menu denk mee beslis mee maak mee

Big Fish

Big Fish... een avontuur zo omvangrijk als het...

Starlight Boulevard
21 augustus 2017 tot 25 maart 2018
dans, muziek, muziektheater, theater
jongeren, kinderen, ouderen, volwassenen
onze website
€10.000

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee
Login of registreer om dit project te volgen.

Ga direct naar de reacties

Big Fish

Big Fish... een avontuur zo omvangrijk als het leven zelf

afbeelding van Hilde Kauffman

Ingediend door:

Hilde Kauffman

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
hoe betrekken wij de kinderen zinnig / verantwoord bij ons thema over je relatie met je familie en vrienden wanneer je hen dreigt te verliezen?

Wat ga je doen?: 

Starlight wil door middel van musical mensen 'aanzetten'. Aanzetten tot nadenken, tot voelen. Aanzetten tot verbinden. Met het project Big Fish, de Nederlandse Premiere van een Broadway musical, willen wij aandacht vragen om stil te staan bij de relatie met je familie en vrienden wanneer verlies op de loer ligt. Het verhaal vertelt het grootser-dan-grootse verhaal van Edward Bloom, die zichzelf een buitengewoon leven toedicht. Waarom vertelt hij echter nooit de waarheid? Als Edward kanker blijkt te hebben, hoopt Will, zijn zoon erachter te komen wie zijn vader nou echt is.

We willen specifiek voor dit project kinderen en jongeren bereiken, naast de andere geinteresseerden. We verbinden ons aan 3 maatschappelijke organisaties die dit thema uitdragen: KWF Kankerbestrijding, Stichting Vier het Leven en Stichting Achter de Regenboog. We gaan aandacht vragen voor KWF Kankerbestrijding tijdens een obstacle run en zamelen geld voor hen in tijdens de voorstelling. We zijn met hen in gesprek om hun vrijwilligers en samenwerkingspartners naar onze voorstelling te laten gaan. Voor Stichting Vier het Leven willen wij ons inspannen om ouderen uit de omgeving, met hun vrijwilligers, naar onze voorstelling te laten komen. Het gesprek met Achter de Regenboog, een stichting tbv rouwverwerking voor kinderen, moet nog volgen deze week. Naast de 3 maatschappelijke  organisaties werken wij ook samen met het ROC die ons decor zullen maken en wellicht ook betrokken zullen zijn bij de kleding. Hoe betrekken we deze jongeren ook inhoudelijk? Ook werken wij voor het eerst samen met Fanwork, een vooropleiding voor musical- en theateropleidingen. Ook met hen willen wij op een goede manier het stuk meer kracht en inhoud geven. De samenwerkingen zullen na de zomervakantie van start gaan, hoewel de contacten uiteraard al gelegd zijn. We houden rekening met extra zaterdagen en weekenden in verband met de betrokkenheid van de kinderen.

Big Fish zal te zien zijn in een echt theater, het Fulcotheater, op 23, 24 en 25 maart 2018. We zullen werken met professionele licht- en geluidtechniek, in een echt decor, met mooie kostuums en met een live orkest dat ook op het podium zal zitten. Het zal een spektakel en een beleving zijn.

Over onze kwaliteit en financiele betrouwbaarheid een aantal bijzonderheden. Dit aangrijpende stuk is een Nederlandse Premiere waardoor Starlight haar nek uitsteekt, ook financieel, om de vertaling te financieren en zich in te spannen deze beschikbaar te maken voor de Nederlandse markt. Voor dit project werken wij met een aantal professionele zwaargewichten, die ook ervaring hebben met kinderen/jongeren. Alan Evans heeft een uitgebreide staat van dienst in New York en al jaren in Nederland in professionele musical circuit, Andre van Hest (MusicAll Factory en diverse projecten) en Hester Schrofer (Frank Sanders en meer) willen zich eenmalig verbinden. Starlight heeft meer projecten gedaan met andere professionals, met andere samenwerkingspartners,  draait nooit met winst, maar ook niet met verlies. Wanneer u nog nooit van Starlight gehoord heeft en een beeld wil krijgen van onze kwaliteit verwijzen wij u naar onze website (www.starlight-boulevard.nl), facebook of overtuigen wij wellicht door te vermelden dat Jeroen van Delft in een Starlight Productie de Amateur Musical Award voor beste Regie in de wacht heeft gesleept (2016).

