menu denk mee beslis mee maak mee

On the Air Drama - Drama in de ether

Een radio soap live evenement

Fundacion CINEARUBA
7 mei 2018 tot 8 juli 2018
muziek, theater
jongeren
onze website / check facebook
€15.000

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee

Ga direct naar de reacties

On the Air Drama - Drama in de ether

Een radio soap live evenement

afbeelding van Juan F Pardo

Ingediend door:

Juan F Pardo

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Jonge talenten, storytellers, acteurs, muzikanten, jonge audiomakers, kunstcentra, radiozenders en vrijwilligers maken hun interesse kenbaar op facebook.com/cinearuba

Wat ga je doen?: 

'On the Air Drama' is een radio soap live evenement waar jongeren met oude technieken in de moderne era experimenteren. Op één avond zullen jongeren live op de radio, maar ook op facebook hun eigen verhaal acteren met geluid effecten en muziek.
Maanden voor de grote avond krijgen de jongeren verschillende workshops op het gebied van verhalen schrijven, acteren, geluid en muziek, om zich voor te bereiden voor het live evenement.

Hoe ga je te werk?: 

Wat is het doel van je project?
Dit project biedt een platform voor talentenontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling. Het is belangrijk, omdat er weinig kunst is in de vrijetijd projecten op Aruba voor jongeren. We willen jongeren bij elkaar brengen, waar ze verschillende vaardigheden leren. De jongeren zullen leren hoe zij klanken en geluiden kunnen creëren die nodig zijn voor de behoeftes van een radio soapopera. Zij zullen leren hoe zij verschillende voorwerpen kunnen gebruiken om de auditieve werkelijkheid na te bootsen. De opnames gebeuren met de moderne technologie. De deelnemers van het scenarioschrijven workshop brengen hun eigen verhalen in. Door middel van een "pitch sessie" wordt gezamenlijk aan een script gewerkt. Voor de deelnemer aan stemacteurs leren ze hoe ze nieuwe geluidseffecten met hun stemmen kunnen creëren.

Wat is je doelgroep?
De doelgroep bestaat uit jongeren tussen de 15 - 25 jaar, die geïnteresseerd hebben getoond om mee te doen.

Wat maakt het project experimenteel?
Door oude tijden radio geluidseffecten technieken aan jongeren te introduceren en aan hun de kans te geven om dit met moderne technologie op te nemen zetten we nieuwe media op een verrassende manier in. Met dit project bereiken we ook een nieuwe doelgroep welke is mensen die op radio geïnteresseerd zijn. Het word een combinatie van aspiranten acteurs, scenarioschijvers en radio makers.

Coöperatieve werkvormen
De deelnemers van scenarioschrijver werken samen door middel van "pitch sessies." Als het scenario klaar is dan gaan de deelnemers van acteren en muziek en geluid effecten workshops aan de slag. De workshops voor muziek en geluid effecten nemen plaats op dezelfde moment met de repetities van de acteurs. Samen experimenteren geeft de kans voor nieuwe en spontane ideeën.

Het project is driedelig - Inhoudelijke beschrijving van de workshops
Deel 1 Oproepen:

Het oproepen voor participatie start op 2 april 2018 en het is mogelijk om zich aan te melden tot en met 30 april.

Werving van deelnemers
Een oproep zal in de lokale kranten geplaats worden en ook op het facebook pagina van Fundacion CINEARUBA. De deelnemers worden geworven via een inschrijvingsformulier online. De aanvragers die de meeste interesse tonen worden gekozen. In totaal, per workshop, kunnen 15 mensen deelnemen.

Deel 2 de Workshops:
Door middel van diverse workshops en de deelnemers te betrekken bij het maken van de radio soap versterkt dit project de creatieve talenten van de jonge deelnemers. De jongeren hebben een actieve rol en maken kennis met verschillende disciplines als acteren, geluid, muziek en verhaal schrijven. De praktische vaardigheiden dat de jongeren opdoen tijds de disciplines zullen direct toepasbaar zijn voor de activiteiten. De taak van de begeleiders is het begeleiden van de jongeren samen de gewenste resultaten te bereiken. Dit doen zij met zo minimaal het eindresultaat te beïnvloeden. De begeleiders geven de jongeren kans om zelf met ideeën te komen, het moet ook een project van de jongeren zelf zijn. Belangrijk is dat de begeleider zijn kennis aan de jongeren overdraagt en hun helpen hun visie te ontwikkelen en meer ontvankelijk te zijn van hun omgeving voor de ontplooiing van hun creativiteit.
Tijdens dit project willen we ook dat de deelnemers hun potentie bereiken, dat ze voldoende kennis en ervaring opdoen om zich als toekomstige professionals te ontwikkelen.

