons publiek en de ervaringen op andere festivals organiseren wij Boet'n Deure Snarenpluk, een verbreding van onze aanpak waarmee wij een breder en groter publiek bereiken, het niveau van muziek verhogen, mensen de kans geven nieuwe verbindingen aan te gaan en waarbij het publiek het gepresenteerde bovendien intenser kan beleven door de toegankelijke opzet.

Organisatie

De organisatie van Snarenpluk is in handen van Stichting Boet'n Deure. Stichting Boet'n Deure organiseert sinds 1997 culturele activiteiten in Zuidoost Drenthe, en is tot op heden met name bekend van de akoestische muziekfestivals, pickin' parties en concerten die bij Uitkijktoren Poolshoogte (Staatsbossen Exloo/N34) e.o. plaatsvinden. Als stichtingsbestuur hebben wij de wens om gedreven handgemaakte muziek bij een breder publiek onder de aandacht te brengen, mensen met elkaar te verbinden en kunstenaars (waaronder muzikanten) een podium te bieden. Wij zijn een stichting zonder winstoogmerk, en richten ons met name op Bluegrass, Oldtime en Americana. Virtuoze volksmuziek van een hoog niveau dat vooral op het platteland wordt gehoord en verstaan, maar ook in de steden aan populariteit wint. Stichting Boet'n Deure wordt omringd door een gedreven netwerk van vrijwilligers, muzikanten en publiek en is in Nederland een podium waarmee muzikanten en luisteraars, liefhebbers van deze muziek zich mee verbonden voelen- zo blijkt ook uit de enquete die wij in 2017 hielden. Voor een visuele indruk van Boet'n Deure wordt verwezen naar: https://www.youtube.com/watch?v=Vm6xMA7Lq3A&feature=youtu.be en www.boetndeure.nl. Het bestuur van Boet'n Deure bestaat uit bevlogen akoestische muziekliefhebbers met kennis en ervaring in begeleiding van mensen en processen, controlling, wet- en regelgeving en productie van klein- en grootschalige evenementen. Voor de organisatie van Boet'n Deure Snarenpluk werken we naast onze vaste vrijwilligers ook met lokale en regionale mensen en organisaties samen. Wij lichten dit verderop in dit plan toe onder de noemer ‘Lokale en regionale betrokkenheid’.

Concept

Een handgemaakt, kleurrijk evenement, waar ontmoeting en kunst een centrale plaats in nemen. Terug naar de oorsprong, de basis van het leven. Een plek waar wordt gewerkt met handen. Er is volop plaats voor akoestische muziek: er wordt samen muziek gemaakt, er wordt geluisterd naar handgemaakte muziek. Dit aanbod past binnen de visie die wij hebben op ons publiek, dat voor het merendeel bestaat uit muzikanten en liefhebbers van akoestische muziek. We richten de locatie zo in dat professionele en amateurmuzikanten op verschillende plaatsen en niveaus met elkaar kunnen jammen. 

Er wordt geluisterd naar elkaar (iedereen kan meedoen), er wordt samen getekend en gekookt. Er wordt gedeeld en genoten van massages, hot tub en kampvuur. Het heeft door de diversiteit, het samenbrengen van akoestische muziek en andere kunstvormen en ambachten een experimenteel karakter. Ook het feit dat het in een nieuw gebied is draagt hieraan bij: de banjospelers uit de Randstad mengen zich met de inwoners van het oer-Drentse platteland. Bij dit project wordt in de aanloop en tijdens het evenement samen het leven gevierd. Boet'n Deure Snarenpluk is een voedingsbron en geboortegrond voor kunstenaars en voor hen die zich verwant voelen met dat wat deze kunstvorm teweeg brengt. We spelen daarbij in op de behoefte om het kwaliteitsniveau van jams in Nederland te verhogen, nieuwe sfeerelementen toe te voegen, de betrokken kunstenaars uit te dagen zichzelf buiten de scene te tonen, en aan een breder publiek in de regio te laten zien wat deze muziek teweegbrengt.