 

 

Hoe ga je te werk?: 

BIG FISH

WAT. WIE. HOE. Allereerst gaan we in op de inhoud van het project. Dit is geschreven door André van Hest en Alan Evans. Vervolgens gaan we in op de achtergrond van het artistieke team en de achtergrond van Starlight. Dan volgt onze aanpak.

INHOUD

“Big Fish” vertelt het grootser-dan-grootse verhaal van Edward Bloom. Een man die, als we zijn verhalen mogen geloven, een buitengewoon leven leidt. Edward vertelt vurig over zijn avonturen, waarin hij werd omgeven door heksen, reuzen en zeemeerminnen. Ook vertelt hij over zijn tijd in het circus, waar hij zijn ware liefde Sandra ontmoette en over de heldendaden die hij verrichtte die bijna te onwaarschijnlijk zijn om te geloven.

Zijn volwassen zoon, Will, heeft schoon genoeg van zijn vaders fantasievolle verhalen. Hij wil een realistische versie horen van zijn vaders leven in plaats van de ogenschijnlijk onmogelijke gebeurtenissen die hij krijgt voorgeschoteld. Als Edwards gezondheid hard achteruit gaat en Will’s vrouw, Josephine, in verwachting is, voelt Will de noodzaak om voor eens en altijd de waarheid boven tafel te krijgen.

Maar als deze zoektocht de relatie tussen vader en zoon in het nauw drijft, zal Will moeten kiezen: Zoekt hij naar zijn vader in de spectaculaire verhalen, of raakt hij hem voor altijd kwijt?

Big Fish is gebaseerd op het gelijknamige boek van Daniel Wallace (1998) en de gelijknamige Tim Burton film (2003). De Broadway musical is geschreven door Andrew Lippa.

VISIE

“Big Fish” is een hartverwarmende, prachtige en soms magische musical over ouders, kinderen en de verhalen die we aangrijpen om te zijn wie we willen zijn.

In een wereld die steeds sneller gaat en voorbij lijkt te schieten, in een wereld waarin steeds meer binnen handbereik ligt en waar we ogenschijnlijk steeds kleiner lijken te worden, willen we ons graag bewijzen. We willen gezien worden en we willen dat ons leven waardevol is. We worden graag gezien als meer dan we zijn, grootser, beter, mooier, interessanter.
Maar daar schuilt ook een gevaar: Zien wij mensen voor wie ze echt zijn? Of kennen wij slechts de figuur die zij graag willen dat wij zien? Of schuilt juist in de grote verhalen een duidelijke kern, die prachtig is als we hem maar willen zien?

In “Big Fish” wordt deze vraag duidelijk gesteld en gewogen, kiezen we voor de harde werkelijkheid en het ratio, of durven we ons te laven aan fantasie en te laten inspireren door onze verbeelding. “Big Fish” draait om het voorbij gaan aan je koppigheid en het mooie in de ander kunnen zien, voor het te laat is.

Het stuk vraagt om een groot contrast tussen een realistische werkelijkheid en een theatrale fantasiewereld. Dit zal zowel qua spel, als vormgeving een uitdaging zijn. Spelers zullen in dit stuk moeten schakelen tussen realistisch spel en grootse theatraliteit. In deze uitersten ligt een groot leerproces voor de acteurs. Daarnaast ligt er een grote uitdaging voor de acteurs om allemaal kwetsbaar te zijn, om allemaal tot de kern van hun eigen beleving, en hun eigen verhaal te gaan. Waarmee kunnen zij anderen inspireren, waar ligt ieders kracht? En is het mogelijk om deze te tonen en ons niet te verschuilen achter de muren die wij in het dagelijks leven hebben opgebouwd.

In een wereld die steeds harder lijkt te worden en waarin we als mensen vaker tegenover elkaar dan naast elkaar komen te staan hoop ik de toeschouwer te raken en te inspireren met dit verhaal in een compleet nieuwe vertaling. Daarnaast hoop ik de spelers iets mee te geven dat ze nog niet van zichzelf kennen.