Scenario Schrijven Workshop
De eerste workshop, het Scenario Schrijven workshop start op 07 mei en eindigt op 01 juni.
Stap 1 'Alle opties leren': Tijdens deze workshop leren jongeren het schrijven van scenario, maar leren ze ook het vertellen van verhalen voor radioluisteraars. Ook krijgen ze masterclasses over Papiamento grammatica en het maken van gedichten die ze als uitgangspunt kunnen gebruiken bij het schrijven van dialogen. Voor de Papiamento grammatica zullen we samenwerken met de organisatie 'Lanta Papiamento' en voor het componeren van gedichten zullen we samenwerken met 'Basha Foundation'. Beide organisaties zijn bekend en hebben ervaring op deze gebieden.
Stap 2 'Moment van de waarheid': De deelnemers van het scenarioschrijven workshop brengen hun eigen verhalen in. Door middel van een "pitch sessie" wordt gezamenlijk aan een script gewerkt. De deelnemers zullen begeleid worden door een professionele scenarioschrijver.

De workshop scenario schrijven helpt de jongeren met hun creatieve en artistieke ontwikkeling. Ze leren de structuur van een verhaal. Dit gebeurt door middel van de 3 act structuur te gebruiken: 1act-formulering, 2act-confrontatie, 3act-resolutie. De deelnemers leren ook het verschil tussen visueel storytelling en audio storytelling. Personage ontwikkeling; hoe bereiken we dat de luisteraars zich identificeren en meeleven met de personages. Door het gebruik van een projector om het scenario schijven programma te projecteren, kan de begeleider tegelijkertijd met de deelnemers samen aan het scenario werken. Dit is heel belangrijk voor de deelnemers om te weten hoe ze op papier de annotatie kunnen geven: FLASHBACK, DAY, NIGHT, EXTERIOR, INTERIOR, ON CELL. Papiamento is een heel belangrijk deel van dit workshop en het project in het algemeen, aangezien dat dit jaar het officieel jaar is van Papiamento. Wij streven naar extra aandacht geven aan de taal Papiamento om de jongeren te stimuleren beter Papiamento te schrijven en ook dat ze bekend raken met de geschiedenis/literatuur van Papiamento. Tijdens de masterclass grammatica is een opdracht een kortverhaal van 500 woorden schrijven. Daarna deze te verlengen naar 1000 woorden. De deelnemers kunnen kiezen uit verschillende genres: science fiction, thriller, fantasie, drama, en komedie. Bij de masterclass gedichten schrijven doen de deelnemers oefeningen in schrijven voor muziek, rapmuziek, ritmische gedichten en hoe ze met woorden kunnen schilderen.

De behoeften en wensen van de jongerendoelgroep m.b.t. Scenario Schrijven Workshop
Dit project is ontstaan door de behoeften en wensen van deelnemers aan onze eerdere projecten die ons verzochten om meer projecten te maken gericht op acteren, geluid, muziek en verhaal vertellen.  
Scenario schrijven blijf een behoefte bij de jongeren. Ik krijg altijd dezelfde vraag: "Hoe moet ik een scenario schrijven". Ik krijg voortdurend het verzoek om een scenario schrijven workshop te geven. De jongeren wensen om hun eigen verhalen te kunnen schrijven omdat ze elke jaar mee willen doen aan festivals en wedstrijden bijvoorbeeld gedicht wedstrijden. Maar ze weten niet waar ze moeten beginnen, en hoe ze het verhaal in elkaar moeten zetten en daarna in de computer tikken. Als de deelnemers van mijn eerdere workshops moeten deelnemen, zal hun instapniveau zal hoger liggen. Zij weten al over het verhaalstructuur en hoe de scenario schrijf programma werkt. Met dit project wordt het een beetje anders en toch wel nieuw voor hun, omdat het meer te maken heeft met stem, het verhaal wordt niet door het beeld verteld maar door de stem. Het wordt een uitdaging voor hun om de luisteraars het verhaal te laten verbeelden alleen door geluid. De ambitie van de jongeren is om hun eigen clipjes en projecten te kunnen maken, om deze te delen met hun vrienden op de sociale media en ook deel te maken aan wedstrijden.

Voice Acting Workshop
De tweede workshop, Voice Acting workshop start op 04 juni tot en eindigd op 15 juni. Tijdens deze workshop krijgen de deelnemers een training op het gebied van Voice Acting van een professionele acteercoach. Ze leren hoe ze nieuwe geluidseffecten met hun stemmen kunnen creëren en gebruik maken van verschillende intonatie. Deze workshop wordt georganiseerd na de Scenario Schrijven workshop, zodat de deelnemers van de Scenario Schrijven workshop ook kunnen deelnemen. Alle deelnemers oefenen met de definitieve scenario en op 16 en 17 doen ze mee aan een casting waar de spelers uitgekozen worden. De repetitie met acteurs neemt plaats van 18 juni tot en met 29 juni.

Bij de workshop van Voice Acting, leren de jongeren het verschil tussen acteren voor de camera en stem acteren. Ze kijken naar verschillende genres van radio soap waar ze op moeten letten naar de gesproken taal in bijvoorbeeld een western of in classic radio soap en moderne radio soap. De deelnemers beginnen met een oefening waar ze een clipje van een bekend theaterstuk moeten nasynchroniseren met hun eigen stem in Papiamento, dit kan een drama of een komedie zijn. Bij de tweede oefening krijgen de jongeren een storyline waar ze zelf hun eigen verhaal moeten maken met eigen dialogen en met mond geluid effecten. Van de begeleider wordt verwacht dat hij/zij zijn deelnemers goed leert kennen om het beste van elke deelnemer te brengen en opdrachten geven die de deelnemers aanspreekt. In het begin zullen er veel kennismaking spelletjes worden gedaan. Een van de spelletjes is bijvoorbeeld: elkaar met een twist interviewen, in groepjes van twee, de ene praat en de ander is de handen die communiceert en ze moeten zorgen dat ze met elkaar synchroniseren.

