menu denk mee beslis mee maak mee

Geluk op 13

Jongeren op zoek naar geluk op huisnr. 13

stichting Verhalis
1 maart 2013 tot 31 oktober 2013
film, fotografie
jongeren, wijkbewoners
onze website
€5.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

crowdfunding is rond!

Door Jeroen Neus op ma 15 apr

De €17000,- voor de fotoexpositie is rond! mede dankzij de sponsoring van Fuji en een flink aantal Tilburgse donateurs.

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Geluk op 13

Jongeren op zoek naar geluk op huisnr. 13

afbeelding van Jeroen Neus

Ingediend door:

Jeroen Neus


Wat ga je doen?: 

013, slice of the city, daagt jongeren uit om hun stad te verkennen, met camera en notitieboekje, om geluksmomenten te verzamelen.

Voor de stad Tilburg is 2013 een bijzonder jaar: 013 is het kengetal van de stad en daarmee een soort geuzennaam geworden. De stad heeft 1868 straten met huisnr. 13. Jongeren trekken de stad in en maken van al die bewoners een portretfoto in de voordeur, naast hun huisnummerschildje. Tegelijkertijd gaan ze met de bewoners in gesprek over een specifiek geluksmoment in hun huis. Dit levert 1868 foto’s op van allerlei verschillende Tilburgers en even zovele geluksmomenten. Van het kanaal tot in de Blaak, van Noord tot in Broekhoven. Jonge mensen, studenten, oudere mensen, Nederlandse Tilburgers, Somalische, Antilliaanse, Poolse…. Tilburgers. De kernactiviteit van dit project is dat jongeren de wijken in trekken. Zij brengen het weefsel van de stad in beeld.

Dit resulteert in:

  • Fototentoonstelling in de openbare ruimte: een ‘straat’ van 600 portretten met een korte tekst, levensgroot afgedrukt op zeildoek.
  • 13 korte films, vanuit de research van de jongeren, uitgezonden door Omroep Brabant
  • DVD met films
Hoe ga je te werk?: 

We werken samen met ROC Tilburg (Willemien van Heugten) waar tijdens een aantal lessen workshops fotografie en interviewtechniek gegeven wordt. In hun vrije tijd (2x een weekend) gaan de jongeren op pad, de stad in. De foto's van de jongeren worden levensgroot geprint op zeildoek. In de openbare ruimte wordt met deze foto's een 'straat' gemaakt waar het publiek tussen door loopt.

Uit de interviews die de jongeren afnemen worden 13 bewoners geselecteerd waarvan een filmportret wordt gemaakt. Deze films worden vertoond bij Omroep Brabant. De foto's worden ook afgedrukt in een speciaal katern van het Brabants Dagblad. Via de crowdfundingsite van cultuurfonds Tilburg zetten we de jongeren aan om actief de crowdfunding onder de aandacht van hun netwerk te brengen. Op deze manier leren ze dat cultuur ook geld kost en raken ze nog meer betrokken bij het project. Uit een eerdere ervaring weten we dat crowdfunding weliswaar meestal niet zo veel geld oplevert maar wel een enorme betrokkenheid genereert.

We zijn nog op zoek naar een leuk idee, wat te doen met de levensgrote foto's op zeildoek na afloop van het project? Wellicht kunnen we hier mee ook een deel van het project financieren. Iemand een idee?

Wat is verder van belang om te weten?: 

Verhalis initieert artistieke projecten rondom levensverhalen van gewone mensen om zo de geschiedenis een persoonlijker gezicht te geven. Verhalis zoekt nieuwe samenwerkingsverbanden en nieuwe doelgroepen. In de producties laten de makers zich ontroeren door het menselijk onvermogen. Ze leggen de verhalen vast met oprechte aandacht, vakmanschap en met hun eigen stilistische handtekening. De projecten getuigen van een grote vertelkracht, ze worden vertoond in filmtheaters, op televisie en in de openbare ruimte. Verhalis is gevestigd in het  nieuwe AVhuis in Breda, de creatieve hotspot van de audiovisuele sector in Brabant.