Andre van Hest, vertaler & regisseur

Alan Evans:

“Big Fish is the perfect vehicle in which music that is properly and perfectly performed can tremendously influence the emotions (both self-confidence as well as the insecurities and doubts) of both performers and audience - as actors playing a role, and for all of us as real people dealing with the reality of everyday, real-life situations. By working diligently to achieve a full range of vocal (and thus emotional) dynamics, the cast of Starlight Boulevard will be in the unique position of being able to truly inspire audiences in presenting the powerful story Big Fish has to offer today's society.

A worthy goal for a proven artistic ensemble with an admirable thirst for continuing growth and development!”

UNIEK

Starlight 

Big Fish komt voor het eerst naar Nederland! Via een Duits rechtenbureau heeft Starlight de rechten verkregen van Big Fish. Starlight spant zich in om de vertaalde musical beschikbaar te maken voor de amateur musical markt in Nederland. Hier is veel behoefte aan. Er zijn in deze markt weinig stukken met meerdere uitdagende rollen en voldoende ensemble werk beschikbaar. Daarbij begeven steeds meer groepen zich op de platgetreden paden van bekende titels. Starlight doorbreekt deze trend en geeft het musicallandschap in Nederland kleur.

ARTISTIEKE MENSEN UIT DE PROFESSIONELE MUSICALWERELD

Uiteraard wakkert een uitstekende kwaliteit een optimale beleving aan. Allereerst zoeken wij origineel en onbekend repertoire uit, zodat de spelers uit worden gedaagd hun eigen versie te maken en niet te imiteren. Daarnaast luistert het publiek, is onze ervaring, meer open en zonder oordeel. Starlight is er ten tweede trots op dat we artistieke begeleiding aan ons weten te binden die afkomstig is uit het professionele (musical)circuit. Zij zorgen ervoor dat iedereen binnen Starlight zich kan ontwikkelen en het beste in zichzelf naar boven kan halen. Op deze manier kunnen we een podium bieden aan enthousiaste, talentvolle amateurs in Utrecht. Wij willen in dit project werken met een professioneel artistiek team, te weten een muzikaal leider, regisseur, choreograaf.

Het stigma dat een vereniging werkt met een artistiek team dat nooit meer vertrekt, klopt niet bij Starlight. Onze muzikaal leider is inderdaad verbonden aan de vereniging, zodat hij zich,- over de producties heen en middels de concertprogramma’s-, kan richten op de ontwikkeling van de groep. De regisseur, choreograaf en vormgever wisselen per productie (!); waar anderen groepen formeren rond dezelfde artistieke mensen, laten wij ons begeleiden door mensen die op dat moment iets nieuws kunnen inbrengen, wat afhangt van het stuk. Dit vraagt durf en heel veel moeite om steeds nieuwe mensen te vinden, maar levert ook veel verfrissing en vernieuwing op. Er ontstaat geen sfeer van ‘zo doen wij het altijd’, maar elke keer weer worden we uitgedaagd andere vaardigheden aan te spreken en een andere aanpak te kiezen.

Alan Evans, muzikale leiding

Alan Evans studeerde aan de Royal College of Music in Londen, de Manhattan School of Music in New York en aan de University of Vermont. Hij startte zijn carrière in New York, waar hij doorbrak als arrangeur. Alan werkte als pianist/componist voor de Viola Farber Dance Company en Merce Cunningham Studio. Hij is ook dirigent en muzikaal leider geweest bij onder andere Hair, Hello Dolly, West Side Story, Pirates of Penzance en Mame.

Ruim 30 jaar geleden vloog Alan van New York naar Schiphol met twee koffers, een synthesizer (toen in opkomst) en een grote passie voor musical. Hij stond aan de wieg van de Nederlandse musical met Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink (Ping Ping) en werkte met Jasperina de Jong (Fien). Ook werkte hij voor Van den Ende in de beginjaren, en was hij dirigent, muzikaal leider, toetsenist en arrangeur in Nederland bij onder andere de musicalproducties: Closer Than Ever, Cyrano, Tsjechov, Mata Hari, Zeldzaam, Nonsens, Publiek, Montezuma's Revenge, Moeder in de Wolken en MADley Amsterdam.

Als opnametechnicus, freelance producer, arrangeur en synthesist/ programmeur werkte Alan mee aan talloze platen, cd's en radio- en tv-reclames.