De behoeften en wensen van de jongerendoelgroep m.b.t. Voice Acting Workshop
Acteren is het meest aangevraagd omdat meeste jongeren een ster wille zijn, iedereen wenst om de de hoofdrol te spelen. Bij ons project 'Oranjestad' (een jongeren tv series), hebben de deelnemers bijna een jaar meegedaan aan acteer oefening, dit leverde uitstekende acteerprestaties. Als deze groep jongeren zich aanmeldt voor dit project zal hun instapniveau hoger liggen, omdat zij al een heel acteer proces voor de camera hebben meegemaakt. Het enige verschil zou zijn dat dit project focust alleen op stem acteren en geen camera, dit zal zeker een nieuwe uitdaging zijn. Van de jongeren die deel hebben gemaakt aan CINEARUBA-projecten, is er één media aan het studeren in Nederland en een andere in Los Angeles. De meeste acteren in andere projecten om zich verder te ontwikkelen, en weer anderen doen mee aan verschillende modeshows, zij willen model worden.

Muziek en Geluideffecten Workshop
De derde workshop, Muziek en Geluideffecten workshop start op 18 juni tot en eindigd op 29 juni. Tijdens deze workshop leren de deelnemers hoe ze muziek en geluideffecten kunnen componeren en opnemen door gebruik te maken van een computer. Met het scenario in de hand zullen de deelnemers de muziek en geluideffecten maken. Iedereen krijgt een taak die ze tijdens de live uitzending moeten uitoefenen. De deelnemers zullen door een professionele sound designer begeleid worden.

De Muziek en Geluideffecten workshop begint met een introductie en een beetje geschiedenis. Het is belangrijk voor de deelnemers om te weten wat voor instrumenten er bestaan en waarvoor ze gebruikt worden. Tijdens de workshop leren de deelnemers hoe ze de luisteraars met geluid de aandacht in het verhaal behouden. Ze leren ook hoe ze verschillende stemming met geluid kunnen creëren en ook hoe ze met geluid de luisteraar verschillende emoties kunnen laten voelen. De deelnemers leren ook de fundamentele aspecten van geluid en muziek: geluid van locatie vs geluid in de studio, dubbing vs voice over, studiomuziek vs livemuziek, mixing en mastering van geluid en muziek. Dit doet de begeleider om de deelnemers in de werkelijkheid te laten oefen met opnames van geluid op locaties en in een studio. De muziek en geluideffecten zullen de deelnemers van voice acting opnemen als ze tijdens de oefening een bekend theaterstuk moeten nasynchroniseren. De deelnemers van muziek en geluideffecten zullen samen met hun begeleider op zoek gaan naar onverwachte objecten zodat ze kunnen oefenen met de verschillenden klanken dat ze uit de objecten kunnen halen. Samen zullen ze een liedje in het Papiamento maken met de gevonden objecten in combinatie met de gedichten of rapmuziek songteksten van de deelnemers van de scenario schrijven workshop.

De behoeften en wensen van de jongerendoelgroep m.b.t. Muziek en Geluideffecten Workshop
Voor wat betreft geluid en muziek hebben wij andere workshops gegeven waar de interesse heel hoog was. De jongeren hebben behoefte om te leren hoe ze geluid en muziek met het gebruik van computer kunnen maken. Het is nu heel populair om liedjes, muziekvideo's en clipjes op de sociale media te delen. Zij wensen zijn om eigen liedjes maken en ook zelf hun eigen muziekvideo's of clipjes te maken zodat ze dit met hun vrienden op sociale media kunnen delen. In eerdere workshops hebben de jongeren geoefend met digitale en conventionele instrumenten waar ze zelf liedjes hebben gemaakt samen met medestudenten. Als deze groep jongeren mee willen doen aan dit nieuw project zal hun instapniveau hoger liggen, omdat ze al de basis hebben. Dit workshop blijf toch nieuwe uitdaging omdat de geluidsinstrumenten geen muziekinstrumenten zijn. Bij dit project kan zelfs een schoen kan zelf een geluidsinstrument zijn. De ambitie is duidelijk; sociale mediaster worden en het leren gebruiken van andere soort media technologie, met name auditieve technologie, dat zij ook in schoolprojecten kunnen gebruiken.

De workshop schema
02 april 2018 - 30 april 2018 oproep voor participatie!
07 mei 2018 - 01 juni 2018 scenario schrijven workshop, 3 uur per dag, gedurende 20 dagen.
04 juni 2018 - 15 juni 2018 voice acting workshop, 3 uur per dag, gedurende 10 dagen.
18 juni 2018 - 29 juni 2018 repetitie acteurs, 3 uur per dag gedurende 10 dagen.
18 juni 2018 - 29 juni 2018 muziek en geluidseffect workshop, 3 uur per dag, gedurende 10 dagen.
08 juli 2018 Radio Soap Live Event van 19 uur tot en met 20 uur.