Doel en resultaat

Met cultureel ondernemerschap ruimte bieden voor ontmoeting, het delen van kunst en het leven door ons open en gastvrij op te stellen voor deelnemers en publiek, en het creëren van kleinschalige podia voor gedreven akoestische muziek. Beoogde effecten zijn persoonlijke en maatschappelijk groei van deelnemers en publiek: het verhogen van het kwaliteitsniveau van muziek, omzien naar elkaar en persoonlijke geestelijke groei.

Identiteitspeilers Boet'n Deure Snarenpluk

Toename kwaliteit van leven, eten, drinken, muziek.

Inspirerend voor publiek en deelnemers.

Verbinding met lokale gewoontes rondom vuur, water, lucht & aarde.

Maatschappelijk bewustzijn, iedereen is welkom, biologische producten, zorg voor je omgeving.

Verbinding natuur & cultuur (avontuur).

Gastvrijheid, laagdrempelig, gewoon doen, familie Zuidoost Drenthe.

Verbindingen die leiden tot omkijken naar elkaar en een beroep doen op empathie, ruimte voor emoties, troost.

Voor Boet'n Deure is dit organisatorisch ook een ontwikkeling. We gaan meer samenwerken met kunstenaars uit regio die ons helpen bij de aankleding van het terrein. We nemen de regie over horeca zelf inhanden, we stellen de ontmoeting centraal. We leren waar we in onze organisatie aanvulling nodig hebben en waar we goed in zijn -bv gastvrijheid, aanpakken, zorg voor elkaar, contacten met muzikanten en weten wat er leeft. We creeeren met dit evenement een nieuw platform voor de kwaliteitsontwikkeling van bluegrass in NL, een plaats waar vanuit er weer groeimogelijkheden blijken. En kiezen er bewust voor meer nog aan te sluiten bij de Drentse cultuur waarin deze muziek geworteld is. 

Programma

In het programma is veel ruimte voor ontmoeting, ontwikkeling en samenwerking zowel met als zonder akoestische instrumenten (in jams). Op het erf richten wij zitjes in waar muzikanten bij elkaar kunnen zitten, van elkaar kunnen leren, met elkaar kunnen spelen, elkaar in de muziek kunnen ontmoeten. Ondra Kozak zal muzikanten die elkaar niet vinden, helpen om dit wel mogelijk te maken door instructie en begeleiding. Ondra leert de Nederlandse jamcultuur beter kennen, muzikanten onderling krijgen zicht op eigen vaardigheden en leren wederkerig tijdens het jammen van elkaar. Tijdens het evenement zijn muzikanten die optredens verzorgen ook overdag en 's nachts aanwezig en zij zullen ook met de amateurmuzikanten jammen.

Daarnaast programmeren wij een aantal activiteiten op Boet'n Deure Snarenpluk:

a: Workshops Bluegrassmuziek

Eén van de beste Bluegrassdocenten van Europa, Ondra Kozak, komt naar Nederland om tijdens dit evenement workshops aan te bieden. Hij doceert Bluegrassworkshops (muziekstijl, diverse instrumenten, technieken, etc.) voor de ontwikkeling van zowel amateurs als professionele muzikanten die op het festival aanwezig zijn. Zij krijgen de gelegenheid om tijdens het festival op te treden in het kader van verdere professionalisering en ontwikkeling (zie punt b.) en hun ervaringen opgedaan in de workshops in de praktijk te brengen.  In het algemeen richt Ondra zich op ritme, zingen, improvisatie & solo's, hoe jij een bijdrage levert aan een band en/of jam en individuele vragen van de deelnemers. De persoonlijke leervragen van de deelnemers vormen de belangrijkste basis voor de leerdoelen van de workshops. Ondra krijgt door het aanbieden van deze workshops beter zicht op de muzikale kwaliteit van Nederlandse bluegrassmuzikanten. Deelnemers worden zich bewust van leerpunten en niveau.