Bestuur van Verhalis:

Agnes Vugts, museumconsulent
Prof. dr. Arnoud-Jan Bijsterveld, bijzonder hoogleraar Universiteit van Tilburg, 'Cultuur in Brabant'
Thomas Heesters communicatie adviseur
Wim Kievits, historicus

Verhalis werkt vaak samen met de kunstenaars Carine van Vugt en Jeroen Neus


 

Bereik: 
aantalinvestering/activiteitaantal deelnemersaantal bezoekers
 workshop fotografie met je mobiel80 
 workshop interview techniek80 
 fotograferen in de stad80 
 foto expositie openbare ruimte 10.000
13uitzending Omroep Brabant, 13x 100.000
 speciaal katern Brabants Dagblad 130.000

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

In dit project werken jongeren aan een fotoserie over 'geluk in 013 (Tilburg)'

Jongeren verrichten een artistieke en sociale daad. Zij zwermen uit over de stad. Jongeren worden gevoed door workshops en worden gemotiveerd om bewoners van huisnummer 13 te interviewen en te fotograferen.  Zij leren hierdoor om een bepaalde manier naar de stad te kijken. Hun perspectief kan verschuiven door de confrontaties met de bewoners, met elkaar, maar ook met het publiek.

Uitslag Beslis mee

FCP75
max 50 / 3 van 2 gestemd
publiek34
max 50 / 67 gestemd
totaal109
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Femie Willems

Mijn complimenten voor dit project. Bijzonder hoe in dit project verschillende partijen bij elkaar gebracht. Zo ontstaan bijzondere samenwerkingsverbanden rondom een mooi een relevant thema. Ik verwacht een mooi voorbeeld voor andere steden. Bijzondere waardering ook voor hoe de organisatie veel verschillende financiers heeft weten te verwerven voor dit projecten. Veel succes en we blijven graag op de hoogte van de resultaten.

afbeelding van Sarah Haaij

Onverwachte samenwerking, nieuwe doelgroepen en ondernemerschap: het zit er allemaal in.

Wel hoop ik dat een kwalitatief en vernieuwend project als dit ook duurzaam blijkt en in de toekomst een vervolg zal krijgen.

afbeelding van Carmelita Serkei

Aansprekend project waarbij jongeren op een actieve kunstzinnige manier betrokken worden bij de historische geschiedenis van hun stad. Positief is ook dat in alle aspecten van de uitwerking (inhoudelijk, organisatorisch als financieel) maatschappelijk draagvlak gezocht en gevonden wordt. Deze energie draagt positief bij aan de kans van slagen.

afbeelding van Jeroen Neus

laatste nieuws: We ontvingen een bijdrage van €7000,- van het particuliere fonds: Cultuur voor Tilburg met de volgende beoordeling: De commissie beoordeelde jullie project als volgt: een aansprekend idee, eenvoudig en helder. In het kader van activiteiten rond 2013 interessant. Een klein initiatief met een groot bereik en een verbindend project.

Voorwaarde is dat we er zelf €14.000 via crowdfunding bij zoeken. Dat wordt nog een hele klus... maar niet onmogelijk. Wel mooi dat een aantal Tilburgse bedrijven de handen ineen hebben geslagen en een nieuw partikulier cultuurfonds hebben opgericht.

afbeelding van Sarah Haaij

gefeliciteerd met dit vrolijke nieuws!

 

afbeelding van jardena gil

Mooi plan en ook bijzonder om jongeren erin te betrekken. Misschien is het een idee om de jongeren te laten meedoen in het kader van een vak op school (kunstvak bijvoorbeeld). Zo kan er ook teruggekoppeld worden naar een leerkracht en wordt ook het procers van fotograferen en interviewen echt een deel van het project, niet alleen de eindresultaten.

afbeelding van Jeroen Neus

Ha Jardena,

 

De workshop worden op school gegeven, tijdens de les, door een gastdocent. De vakleerkracht is er wel bij en kan er in latere lessen op terugkomen. Groeten, Jeroen

afbeelding van Carmelita Serkei

Wat een goed idee. Het valt of staat natuurlijk met de inzet van de jongeren. Hoe gaan jullie die 80 jongeren organiseren/sturen? Gaan de jongeren alleen of in tweetallen op stap? Kan me voorstellen dat tweetallen goed werken omdat de een zich meer op de tekst en de ander zich meer op de foto kan richten, maar dan moeten ze wel in 2 weekends 46 adressen langs. Is dat realistisch? Worden de jongeren ook voorbereid hoe om te gaan met mensen die niet mee willen werken? Worden ze in algemene zin voorbereid op tegenslag (het zal niet de eerste keer zijn dat na een lange dag fotograferen alle foto's per ongeluk gedelete worden.