Deel 3:
Op 8 juli neemt de Live Radio Soap Evenement plaats, waar alle deelnemers in het radiostation van Magic FM Aruba hun eigen radio soap zullen uitvoeren.

De workshopleiders
De workshopleiders zijn professionals op het gebied van muziek en geluid effecten, verhalen vertellen en schrijven.
Ik zal zelf de workshop van scenarioschrijven geven, ik heb media gestudeerd en ik heb 26 jaar ervaring als creatieve schrijver.  De workshopleider van muziek en geluid effecten is de Braziliaanse muziekproducent Adriano Nanof die bekend is voor de Muziek en Sound Design van verschillende projecten van Fundacion CINEARUBA. 

Hoe we de individuele talenten zullen prikkelen en begeleiden
We zullen de deelnemers prikkelen en begeleiden door meteen aan de slag te gaan, de workshops zijn meer hands-on dan theorie.

De gewenste ontwikkeling die wij willen zien bij de deelnemers
Talent ontwikkeling en persoonlijk ontwikkeling zijn de twee meest belangrijke ontwikkeling voor ons.

Met wie werk je samen?: 

Hiervoor zullen we samenwerken met Stichting Lanta Papiamento waar ze een belangrijke rol zullen spelen in de grammatica van het verhaal. Doormiddel van masterclass maar ook adviezen zal de Stichting Lanta Papiamento zorgen dat het project de juiste grammatica gebruikt. Tegelijkertijd zal het leren van juiste grammatica te gebruiken een bijdrage doen aan de deelnemers om hun Papiamento te verbeteren en op een correcte manier te spreken. De Engelse taal heeft een grote invloed op de jongeren die het beter spreken dan Papiamento. Deze samenwerking is zeer belangrijk en heeft een grote bijdrage niet alleen aan het project maar ook aan de deelnemers.
De samenwerking met 'Basha Foundation' leert de deelnemers hoe ze in hun eigen taal gedichten kunnen maken. Bij het schrijven van scenarios is dit zeer belangrijk, het geeft een artistieke tast. Voor de deelnemers zelf verbreed het hun vocabulaire.
Onze samenwerking met Magic FM Aruba is voor de live uitzending van het programma; ze bieden de deelnemers een podium om hun talenten te showcasen met de maatschappij. Fundacion CINEARUBA zorg voor de uitvoering van de workshops en de live radio soap evenement.

Rol van de partners en meerwaarde
De partners zullen masterclasses geven.  Ook zullen zij adviseren naar de verhalen en dialogen. Doordat het een fictieverhaal betreft die alleen gesproken wordt, is het heel belangrijk dat het verhaal duidelijk is door middel van de dialogen. Deelnemers krijgen hierbij hulp van Stichting Lanta Papiamento voor de grammatica, en van Stichting Basha met gedichten, zodat het lekker voor het oor klinkt.

Wat is verder van belang om te weten?: 

Verschillen en overeenkomsten met CINEARUBA eerder projecten:
‘On the Air Drama’ een nieuwe uitdaging voor stichting CINEARUBA, voor het eerst richten wij ons op het medium radio. CINEARUBA is gewend aan visuele projecten met opnames en montages. Voor het eerst wordt het live geacteerd tijdens een live uitzending waar alles mis kan gaan. Er is geen ‘take 2’. Een nieuwe aanpak aan oude technieken in de moderne era aanpassen, dit is wat het project experimenteel maakt.

Het verschil tussen ‘On the Air Drama’ en ‘Biba Cultura.’ ‘On the Air Drama’ is Radio Theater die live uitgezonden wordt.  ‘Biba Cultura’ was een culturele awareness project. De enige overeenkomst tussen deze projecten is het geven van workshops. Beide projecten beginnen met een workshop en daarna de uitvoering van het project.

Het verschil tussen ‘On the Air Drama’ en ‘Oranjestad’ is dat ‘On the Air Drama’ concentreert zich op live acteren voor de Radio. Het lijk meer op theater, iets dat CINEARUBA nog nooit eerder gedaan heeft. Bij Oranjestad ging het over het acteren voor de camera met de mogelijkheden om te herhalen als er iets mis ging. Bij ‘On the Air Drama’ is dit niet het geval. De overeenkomsten zijn dat beide gericht zijn op het acteren en talent ontwikkeling in het algemeen.

Het verschil tussen ‘On the Air Drama’ en ‘Shortcutz Aruba’ is dat ‘On the Air Drama’ is een radio experiment en ‘Shortcutz Aruba’ is een filmfestival evenement. De overeenkomsten is dat beide gericht zijn op talentontwikkeling.

'On the Air Drama' is een auditatieve project, met betrekking tot het gehoor en niet een filmproject. Het ligt meer dicht bij theater dan film, het word live afgespeeld achter een microfoon en niet voor de camera.