Zangdocente Loes van Schaijk geeft tijdens het evenement zangworkshops. Zij is een ervaren docente en tevens zangeres in onder andere een Bluegrassband. In de workshops krijgen deelnemers onderwijs in de specifieke samenzang die de Bluegrass kenmerkt, Close Harmony, in ademhalingstechnieken, Bluegrass-standards en in de verschillen tussen Bluegrass en andere soorten muziek, zoals popmuziek. De workshops kennen een laagdrempelig karakter en zijn toegankelijk voor deelnemers met – én zonder zangtalent.

b: Concerten

Wij organiseren op 2 avonden een zogenoemde concertcarrousel op het erf van het Bluegrass Halfway House. Met concertcarrousel bedoelen we: de muzikanten spelen op een plek, en het publiek gaat gezamenlijk in kleine groepen na afloop van een set muziek naar een andere plek/plaats om daar vervolgens naar muziek te luisteren. Op verschillende podia op het erf treden muzikanten op. Zoals Laurens Joensen, bij het vuur: Losjes gebaseerd op het tijdloze boek van The Grapes of Wrath van John Steinbeck neemt troubadour Low Joe Handsome (Laurens Joensen) ons mee in een voorstelling van bezinning en verbinding in de oudste vorm die er bestaat. Vertellen en zingen rond het vuur. In deze hectische tijden van op hol geslagen technologie en kapitalisme creëert hij een moment van samen zijn, reflectie en kracht om door te gaan. Andere muzikanten die komen optreden zijn Stephanie Struijk, Marlene Bakker, Red Herring, Haley's Comet, The Stringlers. Daarnaast biedt het programma ruimte aan deelnemers van workshops om op te treden, het aantal acts kan derhalve nog toenemen. De optredens vinden bij voorkeur onversterkt plaats en zijn toegankelijk voor festivalgangers en daggasten. Muzikanten en publiek zijn één in de muziek. Deelnemende muzikanten krijgen tijdens het weekend de gelegenheid om met een deel van de optredende muzikanten te jammen. 

c: Workshops andere kunstenaars

Naast bluegrass workshops door Ondra Kozak, bieden wij een tekenworkshop aan de weekendgasten. Christiaan Afman, muzikant en meestertekenaar en schilder (www.christiaanafman.nl). Deelnemers leren kijken en met eenvoudige middelen, potlood en papier, muzikanten en voorwerpen te tekenen. Christiaan geeft feedback aan de hand van kennis, ervaring en persoonlijke leerdoelen van de deelnemers. Er wordt een lachmeditatie aangeboden door Lydia, deze lachmeditaties maken de lachspieren los en zijn een vrolijke manier om te aarden. 

d: Onderwijs

Hierboven hebben wij beschreven dat tijdens het festival kunstenaarsworkshops aangegeven, op verschillende artistieke terreinen. In aanvulling daarop werken wij aan de ontwikkeling van een onderwijspilot voor basisscholen. Bij het Boet'n Deure Snarenplukteam is verder plaats voor een kunstenaar in opleiding (m/v) die kennis heeft, geïnteresseerd is in handgemaakte muziek en identiteit van deze regio en/of bereid is zich hierin te verdiepen.

e: Samen koken

Deelnemers worden uitgenodigd om samen eten te maken met voornamelijk biologische streekproducten, onder begeleiding van Hanneke Haites (Biolokaal Coevorden). De opzet heeft een experimenteel karakter; op basis van menstypes (water, aarde, lucht en vuur) worden gerechten bereid, en we werken daarbij vanuit het getal 4. Er zijn 4 seizoenen, 4 elementen en 4 menstypen. Hier kun je vanuit voeding erg leuk mee spelen.

Lokale en regionale betrokkenheid

Wij betrekken lokale en regionale mensen en organisaties bij ons evenement. Zowel bij de programmering (zie boven) als op andere organisatie-onderdelen. Voorbeelden zijn dat we voor de aankleding en het licht wij mensen uit Emmen en omgeving inhuren (zie onder ‘Aankleding’), voor de promotie en andere betrokkenheid hebben wij contact gezocht met Plaatselijk Belang en Vrouwen van nu in de regio Zuidoost Drenthe, en we hebben de buren van het Bluegrass Halfway House gevraagd om een bijdrage te leveren (er is daarvoor reeds één toezegging binnen). Indien er belangstelling is, kan Het Boheems Paradijs in Den Hool woonwagens beschikbaar stellen voor meer overnachtingslocaties.