Alan is ook muzikaal leider van De Brug Musicaltheater in Amsterdam.

Andre van Hest, regie

André studeerde in 2007 af als uitvoerend theatermaker aan het Fontys Conservatorium en volgde regietraining aan de academie voor theater bij Fontys. Hij heeft een veertigtal regies verzorgd voor de MusicAllFactory en verschillende grote zaal projecten. Hij was als regie-assistent betrokken bij de voorstelling RENT in M-lab (2007).

André is een muziektheater-duizendpoot. Hij werkte, naast zijn werk als regisseur, als acteur bij verschillende musicals voor Stage Entertainment (Jesus Christ Superstar, Ciske de Rat). Als dramadocent en regisseur is hij verbonden aan diverse opleidingen, waaronder Factorium Tilburg, geeft hij al een aantal jaar trainingen voor UISS (Uppsala, Zweden) en regisseert hij aan verschillende vakopleidingen. Hij geeft hij privé zangles en auditietrainingen aan jonge professionals.

Als schrijver en vertaler bewerkt hij veel uiteenlopende projecten, zoals Matilda, Young Frankenstein, Ragtime. Hij deed de Nederlandse vertaling en supervisie voor Een leven zonder jou (M-lab). Voor Starlight vertaalt hij Big Fish.

Hester Schrofer, choreografie

Hester Schrofer heeft haar opleiding gedaan bij Frank Sanders, de Akademie voor Musicaltheater, en bij de Central School of Speech and Drama, Movement Studies, in Londen. Zij werkte als choreograaf voor M-lab en Theater Terra en als docent voor de Frank Sanders Akademie. Vanuit Labba maakt zij puur muziektheater in TrouwAmsterdam.

WIE of WAT IS STARLIGHT BOULEVARD?

Starlight is een actieve en unieke musicalvereniging in het midden van het land en midden in de maatschappij. Starlight probeert zich tegen de stroom van 'de jaarlijkse opvoering van een bekende musical' te ontwikkelen. Innovatie staat bij ons hoog in het vaandel, zoals in dit geval het brengen van een nieuw stuk voor Nederland. Wij realiseren zeker geen project per jaar, vanwege alle inspanningen die wij doen om met iets nieuws te komen. We richten ons niet op de massa maar op kwaliteit, wat betekent dat wij werken met artisitieke begeleiding uit het professionele musicalcircuit, maar ook betekent dat wij ons richten op amateurs op hoog niveau. Organisatorisch moet alles betaalbaar blijven en werken wij met vrijwilligers (o.a. alle leden zijn actief!), maar we proberen onszelf te laten adviseren om zo onze ambities te verwezenlijken. Tot slot stellen wij onszelf tot doel om maatschappelijke thema's aan de orde te stellen en daarmee nieuwe doelgroepen te bereiken. Wij geloven in de kracht van musical omdat muziek en dans in onze ogen een verhaal extra diepte en intensiteit geven. Dit is onze basis, waarbij we openstaan voor nieuwe samenwerkingen. 

We hebben ongeveer 30 leden, tussen de 18 en 55 jaar (meeste mensen nu tussen de 20 en 30). Onze artistieke leiding wisselt per productie (!) en is afkomstig uit het professionele (musical)circuit, wat ervoor zorgt dat iedereen binnen Starlight zich steeds verder kan ontwikkelen en het beste in zichzelf naar boven kan halen. We ondernemen verschillende projecten, waaronder ook concerten en kennisuitwisselingsdagen (Starlight Academy) waarbij mensen vanuit hun eigen expertise anderen helpen.

AANPAK

De voorbereiding van Big Fish is al even aan de gang. Het uitzoeken van zo'n stuk, het aanvragen van de rechten, het zoeken naar een geschikt artistiek team, het aangaan van samenwerkingsrelaties, het zoeken van een locatie. We zijn al in 2016 begonnen met deze voorbereidingen. De audities van de leden van Starlight zijn al geweest. De audities van de kinderen en eventueel van het orkest zullen in september zijn. De repetities met de kinderen beginnen ook na de zomervakantie eind Augustus. Wekelijks repeteert de groep op donderdagavond en er zijn 8 extra zaterdagen gepland voor de repetities dans en voor de repetities met de kinderen. Sommige kinderen zullen ook aan het begin van de donderdagavond komen. We werken toe naar de voorstellingen op 23, 24 en 25 maart 2018. Vrijdagavond zal de première zijn en zondag zullen er twee voorstellingen zijn. Op de 22e zal de try out zijn, bezocht door mensen vanuit de maatschappelijke organisaties, en op de 20e en 21e wordt er opgebouwd.