Evaluatie van vorige project - met verbeterpunten voor dit project
Van de vorige projecten zoals Shortcutz Aruba hebben wij geleerd dat onze beschrijving en uitleg van het project in kleine stapjes en haarfijn moet zijn. Shortcutz Aruba kwam verwarrend over voor het publiek.
Met dit project willen wij duidelijk zijn met de beschrijving en uitleg van het soort project, dus 'een radio soap live evenement'.

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
3 workshops 45  
1 training 30  
1 radio live 30 500
1 facebook live 30 250
       
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Meerwaarde, wensen en behoeften van de deelnemers en hoe zij het beleven en ervaren:
Naast talentontwikkeling helpt dit project bij de verhoging van leefbaarheid van opgroeien en jongerenparticipatie op Aruba, dit doen we door kennis over te dragen maar ook door persoonlijke ontwikkeling te stimuleren. De deelnemers leren om in groep samen te werken, beter communiceren, onder druk werken, werksituatie beheren, zelfwaardering en zelfvertrouwen. Belangrijk is ook de overdrachten van kennis aan de nieuwe generatie. De deelnemers zullen ook mee te maken hebben met geluid vaardigheden, media en radiovaardigheden welke is anders dan film. De kans om verschillende media technologie te gebruiken en experimenteren.
Van eerdere projecten blijk het dat acteren en muziek maken de discipline is dat jongeren het meest voor kiezen, waar ze hun passie kunnen uiten en zichzelf kunnen zijn. Er waren deelnemers die door de workshop verder gingen studeren en anderen gingen zelfs liedjes componeren en meedoen aan zangwedstrijden.

De impact van dit project is dat het de kloof zal invullen in de behoeftes in talentontwikkeling activiteiten. Het biedt de deelnemers ook de kans om op het gebied van kunst en cultuur actief te blijven. Dit project helpt de deelnemers om verder te groeien en te ontwikkelen.

Hoe onderscheidt dit project zich van andere eerdere projecten van jullie organisatie en in hoeverre bouwt het juist voort?
Bij onze eerdere projecten was de Papiamento taal niet de hoofdrol als gereedschap. In dit project wel. Acteren, camera, geluid en het gebruik van licht was de belangrijke elementen in eerdere projecten. In dit project ligt de nadruk op de taal Papiamento. En dat is wat maakt dit project anders.

Welke impact heeft dit project op de langere termijn voor de deelnemers, deelnemende organisaties, en het actieve cultuurklimaat in de regio?
De invloed van dit project op de deelnemers op langere termijn is dat de deelnemers hun eigen taal leren waarderen in vergelijking met het gebruik van andere talen op de sociale media. Voor veel deelnemers zal dit een nieuw iets zijn: hun eigen taal leren schrijven en op een bewuste manier gebruiken. Doordat het een auditief project is, is de combinatie van taal en geluid zeer belangrijk, omdat mensen zien het niet maar ze zullen wel naar luisteren. Voor de jongeren is dit een goede oefening voor de luistervaardigheid.

Voor de helpende/begeleidende organisaties is dit project een nieuwe en positieve ervaring. De taal Papiamento is niet alleen een "boring" les, maar het heeft een grotere doel: 'Drama den Aire' (Drama in de ether).

Voor Fundacion CINEARUBA is dit project een nieuwigheid (novelty) dat het belang van de organisatie toont, niet alleen op Aruba maar ook op Curaçao en Bonaire waar ook Papiamento de moedertaal is.

Wat het voor jullie als organisatie maar ook de partners op de langere termijn betekent?
Voor de organisatie is het heel duidelijk dat wij de ontwikkeling en het correcte gebruik van de moedertaal ondersteunen.  Dit geldt ook voor de partners. Op langere termijn werken wij aan de ontwikkeling van ons cultuur.  

Waarom het zo belangrijk en relevant is dat deze jongeren daarmee aan de slag gaan?
Samen met de Nederlandse taal is het Papiamento ook een officiële taal, dat betekent dat officiële documenten in het Papiamento geschreven mogen worden.  In tegenstelling tot de Nederlandse taal leeft het Papiamento onder de jeugd. Het is belangrijk dat iemand in zijn moedertaal zijn gevoelens, emoties, gedachten kan uitdrukken, dit opent de deur voor meer creativiteit.

Begroting: 

De Jij Het Maakt Het Mee subsidie wordt besteed aan het organiseren van het project! Financieringsbronnen zijn onder anderen VNO en Fundacion CINEARUBA zelf. Ook hebben wij een aanvraag ingediend bij Unoca Aruba voor co-financiering.

Locatie(s): 
Aruba

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Juan,

Het plan gaat nog weinig concreet in op de behoeften en wensen van de jongerendoelgroep met betrekking tot dit project. Kan je daar in het plan verder op ingaan? Hoe dit project aansluit op hun wensen en behoeften, ook per discipline, hun eerdere ervaringen met de disciplines, hun instapniveau en hun ambities ten aanzien van hun eigen ontwikkeling kunnen nader toegelicht worden.

Kan je ons meer meenemen in de creatieve en artistieke ontwikkeling van de jongeren binnen het gehele project en binnen de afzonderlijke onderdelen? Nu is het nog moeilijk om daar een goed beeld van te krijgen. Hoe de jongeren daarin met de begeleiders werken en met elkaar is daar ook onderdeel van. 