Het voedselproject wordt begeleidt door Hanneke Haites (Biolokaal Coevorden). Verder werken we samen met se buren van the Bluegrass Halfway House, de plaatselijke aannemer stelt hout beschikbaar voor het timmeren van zitplaatsen. Verder zijn we in gesprek met kringloopwinkels (Klazienaveen, Emmen) in de regio. Hebben we een toezegging voor het verzorgen van massages, acteerwerk en meditatie. Het creatieve team van Boet'n Deure Snarenpluk zal verder invullen geven aan visuele effecten, aankleding, licht, geluid en het inpassen van authentieke Zuid oost Drentse elementen in het programma. Dit team is een nieuw samenwerkingsverband van Boet'n Deurebestuur, Leef in de Straat en lokale vrouwelijke ondernemers.

Verder zien wij Snarenpluk als een pilot, een mooie creatieve manier om de artistieke kwaliteiten van betrokken kunstenaars meer ruimte te geven, de organisatie een duw te geven richting een professionale organisatie, en Boet'n Deure nadrukkelijker als verbinder in de regio op de kaart te zetten. 

Bij succes kan Boet'n Deure dit op andere plaatsen in Drenthe rondom de Hondsrug herhalen of kan van hieruit bij een volgende editie een concertcarrousel in de regio wordt opgezet, denk aan gelijksoortige evenementen in de regio als SIVO (ter ziele) en Festival der Aa (Noord Drenthe)

Aankleding

Voor de aankleding en verlichting van het terrein werken we samen met het team van Leef in de Straat Festival Emmen. De horeca wordt verzorgd door startende vrouwelijke ondernemers uit de regio. Dit festival wordt gedragen door vrouwen en mannen die woonachtig zijn in met name Drenthe. 

 

Doelgroep / Publiek

Boet'n Deure organiseert voor hillbillies, city outlaws, barbecuegasten en plattelanders die houden van kwaliteitsmuziek, samen zijn en gewoon doen houden. Het bereik van Snarenpluk bestaat uit verschillende doelgroepen, die wij hieronder toelichten. We denken met de deelnemers en het publiek (zowel het hele weekend als voor de concerten op vrijdag en zaterdag), de deelnemende kunstenaars/muzikanten en de scholieren op de basisschool aan een bereik van 250 mensen.

Kunstenaars/muzikanten

Vanuit akoestische spelende muzikanten is veel behoefte aan een plek die wij creëren, getuige de eerste positieve reacties binnen de Bluegrassscene. Kunstenaars uit Nederland, België en Duitsland en verder worden geïnformeerd en uitgenodigd via diverse internationale netwerken en mailinglijsten, waaronder van Boet'n Deure en de EBMA (European Bluegrass Musis Association). Bij de organisatie bekende bluegrassmuziekdocenten (Amsterdam, Buitenpost, Emmen, Groningen) hebben toegezegd hun leerlingen over dit evenement te informeren. Via facebook is dit aangekondigd via https://www.facebook.com/events/195990934296845/ Via de website van Boet'n Deure en een mailing naar de bij ons bekende akoestische spelende muzikanten worden uitnodigingen voor deelname verzonden.

:Het vaste Boet’n Deure-publiek

Het publiek van Boet'n Deure wordt geïnformeerd en uitgenodigd via nieuwsbrieven en social media. Jaarlijks worden de Boet'n Deure concerten bezocht door 100 tot 500 bezoekers, het Boet'n Deure Festival trekt 500-1000 bezoekers, de Boet'n Deure Pickin' Party trekt circa 300 bezoekers.