We spelen in het Fulco Theater in Ijsselstein. Een uniek theater qua grootte en capaciteit. Het podium is groot genoeg voor een groep van 30 mensen, 10 kinderen en een orkest. De zaal biedt plaats aan 350 mensen, waardoor Starlight de ruimte heeft om te groeien in het bezoekersaantal dat komt kijken. In de omgeving zijn vele theaters te klein, zowel qua podium, als qua zaal. Fulco biedt daarnaast ondersteuning in PR, we worden opgenomen in hun programma boekje, en we krijgen een plek in het seizoen, omdat zij geloven in onze kwaliteit. Ijsselstein ligt zeer dicht tegen Utrecht en Nieuwegein aan, waardoor wij verwachten dat onze trouwe bezoekers ook blijven komen.

Voor de productie gebruiken we een -maand tot maand- draaiboek, met alle afzonderlijke acties voor de gehele productie. Denk aan de afzonderlijke acties om de krant in te gaan, achterban te informeren, vrijwilligers voor grime te werven etc. Deze kunnen we ook ter beschikking stellen, alleen leek ons dat nu te specifiek.

PR

Voor de productie ‘Big Fish’ zal het PR-materiaal door enthousiaste leden uit de vereniging onder leiding van WilbertDesign worden vormgegeven.

In Utrecht heeft Starlight reeds een naam opgebouwd. We hebben extern advies gekregen van professionals uit de lokale media (RTV Utrecht, en via de Vrijwilligerscentrale). Hierdoor hebben we waardevolle contacten opgedaan binnen deze media en concrete adviezen gekregen over hoe we de media effectief kunnen benaderen en zichtbaarheid kunnen genereren. Bij het aantrekken van publiek voor ‘Big Fish’ richten we ons met name op: algemeen liefhebbers van muziektheater, onze eigen achterban, personeelsverenigingen, de maatschappelijke organisatie die gaat aansluiten bij ons thema, sponsoren. In de PR acties zullen we gebruik maken van de diverse, bekende promotiekanalen; lokale weekbladen, poster, lokale radio en televisie (o.a. TV Utrecht, Radio M). Rondom sociale media: naast internetfora en nieuwsbrieven een speciale facebookpagina die we voor ‘Big Fish’ aanmaken. Onze eigen Starlight nieuwsbrief voor donateurs, onze netwerk en externe contacten. Ten aanzien van onze activiteiten op het gebied van cultureel ondernemerschap zullen we wat artikelen verspreiden via onze koepelorganisaties: Grand Circle en BALK. Een gespecificeerd Pr-plan is op aanvraag beschikbaar. Indien u wenst sturen wij u deze nog na.

Met wie werk je samen?: 

In Big Fish gaat het over een vader die kanker heeft en een zoon die probeert de relatie met zijn vader te intensiveren. Wij willen het onderwerp 'relaties met familie en vrienden wanneer er verlies dreigt' extra over het voetlicht brengen. We zijn met een aantal maatschappelijke organisaties contacten aangegaan.

Vanwege de link met kanker zijn wij in gesprek met KWF Kankerbestrijding. We kijken hoe we elkaar kunnen helpen. Zo zijn er ideeën voor een sponsorloop, voor een klein bedrag per kaartje dat ten goede komt aan KWF, voor kaartjes voor onze try out als relatiegeschenken voor KWF Kankerbestrijding samenwerkingspartners (collectanten bijvoorbeeld). Het geld voor KWF komt ten goede aan onderzoek.

We hebben contact met Vier het Leven, een organisatie die ouderen letterlijk naar het theater brengt, omdat zij bijvoorbeeld hun partner hebben verloren en er tegenop zien om nog alleen te gaan. Hiermee hopen wij een doelgroep, die wat verder afstaat van het theater, aan te trekken. In mei horen wij of wij opgenomen worden in hun programma boekje. Los daarvan zullen wij Vier het Leven onder de aandacht brengen zodat ouderen die aarzelen om te gaan, ook buiten het bestand van de Stichting Vier het Leven, wellicht bereikt kunnen worden.