Hoe onderscheidt dit project zich van andere eerdere projecten van jullie organisatie en in hoeverre bouwt het juist voort? Welke impact heeft dit project op de langere termijn voor de deelnemers, deelnemende organisaties en het actieve cultuurklimaat in de regio? 

Dan wat betreft de begroting: Klopt het dat het uurtarief dat jullie de workshopleiders betalen aan de lage kant is? Jullie vragen bijna 50% aan bij Jij maakt het mee; kan je in de begroting zelf bij de bijdragen van andere financiers aangeven wat de status ervan is? Ook een toelichting op de algemene onkosten van de workshops in de begroting kan meer inzicht bieden. 

afbeelding van Juan F Pardo

Beste Stefanie,

Bedankt voor uw advies.

Antwoord op vraag 1:

Dit project is ontstaan door de behoeften en wensen van deelnemers aan onze eerdere projecten die ons verzochten om meer projecten te maken gericht op acteren, geluid, muziek en verhaal vertellen.

Acteren is het meest aangevraagd omdat meeste jongeren een ster wille zijn, iedereen wenst om de de hoofdrol te spelen. Bij ons project 'Oranjestad' (een jongeren tv series), hebben de deelnemers bijna een jaar meegedaan aan acteer oefening, dit leverde uitstekende acteerprestaties. Als deze groep jongeren zich aanmeldt voor dit project zal hun instapniveau hoger liggen, omdat zij al een heel acteer proces voor de camera hebben meegemaakt. Het enige verschil zou zijn dat dit project focust alleen op stem acteren en geen camera, dit zal zeker een nieuwe uitdaging zijn. Van de jongeren die deel hebben gemaakt aan CINEARUBA-projecten, is er één film aan het studeren in Nederland en een andere in Los Angeles. De meeste acteren in andere filmprojecten om zich verder te ontwikkelen, en weer anderen doen mee aan verschillende modeshows, zij willen model worden.

Voor wat betreft geluid en muziek hebben wij andere workshops gegeven waar de interesse heel hoog was. De jongeren hebben behoefte om te leren hoe ze geluid en muziek met het gebruik van computer kunnen maken. Het is nu heel populair om liedjes, filmpjes en clipjes op de sociale media te delen. Zij wensen zijn om eigen liedjes maken en ook zelf hun eigen filmpjes of clipjes te maken zodat ze dit met hun vrienden op sociale media kunnen delen. In eerdere workshops hebben de jongeren geoefend met digitale en conventionele instrumenten waar ze zelf liedjes hebben gemaakt samen met medestudenten. Als deze groep jongeren mee willen doen aan dit nieuw project zal hun instapniveau hoger liggen, omdat ze al de basis hebben. Dit workshop blijf toch nieuwe uitdaging omdat de geluidsinstrumenten geen muziekinstrumenten zijn. Bij dit project kan zelfs een schoen kan zelf een geluidsinstrument zijn. De ambitie is duidelijk; sociale mediaster worden en het leren gebruiken van andere soort media technologie, dat zij ook in schoolprojecten kunnen gebruiken.

Scenario schrijven blijf een behoefte bij de jongeren. Ik krijg altijd dezelfde vraag: "Hoe moet ik een scenario schrijven". Ik krijg voortdurend het verzoek om een scenario schrijven workshop te geven. De jongeren wensen om hun eigen film te kunnen schrijven omdat ze elke jaar mee willen doen aan de short filmfestival. Maar ze weten niet waar ze moeten beginnen, en hoe ze het verhaal in elkaar moeten zetten en daarna in de computer tikken. Als de deelnemers van mijn eerdere workshops moeten deelnemen, zal hun instapniveau zal hoger liggen. Zij weten al over het verhaalstructuur en hoe de scenario schrijf programma werkt. Met dit project wordt het een beetje anders en toch wel nieuw voor hun, omdat het meer te maken heeft met stem, het verhaal wordt niet door het beeld verteld maar door de stem. Het wordt een uitdaging voor hun om de luisteraars het verhaal te laten verbeelden alleen door geluid. De ambitie van de jongeren is om hun eigen filmpjes en clipjes te kunnen maken, om deze te delen met hun vrienden op de sociale media en ook deel te maken aan de short filmfestival.

Antwoord op vraag 2:

Door middel van diverse workshops en de deelnemers te betrekken bij het maken van de radio soap versterkt dit project de creatieve talenten van de jonge deelnemers. De jongeren hebben een actieve rol en maken kennis met verschillende disciplines als acteren, geluid, muziek en verhaal schrijven. De praktische vaardigheiden dat de jongeren opdoen tijds de disciplines zullen direct toepasbaar zijn voor de activiteiten. De taak van de begeleiders is het begeleiden van de jongeren samen de gewenste resultaten te bereiken. Dit doen zij met zo minimaal het eindresultaat te beïnvloeden. De begeleiders geven de jongeren kans om zelf met ideeën te komen, het moet ook een project van de jongeren zelf zijn. Belangrijk is dat de begeleider zijn kennis aan de jongeren overdraagt en hun helpen hun visie te ontwikkelen en meer ontvankelijk te zijn van hun omgeving voor de ontplooiing van hun creativiteit.