Kinderen (in eerste instantie in Dalerveen)

Via de onderwijspilot. We gaan op basisschool in Dalerveen met kinderen en een aantal muzikanten een aantal sessies organiseren waarin de band zal spelen, de kinderen in aanraking komen met akoestische instrumenten en de kinderen middels interactie en dans deze muziek met lichaam & geest zullen ervaren.

Lokale bevolking & toeristen

Voor dit project worden inwoners van Dalerveen e.o. uitgenodigd, en wordt er zoveel mogelijk samengewerkt met de lokale bevolking. Informatieverstrekking via dorpsbelangen Dalerveen, flyers, regionale kranten en de Stidalschool. Plaatselijk belang en Vrouwen van Nu hebben toegezegd zich in te willen zetten voor de promotie van dit initiatief en om te verkennen of we het aantal concertlocaties in de regio verder kunnen uitbreiden.

Regionale bevolking

Inwoners van de gemeenten Coevorden, Emmen, Borger Odoorn worden via social media geïnformeerd en uitgenodigd. Boet'n Deure betekent voor de regionale bevolking een spiegel, een verbindende kwaliteitsfactor, een plaats van ontmoeting, feest, liefde voor elkaar en handgemaakte muziek, en erkenning en herkenning.

Schets geschiedenis Drenthe & bluegrass muziek

Bluegrassmuziek is muziek van het platteland. Muziek die wortelt in Europa, in de 19e eeuw door immigranten verscheept naar de VS en aldaar ontwikkeld tot akoestische volksmuziek van hoog niveau, Bluegrass. Een kunstvorm die wordt verstaan door de bevolking van Zuidoost Drenthe, de geschiedenis is hier ook getuige van. Vanaf de jaren '70 zijn in Drenthe door de eerste generatie organisatoren veel evenementen georganiseerd. Bluegrass heeft in de vorige eeuw dan ook aanzienlijk wortel geschoten in Zuidoost Drenthe. Denk aan Big Bear Papenvoort/ Zuidlaren, Country Festival Valthermond, Autumn Leave Emmen én het Boet'n Deure Festival, dat sinds 1997 wordt georganiseerd. Sinds 2016 is de tweede generatie Boet'n Deure organisatoren actief. Wij staan in de startblokken om met de naam, kennis, ervaring en liefde voor mensen en muziek, met creatieve, bruisende ideeën een nieuw elan te geven aan handgemaakte muziek en de eigen waarde van de regio. 

Overnachten

Meewerkende kunstenaars en deelnemers overnachten in een eigen tent op het terrein, in retro-woonwagens (Boheems Paradijs) en in B&B acommodaties in de directe omgeving. 

 

Hoe ga je te werk?: 

Donderdag 12 april 2018
Vanaf 17 uur: vroegkomers welkom, we zetten de tent op, BBQ'n met buren

Vrijdag 13 april 2018
vanaf 10 uur: ontvangst, tent opzetten, bijpraten, kennismaken
17 uur avondeten
20 uur Concertcarrousel, mmv Red Herring, Haley's Comet en Stephanie Struijk
23 uur Avondhap & jams

Zaterdag 14 april 2018
Ontbijt – lachmeditatie- workshops- lunch- workshops
17 uur avondeten bereiden
18-19.30 uur avondeten
20 uur Concertcarrousel, mmv The Stringlers, Laurens Joensen, Marlene Bakker
23 uur: Avondhap & jams

Zondag 15 april 2018
Ontbijt, Ondra's Masterclass, tent inpakken, eten, 15 uur einde

Er is veel ruimte om te jammen deze worden op het terrein ingericht. We bieden ruimte bieden voor ontmoeting, het delen van kunst en het leven door ons open en gastvrij op te stellen voor deelnemers en publiek, en het creëren van kleinschalige podia voor gedreven akoestische muziek. Beoogde effecten zijn persoonlijke en maatschappelijk groei van deelnemers en publiek: het verhogen van het kwaliteitsniveau van muziek, omzien naar elkaar en persoonlijke geestelijke groei.