We hebben 19 april een gesprek met Stichting Achter de Regenboog. Zij zijn enthousiast en we gaan kijken hoe we onze samenwerking gaan vormgeven. Zij zetten zich in voor kinderen die een naaste zijn verloren.

Naast de maatschappelijke organisaties werken wij dit project samen met ROC Stand- en Decorbouw (de ontwerpen van vormgevers worden omgezet in technische tekeningen, decors worden gebouwd, vervoerklaar gemaakt, opgebouwd en gerepareerd waar nodig tijdens de voorstellingen), en met Fanwork (vooropleiding voor musicalopleidingen in Nederland) vanwege de aanwezigheid van twee kinderen in de voorstelling met een rol. Daarbij zal er gelegenheid zijn voor figurerende kinderen. We zijn heel trots dat wij een groep kinderen de mogelijkheid kunnen bieden om deelgenoot te zijn van zo’n mooie productie en hen kunnen laten begeleiden door onze professionals.

Vanwege de thematiek en het feit dat wij via Achter de Regenboog, het ROC en Fanwork met kinderen en jongeren actief zijn, is het idee ontstaan om dit project voor hen extra betekenis te geven. We zouden het leuk vinden hierover van gedachten te wisselen met het Fonds Cultuurparticipatie en met het publiek.

Locatie(s): 
Fulcotheater in IJsselstein

afbeelding van Hilde Kauffman

Dag Anne en Thijs,

goed om kennis te maken! Naast HIlde (indiener van de aanvraag), zal ik als contactpersoon fungeren.

Bedankt ook voor meteen al goede inhoudelijke vragen. Daar gaan we mee aan de slag! We zullen ook naar de dubbelingen kijken en de begroting een dezer dagen uploaden.

Het gesprek met de stichting Achter de Regenboog was zeker positief. Ik zal vragen of ze mee willen denken op dit platform,

Hartelijke groet,

Jessica

afbeelding van Thijs Hazeleger

Beste Hilde,

Ik ben jullie coach op JMHM en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. 

Mooi dat jullie diverse samenwerkingspartners voor deze nieuwe productie op het oog hebben. Net als Anne ben ik benieuwd naar hoe deze samenwerking eruit ziet. Zelf denk ik dat samenwerken met stichting Achter de Regenboog de meest betekenisvolle combinatie kan opleveren qua participatie. Hoe kunnen jullie elkaar versterken? Zou je ook jullie artistieke kwaliteit kunnen inzetten om de kinderen te helpen met rouwverwerking? Bijvoorbeeld met een mini-versie van Big Fish waar zij een rol in spelen? En zou je daar dan een dramatherapeut bij nodig hebben? 

Mocht het gesprek met de stichting positief geweest zijn, dan zou je hen ook kunnen uitnodigen om op dit platform met je mee te denken over jullie verbinding. 

Groeten Thijs

afbeelding van Anne Arninkhof

Beste Hilde, welkom op Jij Maakt Het Mee! De komende weken denk ik graag me je mee om jullie plannen verder aan te scherpen. In het projectplan vind ik volop informatie over het verhaal van Big Fish en de achtergrond van het artistiek team. Ook lees ik dat Big Fish een uitdaging gaat worden voor de deelnemers. Maar ik lees nog niet welke ontwikkeling zij ten behoeve van de voorstelling door zullen maken, en welke rol het artistiek team daarin speelt. Ook ben ik benieuwd naar de samenwerking met vooropleiding Fanwork. Hoe deze eruit en wat resultaten verwachten jullie? Als je de begroting paraat hebt kun je die trouwen ook al uploaden. Er zitten overigens wat dubbelingen in je verhaal, dus kijk of je tekst nog wat compacter kunt maken. Veel succes!

afbeelding van Anne Arninkhof

Denk er aan dat JMHM bedoeld is voor vernieuwende en experimentele projecten. Dus laat ons vooral weten wat de productie van Big Fish bijzonder maakt voor de organisatie/deelnemers. JMHM is namelijk niet bedoeld voor reguliere voorstellingen.