Tijdens dit project willen we ook dat de deelnemers hun potentie bereiken, dat ze voldoende kennis en ervaring opdoen om zich als toekomstige professionals te ontwikkelen.

De workshop scenario schrijven helpt de jongeren met hun creatieve en artistieke ontwikkeling. Ze leren de structuur van een verhaal. Dit gebeurt door middel van de 3 act structuur te gebruiken: 1act-formulering, 2act-confrontatie, 3act-resolutie. De deelnemers leren ook het verschil tussen visueel storytelling en audio storytelling. Personage ontwikkeling; hoe bereiken we dat de luisteraars zich identificeren en meeleven met de personages. Door het gebruik van een projector om het scenario schijven programma te projecteren, kan de begeleider tegelijkertijd met de deelnemers samen aan het scenario werken. Dit is heel belangrijk voor de deelnemers om te weten hoe ze op papier de annotatie kunnen geven: FLASHBACK, DAY, NIGHT, EXTERIOR, INTERIOR, ON CELL. Papiamento is een heel belangrijk deel van dit workshop en het project in het algemeen, aangezien dat dit jaar het officieel jaar is van Papiamento. Wij streven naar extra aandacht geven aan de taal Papiamento om de jongeren te stimuleren beter Papiamento te schrijven en ook dat ze bekend raken met de geschiedenis/literatuur van Papiamento. Tijdens de masterclass grammatica is een opdracht een kortverhaal van 500 woorden schrijven. Daarna deze te verlengen naar 1000 woorden. De deelnemers kunnen kiezen uit verschillende genres: science fiction, thriller, fantasie, drama, en komedie. Bij de masterclass gedichten schrijven doen de deelnemers oefeningen in schrijven voor muziek, rapmuziek, ritmische gedichten en hoe ze met woorden kunnen schilderen.

Bij de workshop van Voice Acting, leren de jongeren het verschil tussen acteren voor de camera en stem acteren. Ze kijken naar verschillende genres van films waar ze op moeten letten naar de gesproken taal in bijvoorbeeld een western film of in classic films en moderne films. De deelnemers beginnen met een oefening waar ze een clipje van een bekende film moeten nasynchroniseren met hun eigen stem in Papiamento, dit kan een thriller film of een comedy film zijn. Bij de tweede oefening krijgen de jongeren een storyline waar ze zelf hun eigen verhaal moeten maken met eigen dialogen en met mond geluid effecten. Van de begeleider wordt verwacht dat hij/zij zijn deelnemers goed leert kennen om het beste van elke deelnemer te brengen en opdrachten geven die de deelnemers aanspreekt. In het begin zullen er veel kennismaking spelletjes worden gedaan. Een van de spelletjes is bijvoorbeeld: elkaar met een twist interviewen, in groepjes van twee, de ene praat en de ander is de handen die communiceert en ze moeten zorgen dat ze met elkaar synchroniseren.

De Muziek en Geluideffecten workshop begint met een introductie en een beetje geschiedenis. Het is belangrijk voor de deelnemers om te weten wat voor instrumenten er bestaan en waarvoor ze gebruikt worden. Tijdens de workshop leren de deelnemers hoe ze de luisteraars met geluid de aandacht aan in het verhaal te behouden. Ze leren ook hoe ze verschillende stemming met geluid kunnen creëren en ook hoe ze met geluid de luisteraar verschillende emoties kunnen laten voelen. De deelnemers leren ook de fundamentele aspecten van geluid en muziek: geluid van locatie vs geluid in de studio, dubbing vs voice over, filmmuziek vs livemuziek, mixing en mastering van geluid en muziek. Dit doe de begeleider om de deelnemers in de werkelijkheid te laten oefen met opnames van geluid op locaties en in een studio. De muziek en geluideffecten zullen de deelnemers van voice acting opnemen als ze tijdens de oefening van een bekende film moeten nasynchroniseren. De deelnemers van muziek en geluideffecten zullen samen met hun begeleider op zoek gaan naar onverwachte objecten zodat ze kunnen oefenen met de verschillenden klanken dat ze uit de objecten kunnen halen. Samen zullen ze een liedje in het Papiamento maken met de gevonden objecten in combinatie met de gedichten of rapmuziek songteksten van de deelnemers van de scenario schrijven workshop.

Antwoord op vraag 3 en 4:

Bij onze eerdere projecten was de Papiamento taal niet de hoofdrol als gereedschap. In dit project wel. Acteren, camera, geluid en het gebruik van licht was de belangrijke elementen in eerdere projecten. In dit project ligt de nadruk op de taal Papiamento. En dat is wat maakt dit project anders.

De invloed van dit project op de deelnemers op langere termijn is dat de deelnemers hun eigen taal leren waarderen in vergelijking met het gebruik van andere talen op de sociale media. Voor veel deelnemers zal dit een nieuw iets zijn: hun eigen taal leren schrijven en op een bewuste manier gebruiken.