Identiteitspeilers Boet'n Deure Snarenpluk: Toename kwaliteit van leven, eten, drinken, muziek. Inspirerend voor publiek en deelnemers. Verbinding met lokale gewoontes rondom vuur, water, lucht & aarde. Maatschappelijk bewustzijn, iedereen is welkom, biologische producten, zorg voor je omgeving. Verbinding natuur & cultuur (avontuur). Gastvrijheid, laagdrempelig, gewoon doen, familie Zuidoost Drenthe. Verbindingen die leiden tot omkijken naar elkaar en een beroep doen op empathie, ruimte voor emoties, troost.

 

Met wie werk je samen?: 

Het team van Boet'n Deure Snarenpluk bestaat uit: Bestuur Stichting Boet'n Deure Festival, Kunstenaars Leef in de Straat Festival, Hanneke Haites, voedselbereiding, Tamara Oudheusden, drankjes, Ondra Kozak, docent, Loes van Schaijk, zangdocent,  Buren Bluegrass Halfway House. Stichting Boet'n Deure Festival is een stichting zonder winstoogmerk dat de leiding heeft over dit project.

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
4 Bluegrassmuziek Workshop 15  
1 Zang workshop 10  
1 Lachmeditatie 10  
1 Tekenworkshop 10  
15 Jamsessies 40  
2 Concertcarrousel   120

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Voor Boet'n Deure is dit organisatorisch ook een ontwikkeling. We gaan meer samenwerken met kunstenaars uit regio die ons helpen bij de aankleding van het terrein. We nemen de regie over horeca zelf inhanden, we stellen de ontmoeting centraal. We leren waar we in onze organisatie aanvulling nodig hebben en waar we goed in zijn -bv gastvrijheid, aanpakken, zorg voor elkaar, contacten met muzikanten en weten wat er leeft. We creeeren met dit evenement een nieuw platform voor de kwaliteitsontwikkeling van bluegrass in NL, een plaats waar vanuit er weer groeimogelijkheden blijken. Bluegrass is diep geworteld in Drenthe en sinds 2016 is de tweede generatie Boet'n Deure organisatoren actief. Wij staan in de startblokken om met de naam, kennis, ervaring en liefde voor mensen en muziek, met creatieve, bruisende ideeën een nieuw elan te geven aan handgemaakte muziek en de eigen waarde van de regio. 

Begroting: 

De bijdrage van Jijmaakthetmee wordt besteed aan de aankleding van het terrein en de programmering. 


afbeelding van Daniëlle Koelemij

Toch nog een tip over de prijsstelling, ook al heb je de meedenkvraag al verwijderd. Ik was zelf lang als vrijwilliger en bestuurslid actief in stichting Cultuurpark de Hout, dat in de zomermaanden gratis festivals organiseert, die zeker the look and feel van Boet'n Deure Snarenpluk evenaren. Er zijn veel van dit type festivals in Nederland en je kunt zeker leren van de praktijkervaring die daar is opgedaan. Zie bijvoorbeeld www.cultuurparkdehout.nl

Daar zit ook geen verdienmodel met veel subsidie en grote geldstromen achter. Tip: de barhoreca moet je wel altijd zelf in handen houden en niet verpachten. Als je met vrijwilligers bardiensten draait is de omzet voor het festival, dat is cruciaal geld. Ook als het geen zuipfestijn is, mogen mensen graag wat drinken. Muntensysteem of contactloos betalen garandeert de veiligheid.

afbeelding van Silvia Fledderus

Dankjewel! We hebben er voor gekozen te werken met een muntensysteem.