afbeelding van Jeroen Neus

De jongeren komen aan het begin van de dag samen in popcentrum 013 (uiteraard...). Van daar uit gaan ze in groepjes van twee op pad. Of 11 adressen per dag haalbaar is, valt nog te bezien. We gaan in ieder geval binnenkort een pilot doen met vier jongeren en daarmee het hele traject doorlopen om te zien waar ze vastlopen en of het plan misschien aan moeten passen. Dus van fotograferen en interviewen tot afdrukken op zeildoek (welke camera's (mobieltjes) zijn geschikt, welke niet. We hebben hierover ook contact met de educatieve afdeling van BredaPhoto. Tijdens deze pilot maken we meteen een wervingsfilmpje voor een crowdfundingcampagne. Dank voor je tips over waar we de jongeren op moeten voorbereiden. We hebben zelf al met de videocamera dit traject doorlopen en merkten dat veel mensen niet thuis zijn en dat je dan later terug moet gaan. En ook de zorgvuldige registratie van de foto's en de antwoorden is een leerzame uitdaging voor de jongeren (en voor ons).

afbeelding van josefien van kooten

De levensgrote foto's op zeildoek zijn lastig te verkopen aan particulieren, waar je over na zou kunnen denken is om van te voren meerdere partijen (denk aan grote bedrijven, de woningbouw en de gemeente) de mogelijkheid te kunnen geven deze foto's los te laten kopen en in hun bdrijf/instelling ten toon te stellen. Op deze manier kunnen ze gedurende de rest van het jaar 2013, en na de aanvankelijke expositie, nog een verbindende factor door de hele stad heen vormen. 

afbeelding van Jeroen Neus

Ja, ik kan me voorstellen dat het interessant is voor bijvoorbeeld de woningbouwvereniging. of misschien als beloning bij de crowdfunding...

groeten, Jeroen

afbeelding van Sarah Haaij

De verhalen uit een buurt worden vaker verzameld; maar in dit plan op een opvallend originele en goed uitgedachte manier. Verschillende doelgroepen, samenwerking, fotografie, film en drukwerk, school en vrije tijd, originele financieringsmethoden: een interessant project! 

Wat ik me nog zou kunnen voorstellen is dat je bij de workshops ook amateurs uit de stad betrekt.

 

 

afbeelding van Jeroen Neus

Dag Sarah, dank voor je reactie.

Amateurs uit de stad betrekken bij de workshops: bedoel je dat amateurfotografen die worksgeven of dat amateurs , anderen dan de jongeren, ook de workshops volgen? Het gaat om een workshop 'fotograferen met je mobiel' een workshop interviewtechniek en een workshop over de geschiedenis van de stadsopbouw van Tilburg, wanneer werden welke wijken aangelegd, welke straatnamen werden er gegeven? Dit doet het Stadsmuseum.

 

Groeten, Jeroen

afbeelding van Sarah Haaij

 

Ja, ik dacht inderdaad aan de mogelijkheid om ook amateurfotografen een rol in de workshops te geven. Maar nu begrijp ik dat jullie die workshop al gedekt hebben. Het is natuurlijk wel leuk wanneer die workshops door een voor jongeren inspirerende fotograaf/kunstenaar gegeven worden; iets moet ze motiveren om in het weekend langs de deuren te gaan. Misschien zou je ook nog aan studenten van de fotoacademie kunnen denken?

Wat betreft de grote foto's op zijldoek; is dit iets voor de plaatselijke horeca? 

afbeelding van Jeroen Neus

Goed idee om een aansprekend figuur te nemen die de workshop geeft, bekende fotograaf of juist iemand van ongeveer hun leeftijd.

Fotodoeken voor de horeca is inderdaad een idee. Wellicht kunnen we dit meenemen als beloning voor de crowdfunding en een speciale actie opzetten voor de horeca.

Pagina's