Voor de helpende/begeleidende organisaties is dit project een nieuwe en positieve ervaring. De taal Papiamento niet alleen een “boring” les, maar het heeft een grotere doel: ‘Drama den Aire’.

Voor Fundacion CINEARUBA is dit project een nieuwigheid (novelty) dat het belang van de organisatie toont, niet alleen op Aruba maar ook op Curaçao en Bonaire waar ook Papiamento de moedertaal is.

Antwoord op vraag 5 en 6:

Vraag 5: Ja, dat klopt.

Vraag 6: Zie begroting voor de status en ook voor een toelichting op de algemene onkosten.

 

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Juan,

Mooie uitgebreide antwoorden. Ik raad je aan om deze tekst in de projectomschrijving aan de linkerzijde toe te voegen. Alleen dat deel wordt namelijk beoordeeld in de Beslis mee fase door de adviseurs. Je kan de toelichting per discipline bijvoorbeeld bij de desbetreffende activiteiten voegen. 

Aangezien het Papaimento het onderscheidende aspect is, is het goed ons nog iets meer te vertellen over waarom het zo belangrijk en relevant is dat deze jongeren daarmee aan de slag gaan en wat het voor jullie als organisatie maar ook de partners op de langere termijn betekent. Hou er rekening mee dat wij geen terugkerende activiteiten kunnen ondersteunen, dus weer een filmproject van jullie zoals we al tweemaal eerder hier ondersteund hebben komt niet vanzelfsprekend voor subsidie in aanmerking. Licht dus heel goed toe wat dit project anders maakt in de aanpak en impact!

En dan is het aan jullie om op tijd een verzoek in te dienen tot de Beslis mee fase, want die deadline nadert. 

afbeelding van Juan F Pardo

Beste Stefanie,
Bedankt voor uw reactie en advies, ik zal meteen aan werk gaan.
Ik moet zegen dat dit niet een filmproject is, het is een auditatieve project, met betrekking tot het gehoor. Ik ziet het meer dicht bij theater dan film, het word live afgespeeld achter een microfoon en niet voor de camera.

afbeelding van Stefanie Weijsters

Dat is dus ook een onderscheidend aspect, naast de focus op taal. 

Succes nog heel even! 

afbeelding van Alinde Hoeksma

Beste Juan, naast Stefanie als FCP-adviseur denk ik graag met jullie mee als FCP-coach. Ik heb een paar vragen voor je die je plan zouden kunnen aanscherpen:

- Allereerst adviseer ik je om de plannen concreet te maken, het is soms wat onduidelijk hoe het er precies uitziet. Je schrijft bijvoorbeeld begin- en einddata van de workshops, uit hoeveel uren/dagen bestaan die workshops in totaal?

- Je schrijft dat er een oproep komt voor participatie; waar gaan jullie die oproep uitzetten, oftewel: hoe worden deelnemers precies geworven? Wie vormen precies de doelgroep? Je schrijft ook dat jullie een gebrek aan culturele activiteiten signaleren, heb je voorbeelden waaruit blijkt dat jongeren dat gemis ervaren?

- Kun je de workshops inhoudelijk nader uitwerken? Wat zijn precies de ‘oude technieken’ die de jongeren leren, en hoe gaan ze die verbinden met hedendaagse technieken? Hoe worden de verhalen gevormd, hebben de jongeren hier eigen creatieve inbreng in? Wie zijn de workshopleiders? Wat voor rol spelen de partners precies in de workshops? Hoe werken de deelnemers samen in het creëren van het materiaal? Hoe prikkelen en begeleiden jullie de individuele talenten van de deelnemers? En: welke ontwikkeling hopen jullie dat de deelnemers doormaken tijdens het project?

- Hoe hebben jullie vorige projecten geëvalueerd? Zijn hier punten uitgekomen die jullie meenemen in dit nieuwe project ter verbetering?

Succes met het verder uitwerken!

Hartelijke groet, Alinde Hoeksma

afbeelding van Juan F Pardo

Beste Alinde,
Bedankt voor uw advies. Ik heb de projectplan bijgewerkt. Heeft u meer advies voor me?

Groeten,
Frans

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Juan,

Welkom terug op Jij maakt het mee! Als adviseur van het Fonds denk ik de komende weken graag met jullie mee. 

Aangezien jullie al vaker subsidie aangevraagd en ontvangen hebben via Jij maakt het mee, is het prettig om te vernemen waarin het On the Air Drama project zich onderscheid van jullie eerdere projecten en waarin het ook overeenkomsten vertoont. Op die manier is het makkelijker voor ons in te schatten waar het vernieuwende aspect precies in zit. 

Wat daarnaast kan helpen bij de beschrijving van je project om de noodzaak voor de deelnemers naar voren te laten komen, is de activiteiten meer te beschrijven vanuit de meerwaarde, wensen en behoeften van de deelnemers en hoe zij het beleven en ervaren. De actieve beoefening en wat dit oplevert staat per slot van rekening bij ons centraal.

Veel succes de komende tijd en ik hoor graag van jullie!

afbeelding van Juan F Pardo

Beste Stefanie,

Ik heb de projectplan bijgewerkt. Heeft u meer advies voor me?

Groeten,
Frans