afbeelding van Lidian Fleers

Beste Silvia, ik lees bevlogenheid en enthousiasme in jullie plannen, maar om een reële kans te maken op de Jij maakt het mee subsidie raad ik je aan om de laatste twee weken van deze fase te benutten en je tekst in de linkerkolom niet zozeer uit te breiden, maar verder aan te scherpen. De eerste alinea's zijn heel breed en het festival bestaat deels uit activiteiten die niet onder de subsidievoorwaarden vallen. Je kan deze weglaten of heel kort benoemen. Focus de tekst echt op de actieve kunstbeoefening; waar gaan amateurs en professionals actief samen aan de slag met muziek ( en evt. dans) en is er sprake van een wederkerige ontwikkeling? De teksten m.b.t. jullie doel en concept zijn vrij vaag en breed geformuleerd of hebben betrekking op enkel receptieve participatie, een ontmoeting gaat nog te weinig over de concrete bijdrage aan de actieve kunstbeoefening. Kijk nog even goed naar de vragen die ik in m'n eerste bericht stelde en stel gerust nog je eigen vragen aan ons. Succes! 

afbeelding van Silvia Fledderus

Hoi Lydian, Ik heb aan de hand van je opmerkingen de tekst verder aangescherpt voor zover wij antwoord kunnen geven op de vragen. Kun je me laten weten wat jullie verstaan onder 'actieve kunstbeoefening'? Doel je dan bijvoorbeeld op akoestische jamsessies die verspreid over het terrein en weekend zullen plaatsvinden?' Waarbij optredende muzikanten en deelnemers van het weekend met elkaar jammen? Professionele muzikanten en amateurmuzikanten met elkaar muziek gaan maken?

afbeelding van Silvia Fledderus

Dankje! Ik heb het bekeken. De prijzen van grotere evenementen zijn laag, logisch daar zit kapitaal achter dat ik niet heb. Ze zijn ook klein begonnen, gelukkig maar. Ik denk dat ik ook voor de verdere toekomst zal ik ook meer de businessmodellen van deze ondernemingen willen zien. Hoe zit het met subsidiestromen, wie betaalt wat enzo. Ik wil namelijk niet naar een businessmodel toe dat afhangt van bv de alcoholconsumptie, maar dat de ontmoeting in de kunst centraal komt te staan. En ik wil dat de kleinschalig blijft. Liever met 50 mensen om een vuur muziek luisteren, en dan op verschillende plekken, dan met 1000 in een keer. Iets nieuws dus. De meedenkvraag over entreeprijzen haal ik weer weg. Dank voor je toevoeging!

afbeelding van Daniëlle Koelemij

Beste Silvia, laat ik mezelf kort introduceren: ik ben coach op dit interactieve platform en geef tips, adviezen en inspiratie; zodat je jouw idee voor innovatieve actieve cultuurparticipatie in de vrije tijd kunt vervolmaken. Zowel jouw omschrijving als de Youtube video schetsen het Boet'n Deure Festival als laagdrempelig, vriendelijk en gezellig.

Jouw meedenkvraag richt zich op participatie van bezoekers die passen binnen het concept van de Snarenpluk. Zie je mogelijkheden om tijdens het festival workshops Blue Grass zang en dans te organiseren? Met uiteraard ook kleine presentaties/uitvoeringen rond het kampvuur en tussen de muziekprogrammering door.

Deze of een andere aanpak maakt dat bezoekers actief meedoen en bevordert de samenhang op allerlei manieren. Maar een variant is natuurlijk ook prima. Wat heb je zelf aan wilde ideeën?

afbeelding van Silvia Fledderus

Dank voor het meedenken! Workshops zang kunnen we eenvoudig invoegen en voegt zeker iets doe. In het programma zal ik ook meenemen dat de deelnemers van de muziekworkshops gelegenheid krijgen om zelf op te treden. Dank, dit neem ik mee.

Workshop dans, dat past wat niet zo goed bij de muziek, althans dat zijn we in NL niet gewend. Clogging is een stijl die wel in amerika gedanst wordt bij deze muziek, maar in NL zijn mensen vooral gewend om te zitten en te luisteren. Ik wil wel de podia zo inrichten dat er ruimte is om te bewegen. In de doelgroep voor het weekendprogramma zitten met name amateurmuzikanten en die spelen liever zelf dan ze dansen....

afbeelding van Daniëlle Koelemij

Muzikanten dansen niet
Die krijg je niet zo gek
Die staan achterin de zaal
Te zwetsen uit hun nek

Muzikanten dansen niet
Die hangen aan de bar
Die kankeren op het zaalgeluid
Met hun haren in de war

Muzikanten dansen niet
En vooral niet voor de show
Ze vinden het voorproggramma kut
En de hoofdact maar zozo

Muzikanten dansen niet
Ook niet voor hun plezier
Pas als het echt niet anders kan
Na twintig glazen bier

Er is niemand die het ziet
Als muzikanten dansen
Is er niemand niemand die het ziet
Want muzikanten dansen niet
Muzikanten dansen niet
Niet zoals iedereen
Ze staan liever op de gastenlijst
En lullen er doorheen

Muzikanten dansen niet
Daar krijg je ze niet voor
Ze zijn altijd aan het werk
Maar dat heeft niemand door

Niemand die het ziet
Als muzikanten dansen
Is er niemand niemand die het ziet
Want muzikanten dansen niet

Muzikanten dansen niet
Muzikanten dansen niet
Muzikanten dansen niet
Muzikanten dansen niet

De Dijk, Huub van der Lubbe

afbeelding van Silvia Fledderus

haha ja. Muzikanten dansen in de muziek! Kijk maar eens naar de fiddler van The Lonesome Ace Stringband. Die danst. 

afbeelding van Lidian Fleers

Beste Silvia, welkom op Jij maakt het mee. Als adviseur denk ik graag met je mee op welke wijze jullie project mogelijk binnen deze subsidieregeling zou kunnen passen. Aangezien Jij maakt het mee gaat over experimentele/vernieuwende projecten wil ik je adviseren om die aspecten concreter te omschrijven. Muzikale workshops an sich zijn niet vernieuwend, met andere woorden; welke vernieuwende bijdrage verwachten jullie dat het project kan leveren aan de kunstbeoefening? Anders geformuleerd: op welke vraag/wens of behoefte spelen jullie in? Welke ontwikkeling brengt het voor jullie als organisatie? Kan je de inhoudelijke inbreng van je samenwerkingspartners iets specifieker benoemen. Daarnaast ben ik benieuwd naar de manier waarop jullie deelnemers werven en selecteren. Misschien kan je een deelnemende muzikant vragen om op dit platform mee te "praten'" en te verwoorden waarom hij of zij belang hecht(en) aan het project. 

Ik zou je willen adviseren om je op dit platform met name te richten op de artistieke onderdelen in de vrije tijd, het culinaire onderdeel en het schoolproject vallen buiten deze subsidie.

afbeelding van Silvia Fledderus

Dankjewel! Ik pas de vraag nog iets aan... Het experimentele karakter van dit project zit hem niet alleen in de samenwerkingsverbanden en de muziek zelf. Wel is het geheel nieuw dat in een weekend in NL dat publiek en muzikanten op een sfeervolle locatie samenkomen. Verder zoek ik in het bewustwording/zijn/spiritualiteit. Deze muziek is naast muziek van bv sjamanen zo krachtig dat het helend en verlossend werken kan, mits de elementen daarvoor aanwezig zijn. Het niveau van de muzikanten is daarbij zeer van belang, en in NL willen wij een start maken om dit niveau verder te verhogen. De helende trilling die ik ervaar als ik live naar deze muziek luister, wil ik inzetten om het energieniveau van de betrokkenen te verhogen. Dit heeft gevolgen voor de worteling/aarding/roots van elke deelnemer. Dit is volgens ons één van de belangrijkste zaken die spelen in onze samenleving, dat mensen geen wortels/verbinding meer ervaren. Ik wil als organisator het festivalterrein zo inrichten dat de trilling van deze muziek optimaal is. Ik zoek naar mogelijkheden/kennis die mij hierbij kan helpen.

De werving en selectie van de deelnemers gaat onder andere via facebook, de betrokken docenten/muzikanten, nieuwsbrief van Boet'n Deure (circa 600 adressen).

Ik zal iemand een deelnemende muzikant (of enkele) vragen om meee te praten over dit project.

Dank voor je bijdrage, ik ga er mee aan de gang!